מטרת הפעולה:
להבין מהו ערך אלוקי מול ערך אנושי בקיום העולם.
מהלך הפעולה
המדריך יחלק לכל חניך פתק עם שאלות. וכל חניך ירשום עד כמה זה חשוב לו מ -1 עד -10.
שאלות לדוגמא:
– כמה חשוב לי להניח תפילין?
-כמה חשוב לי להרים לכלוך מהרצפה?
– כמה חשוב לי לעזור לפליטים מאוקרינה?
-כמה חשוב לי לשמור שבת?
– כמה חשוב לי למחזר?
– כמה חשוב לי לעזור לחבר?
– כמה חשוב לי להשתמש פחות בחשמל?
ועוד שאלות שחלקן מייצגות ערכים אלוקיים וחלקן מייצגות ערכיים אנושיים.
החניכים יחברו את סכום המספרים של הערכים האלוקיים מול הערכים האנושיים.
המדריך יערוך דיון- מה הופך ערך בעיניי להיות חשוב?
מחקר קבע- "דתיים פחות מקפידים על שמירת הטבע.." למה?
-תשובה אפשרית שתעלה: יש דברים שה' ציווה ויש דברים שבני אדם בדו מליבם.
המדריך יקריא את המדרש:
"בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן
וְאָמַר לוֹ: רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵן וְכָל מָה שֶׁבָּרָאתִי– בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי,
תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ."
(קהלת רבה פרשה ז)
ויסכם- הקב"ה ציווה עלינו לשמור על העולם שלנו ולחשוב על הסביבה. עלינו לחשוב- איזה דבר קטן אני לוקח על עצמי?