מטרת הפעולה:
החניך יתכונן לראש השנה והכרת המושגים הכרוכים בימים הללו, על ידי משחק קבוצות מהנה וחוויתי.
מהלך הפעולה:
1. מחלקים את החניכים ל 2 קבוצות
2. כל קבוצה שולחת בתורה נציג כלשהו
3. שואלים את הנציג מהקבוצה שאלה הקשורה לראש השנה, במידה והנציג יודע הקבוצה מקבלת נקודה במידה ואינו יודע את התשובה, השאלה עוברת לקבוצה השנייה ששולחת נציג משלה. במידה וגם הנציג של הקבוצה השנייה איננו יודע את התשובה, 2 הקבוצות מקבלות משימה.
· ניתן להמריץ את החניכים עם פרס קטן בסוף הפעולה לקבוצה המנצחת.
שאלות:
-
בשיר 12 ירחים, מה קרה בחודש שבט? (חמה הפציעה ליום אחד)
-
מהם עשרת ימי תשובה? (עשרת הימים בין ראש השנה ליום כיפור בהם ניתן לקבל מחילה)
-
בין אילו שני חודשים התקיים ויכוח מי יהיה זה שיתחיל את השנה (תשרי וניסן)
-
מה זה "תשליך"? (השלכת החטאים אל מקור מים לאחר תפילת מנחה, ביום א' של ראש השנה, ואמירת שלושת הפסוקים האחרונים של ספר מיכה)
-
כמה צלילים יש לשופר, ומהם? (3 צלילים: תקיעה, שברים, תרועה)
-
ציינו שלושה מאכלים שנהוג לאכול בראש השנה (תפוח בדבש, סלק, רימון, חלת דבש, ראש של דג)
-
מדוע אוכלים סלק? (יהי רצון שיסתלקו כל כוונות רעות שבלב)
-
איך נראות החלות של ראש השנה (בצורת סולמות, או עגולות)
-
השלימו את המשפט: "בראש השנה כ……… עלה בשדה……. (נר נשמה, חצב)
-
מדוע תוקעים בשופר? ציינו לפחות 4 סיבות (הראשון לעשרת ימי תשובה, לזכר מעמד הר סיני, לזכר יום הדין הגדול ובשביל לפחד ממנו, לזכר חורבן בית המקדש, לזכר עקדת יצחק)
-
כמה זמן לפני ראש השנה נהוג לתקוע בשופר? (חודש, החל מחודש אלול – חודש הסליחות)
-
למה ראש השנה חל בחודש תשרי? (מכיוון שהעולם נברא בחודש תשרי)
שאלות נוספות על ראש השנה ושאר החגים ניתן למצא בפעילות שאלות טרוויה לחגי תשרי
משימות:
-
כתבו כמה שיותר צירופים עם המילה ראש בתוך דקה.
-
מצאו כמה שיותר מילים, בנות 3 אותיות לפחות, מאותיות המשפט "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה".
-
עליכם להציג בפנטומימה את המשפטים הבאים (משפט אחד לכל נציג):
-
"יהיה רצון שנהיה לראש ולא לזנב"
-
"שתבוא עלינו שנה מלאה כרימון"
-
עליכם לשיר מההתחלה ועד הסוף את השיר "שנה טובה לדוד גיבור" – עם תפוח בפה.
-
עליכם להגיד, בלי שיראו את השיניים שלכם, את המשפט הבא: "בתשרי נתן הדקל פרי שחום נחמד".