מטרת הפעולה
-
גיבוש של החניכים
-
לגרום להם להבין שכל אחד ואחד מהם חשוב, ולהבין את משמעות האיחוד והגיבוש בין כולם
שלב א'
נכין מראש כרטיסים עם משימות לפחות כמספר החניכים (רצוי יותר, כדי להגדיל את מרחב הבחירה) .
נפרוש את הכרטיסים לעיני החניכים, ונסביר להם שעליהם לבצע את כל המשימות כמה שיותר מהר.
כל חניך יבחר את המשימה המועדפת עליו ויבצע אותה. חניך שיסיים את ביצוע המשימה שבחר יוכל לקחת משימה אחרת או לסייע לאחד החניכים שטרם סיים את משימתו.
הצעות למשימות:
1. לטפס על גג הסניף (ביום חול: ולתלות שם דגל אריאל)
2. לצייר את סמל אריאל.
3. לפתור את התרגילים: 11*11 , 12*12 , 13*13.
4. ללמוד בע"פ את המילים: מיטה, דג, עציץ, אבטיח, נר,
5. לסדר את מדפי הסניף.
6. לבנות פירמידה מכוסות חד"פ.
7. לבנות פאזל של סמל אריאל (צריך להכין מראש חלקים).
8. להכין לכל השבט כוסות תה (זו משימה שדורשת יכולת אלתור)
9. להמציא רעיון להצגה של השבט (בנושא XXX)
10. להגיד את מערכת השיעורים בימי שני ושלישי השנה/ בשנה שעברה.
11. לספור גפרורים שעל הריצפה.
12. לספור קיסמים שעל הריצפה.
13. לעשות פאזל של המילים: אריאל-תורת חיים בעוז!.
14. להעביר את הספות לצד השני.
15. לסדר את המחסן.
לאחר שכל החניכים יבצעו את המשימות שבחרו נתכנס לדיון:
– לפי מה בחר כל אחד מכם את המשימה שלו?
– האם היה מקל עליכם לו כולם היו מקבלים את אותה משימה?
– האם ניתן ללמוד מהמשימה שכל אחד בחר על תכונותיו ועל כישרונותיו?
– האם השוני בינינו מתבטא רק ביכולות ובכישורים?
נסכם:
כל אחד מכם בחר משימה אשר אותה יהיה לו קל ונחמד לבצע.
לכל אחד מכם היו משימות ששמח לבחור בהן, ואחרות שבשום אופן לא היה מסוגל לבצע. הסיבה לכך היא שלכל אדם יש אישיות ייחודית, הרי אף אדם אינו זהה לאחר. לו הייתם כולכם מקבלים את אותה המשימה, חלקכם היו נהנים ממנה ואילו לאחרים היא הייתה נראית חסרת טעם או בלתי אפשרית. המשימות שכל אחד מכם נטה להעדיף מלמדות על התכונות ועל הכישרונות שלו. כל אחד מאיתנו הוא אחר: יש לו צורת חשיבה ייחודית לו, יש לו רגישויות משלו. דבר שמפריע מאד לאחד, כלל לא מזיז לאחר. מעשה שמאד מרגש ילד מסוימת, ייראה לאחר חסר טעם. הדוגמאות לכך רבות והסיבה היא שכל אחד שונה ומיוחד. אין בנמצא שני אנשים זהים זה לזה, לא במראם ולא בתכונות נפשם.
שלב ב'
מעשה באדם זקן שהיו לו שלושה בנים, ועמד למות. ורצה לדבר עם שלושת בניו לפני מותו. קרא לראשון ואמר לו: "לך והבא לי ענף" על אף שלא הבין הבן את כוונת אביו, הלך והביא ענף. ביקש האב מבנו: "שבור אותו". ושבר אותו בקלות רבה. "לך והבא שני ענפים" מבקש האב. הולך הבן וממלא את בקשת אביו. "שבור אותם" והבן שובר אך הוא כבר צריך להפעיל יותר כוח. "לך והבא שלושה ענפים ונסה לשוברם" מבקש האב בפעם האחרונה, והבן הולך ומביא שלושה ענפים אך לא מצליח לשוברם. כך חוזר על עצמו הסיפור גם עם הבן השני והשלישי. אומר להם האב: "דעו לכם, שכשתהיו בנפרד, יצליחו "לשבור" אתכם מהר וללא קושי, אך כשתהיו מאוחדים, גם הכוחות הכי חזקים לא יצליחו לשבור אתכם!
שלב ג'
משחקים כל מיני משחקי גיבוש-
-
משיכה בחבל.
-
כל הקבוצה צריכה לעבור מצד אחד של החדר לצד השני על כיסאות, אם אין מספיק כסאות מעבירים כסא מהסוף להתחלה..
-
כולם עומדים על מעגל של כסאות, המדריך/ה מוציאים כיסא כל כמה זמן, ואסור שיפלו חניכים.
צ'ופר
מכונת הכתיבה שלנו הי% ממודל ישן ו%ף על פי כן הי% פועלת די טוב. פרט ל%חד המקשים שמת. יש בה %רבעים ו%רבעה מנענעים הפועלים ב%ופן מניח %ת הדעת, %ך %חד המנענעים %ינו פועל ומקלקל %ת השורה. לעיתים נר%ה כ%ילו הקבוצה פועלת כמכונת כתיבה זו, כלומר- ל% כל ה%נשים פועלים כי%ות, %פשר שת%מר לעצמך: %ין זה משנה, שהרי %ינני %ל% %דם %חד, %ל% שבכל ז%ת יש חשיבות, הבסיס לכל קבוצה הו% שיתוף פעולה מל% של כל %חד. לכן להב% %ם תחשוב שהינך רק %דם %חד שמ%מציו %ינם מוסיפים ו%ינם גורעים, זכור %ת מכונת הכתיבה שלי!!
לסיכום