חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
נרות שבת

מרכז ליב"ה- אגף ההסברה אי"ל. אנושיות>יהדות>לאומיות

סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

שבת ציבורית פעולת חב"ב

פתיחה

רכז/ מדריך יקרה לפנייך מערך של פעולה בנושא שמירת השבת במרחב הציבורי.
מוזמנת ממש להוסיף ולהתאים את הפעולה לקבוצה אליה את מעבירה…
נספחים מובאים בקבצים המצורפים בצד העמוד

התפקיד שלי מול הפרט-

1 .נקריא את הפסקה של ר' יהונתן אייבשיץ (נספח 1)
"ויתן שמחה בליבו בראות חברו עובר עבירה, שמח בחלקו כי הוא אינו עובר. ובזה יש שטות גדול
משני טעמים: א' כאשר אמרתי פעם בפעם כי כל ישראל איש אחד וגוף אחד. ואם כן הייתכן שישמח
אבר אחד על חברו, אני צדיק ואתה רשע, אם כן מה יועיל אם אני אין מגלח זקני בתער וחברי מגלח
הרי אני חצי מגולח וחצי אינו מגולח, וכן הכל." (רבי יהונתן אייבשיץ)
נסביר:
רבי יהונתן אייבשיץ מתאר לנו מצב שמוכר לנו קצת.. לפעמים אנחנו רואים אדם מעמ"י שחוטא, ל"ע,
ומה שעולה לנו זה קצת שמחה, וואלה, מזל שאני לא כמוהו.. ר' יהונתן מחדש שאין דבר כזה לשמוח
שאני לא עובר עבירה ואני יותר צדיק מחברי. כשאדם מישראל עובר עבירה, זה כאילו חלק ממני
חוטא גם, כי כל ישראל הם גוף אחד!! אם לי יש זקן וחבר שלי מגלח את זקנו בתער זה כאילו חצי
מזקני מגולח בתער! כי כל ישראל הם נשמה אחת!

2 .נמשיך לשאלה:
אם כל ישראל הם נשמה אחת, וכואב לי כשאני רואה חילול שבת, מה נעשה במקרה הבא?
שבת בצהריים אני הולכת ברחוב עוצר לידי רכב והוא שואל איך מגיעים למקום כלשהו? מה נענה לו?
הרי לעזור לו זה לסייע לדבר עברה, אבל מצד שני אם אני לא אסביר הוא יסע דרך ארוכה יותר
ובעצם יחלל יותר את השבת, מה הייתן עושות? למה?
(התפקיד של המדריך בדיון, זה לדאוג שיהיה כמה צדדים בדיון, ואם יש צד אחד לעורר את הצד
השני…)
טענות שיכולות להיות לשני הצדדים:
-דווקא בגלל שכואב לי אני לא אקח חלק בעבירה
-למרות שכואב לי לראות חילול שבת אני לא יכול לקצר לו את הדרך כי אני לא יכול לסייע לדבר עברה.
-אם היה כואב לך לא היית נותן לו להאריך את החילול שבת שלו.
– אם באמת היה כואב לך לא היית נותן יד לחילול שבת שלו
– בגלל שכואב לי אני ארצה לקצר לו כמה שיותר את הדרך
לאחר הדיון נביא את התשובה מבחינה הלכתית:
הדרך המובחרת היא, לענות לנהג, שאסור לחלל שבת ואסור לו לנסוע, אלא שמכיוון שאני רוצה
למעט ממנו חילול שבת שלא יסתובב הרבה וישאל עוד אנשים איך להגיע לאותו רחוב, אני מראה
לו איך להגיע. בזה גורמים לו למעט בחילול שבת, וגם יוצאים ידי חובת מחאה (תשובת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, הובא בספר מאור השבת חלק א' עמוד תצא).
אם קשה לענות בסגנון זה, אפשר לומר שאת לא יודעת איך מגיעים (כי מותר לשקר מפני דרכי שלום).

3 .אחרי הדיון נשאל:
למה אף אחד לא הציע פשוט לרדת לכביש ולחסום לו את הרכב? לעצור את חילול השבת וזהו!
נשמע את התשובות… נגיע למסקנה שמבחינה פרטית אנחנו מאד כואבים ומצטערים שמישהו מחלל
שבת אבל אנחנו לא כופים על אף אחד מה לעשות ולכל אחד יש חופש לבחור בטוב או ברע.

התפקיד שלי מול הכלל:

4 .נפזר מקרים של דברים של חילול שבת ציבורי במדינה (נספח 2,)
נעלה שאלה בשביל שתעמוד לנו בראש אבל נענה עליה רק אח"כ: למה מבחינה ציבורית אנחנו כן
נלחמים בחילול השבת, ובעצם 'כופים' שבדברים הציבוריים ישמרו שבת?
את התשובה נענה בשלבים הבאים.

הייחודיות והמטרה של מדינת ישראל-

5 .נספר (אפשר גם בצורה של הצגה) על עיר התורה ליקווד או כל שכונה יהודית ענקית אחרת
בחו"ל, מקום שגרים בו רק יהודים יש להם כל מה שהם צריכים, מוסדות, ישיבות, הכל כשר, בשבת
הכל שובת, חיים יהודיים למהדרין! יש להם שם פרנסה טובה וחיים שלווים בלי בעיות בטחוניות,
אז למה כ"כ משנה איפה אני גר, מה ההבדל בין מדינת ישראל לשם?

6 .נשחק 21 שימחיש אמצעי ומטרה:
אומרים לחניכים שהמטרה זה לזרוק את הכדור 21 פעמים בלי שיפול.
ברגע שהכדור נופל- מתחילים את הספירה מחדש.
אם יש חניך שלא תפס את הכדור- הוא יוצא מהמשחק.

נסכם:

נבקש מהחניכים להגדיר לנו את מטרת המשחק לפי דעתם- האם המטרה היא לא להיפסל או שהכדור
לא יפול? (נגיע לזה שהמטרה העיקרית היא שהכדור לא ייפול).
אם ככה- אפשר להמשיל את זה למדינה שלנו!
למה באנו לארץ אחרי 2000 שנות גלות? למה דווקא לארץ הזאת? למה לא נגור בליקווד וננהל שם חיי קהילה יהודיים?
כי הדבר היחיד שמחבר אותנו כעם (מליוני יהודים לא קשורים) ולארץ (ארץ זרה שצריך להילחם עליה) זה היהדות!
ברור שבאנו לארץ מכוח היהדות שלנו! ברור שהמטרה היא שנקים פה מדינה יהודית!
כלומר, כמו שאין קטע למשחק אם אין כדור.
ככה אין קטע להקים בארץ ישראל מדינה אם היא לא מדינה יהודית.
נחזור שוב לשאלה הקודמת-

למה מבחינה ציבורית אנחנו כן נלחמים בחילול השבת, ובעצם 'כופים' שבדברים הציבוריים
ישמרו שבת?
כי אם הקמנו את המדינה בגלל שאנחנו יהודים, ומכוח היהדות אנחנו דורשים בעלות על הארץ, איך
אפשר שלא יהיה למדינה צביון יהודי? מכוח מה נדרוש בעלות על הארץ?
השמירה הציבורית וההתנהלות הציבורית (בתור מדינה, אנחנו לא מחליטים לכל אחד מה הוא יעשה
בבית שלו) על פי התורה הם עצם הגדרתנו כמדינה יהודית.

שבת שלום ומבורך!

שנזכה למלא את יעודנו ושליחותנו בכל דבר ודבר בחיים!

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן