מתאים ל: שבת, יום חול
זוהי פעולה שניה מתוך מערך הפעולות לשבט יסוד בנות בחודש ארגון תשע"ח.
לפעולה הראשונה- אריאל, נעים להכיר!
לפעולה השלישית- אני, הסניף ועם ישראל
מטרות הפעולה:
1. החניכות יבינו מה כוחה של חבורה.
2. החניכות ישאפו, בתור שבט, להיות קבוצה שגדלה בתורה ומצוות.
3. החניכות יקבלו רעיון איך להגשים את השאיפה בפועל.
עזרים:
-
כיסאות
-
מקלות/ שיפודים
-
פתקים ועט
שלב א':
כוחה של קבוצה
נשחק משחק שמראה את כוחה של החבורה (אפשר לשחק את שני המשחקים):
אפשרות אחת- חתול ועכבר:
נעמוד צמודות זו לזו במעגל, ונשלב ידיים זו בשל חברתה. נבחר חניכה אחת שתשמש 'עכבר' וחניכה אחרת שתשמש 'חתול'. ה'עכבר' יעמוד בתוך המעגל, וה'חתול' מחוץ למעגל. תפקידו של ה'חתול' לתפוס את ה'עכבר' הנמצא בתוך המעגל, ותפקיד ה'עכבר' להימלט מה'חתול'. תפקיד השבט הוא להגן על ה'עכבר' מפני ה'חתול' באופן הבא: נאפשר
ל'עכבר' להיכנס לתוך המעגל ואז נחסום את כל הפתחים מכניסתו של ה'חתול'.
ה'חתול' ינסה להידחף בכוח בין הבנות ולהיכנס לתוך המעגל כדי לתפוס את ה'עכבר'.
אם ה'חתול מצליח לפרוץ את המעגל, אז השבט צריך לפתוח ל'עכבר' פתח שממנו יוכל לברוח…
אפשרות שנייה- להעביר את הכיסאות:
כל החניכות יעמדו על שורה של כיסאות. נבקש מהחניכות להעביר את כל שורת הכיסאות לקצה השני של החדר. יש לעשות זאת בתוך זמן קצר (בערך 5 דקות, ככל שיש פחות חניכות צריך יותר זמן), ומבלי שאף אחת תרד מהכיסאות לרצפה!
השיטה: (כדאי שהחניכות ינסו להגיע אליה לבד. אם לא, נרמוז…)
החניכה שעומדת על הכיסא הרחוק ביותר תעבור לכיסא שלידה ותעמוד יחד עם החניכה שעמדה שם קודם. היא תרים את הכיסא שעמדה עליו ותעביר אותו מיד ליד עד שיגיע לצד השני. כעת, אותה החניכה תלך על שורת הכיסאות (הן יצטרכו להצטמצם ולתת לה מקום) עד שתגיע לכיסא שלה שעבר לצד השני. ושוב, החניכה שנמצאת על הכיסא הרחוק ביותר תצטופף עם חברתה, הכיסא שלה יועבר מיד ליד עד לצד השני של השורה והיא תעבור אליו דרך הכיסאות. כך עושים עד ששורת הכיסאות מגיעה לקצה השני של החדר.
בשני המשחקים אפשר לראות שאפשר להצליח רק כשהקבוצה פועלת יחד!
שלב ב'
רק כשאתם מאוחדים!
נספר לחניכות את הסיפור "האב ובניו והמקלות" (נספח 1).
ביום חול מומלץ להמחיש את הסיפור:
לפני שנתחיל לספר נשלח כל אחת מהחניכות למצוא לעצמה מקל אחד בחוץ.
תוך כדי הקראת הסיפור, נמחיש אותו, נאגוד את כל המקלות, ניתן לחניכות לנסות לשבור ואז נפריד את המקלות וכן הלאה (במקרה שאין מקלות, נביא איתנו שיפודים).
נשאל את החניכות: מה אתן לומדות מהסיפור? מי הם עשרת הבנים בנמשל?
נרחיב את הנושא ונדבר איתן על כך שהן מתגבשות כעת בתור שבט, חבורה. ככל שיהיו מחוברות יותר ומגובשות יותר יהיה להן יותר כוח, הן יוכלו להשיג הישגים משמעותיים, לשמור האחת על האחרת ויחד להוסיף טוב בעם ישראל.
לחצו על הקישור "אחדות זה כוח".
שלושה סרטונים חמודים ומצחיקים מאוד!! מומלץ!
שלב ג'
הרינו מקבלות עלינו
נפתח דיון עם החניכות ונשאל:
מה כוחו של השבט שלנו כחבורה? איך השבט שלנו יכול להעצים כל אחת ואחת?
איך אנחנו נתקדם יחד בקיום תורה ומצוות?
נבקש מהחניכות להציע רעיונות לדברים שנוכל לקבל על עצמינו בתור שבט, כדי להתקדם בתורה ומצוות. אפשר לעשות סבב בין החניכות או לתת לכל אחת להציע רעיון באופן אקראי.
ביום חול אפשר לכתוב את כל הרעיונות על פתקים.
נעשה הצבעה ונבחר נקודה אחת שבה השבט מחליט לעמוד בשנה הקרובה/ בחודש הקרוב, או מעשה טוב חד-פעמי של כל השבט.
לדוגמה:
לא מדברים לשון הרע בזמן הפעולה, כל פעולה נפתח בפרק תהילים להצלחת עם-ישראל, לא נדבר בתפילה, נעזור לנקות את הסניף במשך 5 דקות בסוף כל פעולה, נכין משהו שישמח את הקומונרית או את כל הסניף ועוד ועוד..
למדריכה – שימי לב!
שהמעשה שהשבט מקבל על עצמו לא קשה מידי. חשוב שיהיה אפשר לבצע אותו. עדיף
מעשה קטן שבאמת יקרה מאשר מעשה גדול שלא יקרה כלל… חשבי איך לגרום לזה לקרות; אולי לתת אחריות לחניכה או להביא תזכורת בפעולה הבאה וכד'.
שלב ד':
שבט יסוד – אנחנו חבורה של קודש!
יש כוח גדול לקבוצה! בתור חבורה מגובשת אנחנו מסוגלים לפעול בצורה הרבה יותר טובה,
וכשנהיה יחד, לכל אחד בקבוצה יהיה טוב יותר. כך גם בשבט שלנו: אנחנו קבוצה שיכולה להוסיף הרבה טוב, בואו נבחר לקדם אחת את השנייה לטוב ולגדול יחד בתורה ובמצוות. בואו נהיה חבורה של קודש!
המעשה שקיבלנו על עצמנו הוא חשוב מאוד ויש לו ערך גדול, אבל הוא רק חלק מכל הדברים שעוד נעשה יחד ונתקדם במהלך השנים.
צ'ופר
– הסיפור על כוחה של חבורה (נספח 1).
– מאמר של הרב סולובייצ'יק בספר איש האמונה, קול דודי דופק, עמ' 86-95. המאמר עוסק בברית גורל וברית יעוד. קצת גבוה, אבל מדהים…