חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: כלים להדרכה
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

ללכת עד הסוף (פעולה)

לחוברת המלאה של שבוע תנועה תשע”ד לחץ כאן

מטרת הפעולה:
להעמיק בסיסמת התנועה, להבין מה המשמעות של תורת חיים בעוז ולדעת שכאשר אנו מאמינים במשהו, עלנו ללכת איתו עד הסוף.
אנחנו מאמינים בתורה וחיים לפיה לא מתוך התנצלות וכיפוף קומה אלא מתוך כבוד לתורה ולעצמנו.

 

מהלך הפעולה:
מעמידים את החניכות בשורה. מחלקים לכל חניך 2 פתקים: על אחד כתוב האות- ר’ (=רצוי) ועל אחד האות מ’ (=מצוי) ומקריאים משפטים:
-להתפלל כל בוקר
-לתת צדקה
-להתנדב בזמן הפנוי
-לא לדבר לשון הרע
-ללמוד תורה
-לשמח אנשים סביבך
-להגיד בוקר טוב לנהג
-לעזור בבית בנקיונות
-לעזור לארגן פעילות חברתית בכיתה/ בשבט
-לא לרכל
-לכבד את ההורים
-לא לשקר
-למרות העייפות לעזור לאח שלך שחייב עזרה לפני מבחן במתמטיקה
-לעזור לחברה לפני מבחן קשה (למרות שאת יודעת את החומר)
 
שלב ראשון : אם הם מסכימים עם המשפט – צריכים להתקדם צעד, (ואם לא נשאר במקום).
אחרי הקראת המשפטים כל חניך מסמן את המקום בו הוא נמצא ע”י הפתק שכתוב עליו האות ר’.
חוזר למקום ההתחלתי.
שלב שני : מקריאים את המשפטים שנית, רק אם החניך עושה ביום יום את הכתוב במשפט, הוא מתקדם צעד (ואם לא נשאר במקום)
לאחר סיום הקראת המשפטים, החניכים מסמנים עם הפתק שכתוב בו האות מ’ את המקום בו הם נמצאים. וחוזרים לשבת בפעולה.
 
לצערנו סביר להניח שיהיה מצב שיש פער בין הרצוי למצוי (פער בין פתקי ה “ר” לפתקי ה”מ”)
נראה להם שאם מחברים בין מה שאנחנו שואפים לבין המציאות יוצא לנו “רם” הדרך עוד ארוכה, אבל יש לנו שאיפה לחיות חיים מתוקנים ורק ככה נתקדם אבל אם המצוי לפני הרצוי אז מצבינו מר. בגלל שאנחנו עוד לא מתוקנים אנחנו חייבים לפחות לשאוף לחיים כאלה.
ראינו שיש הבדל שהוא הכרחי ונצרך בחיים שלנו בין הרצוי למצוי, הפער הקיים עוזר לנו לגדול הוא סולל לנו את הדרך אל המטרה. אנחנו צריכים להאמין בדבר שגדול ממנו. ולעשות הכל כדי להגיע אליו. למרות שאנחנו במצוי כל עוד העיניים שלנו ממוקדות לרצוי זאת המטרה.
בתנועה אנו מאמינים בדרך חיים על פי התורה. התורה היא זו המייצגת את המוסר הנכון ולכן השאיפה שלנו היא להגיע אליה גם אם המציאות נראית שונה ואפילו לא מתאימה. המשימה והתפקיד שלנו בתנועת אריאל הם לחבר ולהגשים את התורה במציאות היומיומית שלנו ובכל תחומי החיים

 

 

מראים לחניכים תמונות (נמצא במספחים) ושואלים אותם מה הקשר בין כל התמונות האלו. 
התשובה היא שכל תמונות שייכות לאנשים שהתאגדו סביב מטרה גדולה והצליחו ליצור מהפכה. אנשים אלו ודבקותם במטרה מראים כי החיבור סביב רעיון ומטרה אחת יוצרים כח של שינוי מציאות.

 

זה הכוח שלנו כתנועה, שמאגדת סביבה קבוצה גדולה של אנשים שמאמינים בדרך מסוימת וביחד הם יכולים להגשים אותה.
 
מדרש על אלקנה. היה עולה לירושלים כל פעם מדרך אחרת וכך הצליח לגרום לעם ישראל להגיע ממצב של ע”ז למציאות של נבואה.
 
המדרש:
היה אלקנה עולה ארבע פעמים בשנה,
שלשה מן התורה
ואחת שקיבל עליו,
שנאמר,
ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה וגו’
אלקנה הוא עלה ,ואשתו ובניו ובנותיו ואחיו ואחיותיו וכל קרוביו עמו,
וכל בני ביתו היה מעלה את הכל עמו,….
למה מעלה את הכל עמו?
כשהיו עולין בדרך ולנין ברחובה של עיר,
מתקבצים האנשים לבד והנשים לבד,
שכן האיש מדבר עם האיש, אשה עם האשה,
גדול עם גדול, קטון עם קטון,
והיתה המדינה מרגשת.
והיו שואלין להן: להיכן תלכו?
ואומרים: אל בית האלהים שבשילה שמשם תצא תורה ומשם מצוות,
ואתם למה לא תבואו עמנו ונלך ביחד?
מיד עיניהם משגרות דמעות,
אמרו להן: נעלה עמכן!
אמרו להן: הין, עוד לשנה הבאה חמשה בתים.
לשנה אחרת עשרה בתים,
לשנה אחרת הרגישה כולה לעלות,
והיו עולין הימינה כששים בתים,
ובדרך שהיה עולה שנה זו לשנה אחרת אינו עולה אלא בדרך אחרת,
אלקנה הכריע את ישראל לכף זכות וחינך אותם במצות,
וזכו רבים על ידו, הקב”ה בוחן לבות וכליות אמר לו,
אלקנה את הכרעתה את ישראל לכף זכות וחינכתם במצוות, וזכו רבים על ידיך,
אני אוציא ממך בן שיכריע את ישראל לכף זכות ויחנך אותם במצוות ויזכה רבים על ידיו”.
(אליהו רבה (איש שלום) פרשה ט ד”ה ‘כיוצא בדבר אתה’)

“מצוות בחרת בחיים אינה כ”בחירות” המתקיימות אחת לכמה שנים, אלא בחירה בחיי התורה והמצוות. זה עניין שצריך לקיימו יום יום.” (הרב נריה)

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן