חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ילדה עולה במדרגות

בניה וינברג

נושא: אחריות
סוג פעילות: הצגהמקורמשחקסיפור או משלפעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

חנוכה – ביטחון והשתדלות (פעולה)

שלב א' – משחק

נפתח במשחק עם החניכים. נכין לפני הפעולה הרבה מילים שלא מכירים בעברית או בלועזית, דוגמאות: פוזמק, אלטרואיזם, אגלט. (נספח עם רעיונות למילים ופרושן מצורף בסוף הפעולה)

בפעולה עצמה, נוציא כל פעם חניך אחד בחוץ רחוק שלא יישמע ונספר לחניכים את המילה ומה הפירוש שלה. מחליטים על מישהו אחד שאומר את האמת ועוד 4 חניכים שמחרטטים פירוש שנשמע דומה. מחזירים את הילד והוא מנחש מה הפירוש הנכון. ככה אפשר לעשות ולהוציא כל פעם חניך אחר עד שהחניכים הבינו את הפאנץ'.

שלב ב' – לימוד

מספרים לחניכים את הסיפור של יוסף (אפשר גם בהצגה) שבפרשת השבוע.

אחרי 10 שנים בכלא במצרים יוסף מקבל עוד שנתיים. למה עוד שנתיים? כי הוא לא בטח בה':" כִּי אִם-זְכַרְתַּנִי אִתְּךָ, כַּאֲשֶׁר יִיטַב לָךְ, וְעָשִׂיתָ-נָּא עִמָּדִי, חָסֶד; וְהִזְכַּרְתַּנִי, אֶל-פַּרְעֹה, וְהוֹצֵאתַנִי, מִן-הַבַּיִת הַזֶּה".

יוסף סומך רק על שר המשקים שיציל אותו, לא מוזכר בכלל שהוא סומך על הקב"ה! "זכרתני" "והזכרתני", "והוצאתני".

הרב דרוקמן הקשה וטען שבטוח יוסף מאמין ובוטח בקב"ה (למשל שיוסף בא לפרעה: "וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת-פַּרְעֹה לֵאמֹר, בִּלְעָדָי:  אֱלֹהִים, יַעֲנֶה אֶת-שְׁלוֹם פַּרְעֹה") ולכן זה לא החטא האמיתי שהוא קיבל עליו עוד שנתיים בכלא. הרב דרוקמן מתרץ שחטאו של יוסף היה בכך שלא הזכיר את שם ה' בדבריו לשר המשקים, שהיה צריך לומר שסומך על ה', ולא רק לחשוב כך במחשבתו.

שלב ג'- מסר

כשאנחנו עושים דברים בחיים שלנו חייבת להיות סיבה. שאנחנו מקיימים תורה ומצוות אנחנו באים בשם ה' ואסור לנו להרגיש עול קשה שמכביד עלינו, באנו להאיר אור עצום בעולם הזה. שהחשמונאים עשו מרד אשכרה מול אימפריית יוון הם הצליחו בכל זאת בענק. הרבה יותר חיילים דתיים נהרגו במלחמת חרבות ברזל, מה משותף לשניהם? לשניהם היה את ה"למה" יותר ברור מאנשים אחרים. שיש לי למה יותר חזק, יש לך סיכוי הרבה יותר להשקיע – ולהצליח.

בחיים שלנו חייב להיות סיבה למעשים שלנו, וזה לא מספיק כמו שאנחנו רואים בפרשת השבוע. אנחנו צריכים להיות תמיד מודעים בשם מי אנחנו באים ולבטוח בו במאה אחוז. שנזכה להאיר ולקדש את שם ה' בעולם מתוך שליחות, השתדלות, אמונה בקב"ה ובעוצמות החיים שהוא נתן לנו.

 

נספח:

מילים לשלב א

קודר – QR code

מבצור – בונקר

לוֹייָלִי – נאמן, ישר ומסור

אמביציה – רצון

אימפולסיבי – פזיז

פוזמק – גרב

אפרכסת – מה שמצמידים לאוזן בטלפון נייח

אלטרואיזם – ההפך מאגואיזם, אהבת הזולת

אֲסֻנָּה – קטסטרופה

אגלט – קצה של שרוך

גוּשפַּנקה – חותם ואישור רשמי

מרגנית – צמח סוג של רקפת

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

לחבר את האור (פעולה)

פעולה להעברה עצמית למשפחה לשבת אמור, בנושא לג בעומר וחשיבות היחיד בקבוצה. כולל פעילות ללג בעומר

תשרי

ערב כפרות

ערב מהנה עם סיכום רציני על הכפרות וחזרה בתשובה אמיתית.

דילוג לתוכן