מחלקת הדרכה

נושא: ארץ ישראל
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

באיזו זכות? (פעולה)

 מתאים ל: שבת, יום חול


 


 


עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:


ארץ ישראל מקודשת מכל הארצות (פעולה)


הארץ מדברת





  • החניכים יבינו שלעמ"י ישנם הזכויות להקים מדינה יהודית בארץ ישראל.


  • החניכים יכירו את סוגי הזכויות השונים תוך עיון במגילת העצמאות.



בית המשפט!


נחלק את החניכים לשתי קבוצות:


נספר לחניכים שעכשיו אנחנו בבית המשפט ואנחנו דנים בהחלטה- האם להקים את מדינת ישראל או לא.


קבוצה א'- נגד הקמת המדינה


קבוצה ב'- בעד הקמת המדינה


נגיד לחניכים שלא מספיק לומר טענות כמו "ה' הבטיח לאברהם אבינו" צריך ממש לחשוב טוב ולהגיע לטענות מגוונות יותר. וכמובן שהקבוצה שנגד הקמת המדינה צריכה גם לתת תשובות מספקות למה לא להקים.



 



נחלק את את החניכים לשלוש קבוצות. לכל קבוצה פתק ובו כתוב משהו שעליהם להציג, כל קבוצה תצטרך להכין תוך 10 דק' [לא להמרח עם זה הרבה זמן!] הצגה קצרה באורך של לא יותר מ5 דק'.


בפתקים יהיה כתוב כך-




  • פתק א'- עליכם להציג את הבטחתו של ה' לאברהם אבינו שירבה את זרעו ויתן לו את ארץ ישראל. "לך לך מארצך, ממולדתך, ומבית אביך אל הארץ אשר אראך".


  • פתק ב'- עליכם להציג את עלייתם של היהודים ניצולי השואה לארץ ישראל.


  • פתק ג'- הכרזת האו"ם על הקמת מדינת ישראל.

נבקש מהחניכים להיות מקוריים בהצגותיהם.


בעצם הפתקים מסמלים את סוגי הזכויות שלנו להקמת המדינה.


 


פתק א'- זכות הסטורית.


דוגמאות:




  • עם ישראל בארץ עוד מתקופת התנ"ך


  • עם ישראל שמר אמונים לארץ בכל שנות הגלות


  • שיבתן של העליות הראשונות לארץ

פתק ב'- זכות טבעית.


דוגמאות:




  • שארית הפליטה מהשואה זקוקה לבית בטוח


  • השואה הוכיחה שאין פיתרון אחר


  • זכות טבעית לכל עם למדינה משלו

פתק ג'- זכות משפטית.


דוגמאות:




  • הקונגרס הציוני הכריז על הזכות למדינה


  • החלטת האו"מ על הקמת המדינה


  • זכות העם היהודי הוכרה בחבר העמים



נכנס את החניכים למעגל גדול.


נניח על הרצפה שלטים:


1. זכות הסטורית


2. זכות טבעית


3. זכות משפטית


 




  • נסביר לחניכים מה בעצם אומרת כל זכות עפ"י ההסברים שנכתבו לעיל בשלב ב'.
    אפשר להוסיף את הדוגמאות שכתבנו לעיל לצד כל שלט ואפשר לפתח דיון סביב זה:
    מה לדעתכם אומרת זכות הסטורית? מהי הזכות ההסורית? וכן כך על כל אחת מהזכויות.



  •  נקרא יחד את נוסח מגילת העצמאות. [מצורפת בנספח]



מדינת ישראל הוקמה בעזרת ה'. לעמ"י יש את הזכויות המלאות עליה. עלינו לזכור שתמיד עלינו לבטוח בה' ולא להשמע לאף אחד משונאי ישראל שמפקפקים בזכות קיומינו ובקיומה של המדינה שלנו.



נספח- מילון מושגים:


קונגרס הציוני= כינוס של נציגי היהודים הציוניים ממדינות שונות, המוסד העליון מבחינת חקיקה וקבלת ההחלטות של ההסתדרות הציונית העולמית, מעין "בית מחוקקים" יהודי כלל-עולמי.


האו"מ= האומות המאוחדות. ארגון כלל עולמי שמטרותיו המוצהרות הן להקל על שיתוף הפעולה בענייני החוק הבינלאומי, הביטחון הבינלאומי, התפתחות כלכלית, התקדמות חברתית, זכויות האדם והשגת שלום עולמי.


חבר העמים= ארגון של 10 מדינות מתוך 15 שהיו בתוך ברית המועצותוזכו לעצמאות ושלטון חופשי לאחר התפרקותה. ברית המועצות הייתה מעצמה באיזור רוסיה עם הרבה מדינות בתוכה, כמו שהיום ארצות הברית היא מעצמה.


 


 



 


תיוג: זכותינו על ארצינו, זכותנו על ארץ ישראל, הזכות שלנו על ארץ ישראל, הזכות על ארץ ישראל, ארץ אבותנו, ארץ אבותינו, עם ישראל, עמ"י, ארץ ישראל, א"י, פעולה על ארץ ישראל, פעולה מגילת העצמאות, כ"ט בנובמבר, יום העצמאות, הצהרת האומות המאוחדות, מדינת ישראל.


 


 



נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

מאמין וזורע

קטע עוסק בגוש קטיף.
ראיון עם הרב בניה ליפשיץ ,מלמד בישיבת ההסדר בנווה דקלים.

בן חורין

קטע עוסק בחרות.
גופך אמנם משוחרר, אבל אינך חופשי להכריע לפי אמונתך. רוחך משועבדת, וזה חמור פי כמה.