לא תלך רכיל- גנות הזולת (פעולה)
לא תלך רכיל- נזק לזולת (פעולה)
לא תלך רכיל- שמירת הלשון בזמן מוגדר (פעולה)
לא תלך רכיל- הפנמת איסור דיבור לשון הרע (פעולה)
מטרת הפעולה:
החניכים ילמדו לעצור לפני דיבור על הזולת, ולבחון האם יש בו גנאי או נזק לזולת.
מהלך הפעולה:
המדריך יספר לחניכים את הסיפור המובא בקבצים המצורפים
לאחר קריאת הסיפור ישאל המדריך את החניכים:
-
מה למד גלעד מפיט הגמד?
-
מדוע לדעתכם אייל חזר לסמוך על גלעד?
-
האם גם אתם צריכים לפעמים גמד שכזה, שיעזור לכם לבדוק מה תהיה תוצאת הדיבור שאתם מוציאים מהפה?
-
כיצד תוכלו להימנע מדיבור הלשון הרע, בשיטתו של פיט הגמד?
פיט לימד את גלעד שלפני שמדברים על הזולת, יש לעצור ולבחון – האם יש בדברים גנאי או נזק לזולת.
הגמד הראה לפיט מה יקרה למוכר המכולת או לחברו שי, אם יחליט לדבר עליהם.
כך, לאט-לאט למד גלעד להיזהר בדבריו, ולהתאפק מדיבורי לשון הרע.
אפשר לנסות לדמיין מה עלול לקרות בעקבות הדיבורים שלי.
דברים שאמנם יתברר, שעלולים לגרום נזק לזולת או לגרום לו להרגיש לא נעים, עלינו להימנע מלומר אותם.
גם אנחנו, לפני שנדבר על הזולת, נעצור ונחשוב האם לדיבור שלנו יש תועלת או נזק, וכיצד ירגישו האנשים אם הם יידעו שאמרו עליהם דברי גנאי.
המחשבה לפני הדיבור מחליפה את מקומו של הגמד הדמיוני פיט.
אם נתרגל לחשוב בכל פעם, אזי נלמד בהדרגה להימנע מדיבורי לשון הרע ורכילות אסורים.
משימת אימון
במהלך הימים הקרובים, כל חניך יעצור לפני שהוא מוציא מפיו דיבור על הזולת, ויחשוב מה עשויות להיות תוצאות הדיבור.
החניכים יבדקו האם המחשבה שלפני הדיבור עזרה להם (לפחות לפעמים) להימנע מדיבורי לשון הרע.