חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ילדה עולה במדרגות

מחלקת הדרכה

נושא: אחריות
תת נושא: אחריותבין אדם לחברועבודת המידותעין טובה
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

לדון לכף זכות (פעולה)

שלב א’

נשחק עם החניכות טאבו-

חניך מקבל קלף ובו הגדרה /מושג / מילה אותה הוא צריך לתאר לחניכים, מתחת להגדרה יש לו 3 מושגים / מילים שאסור לו להשתמש בהם. אם משתמש בהם או שעובר לו הזמן הוא נפסל והתור עובר לחניך אחר. המנצח הוא זה שצבר הכי הרבה קלפים אותם הצליח להגדיר לשאר המשתתפים. לדוגמא אם המושג שהחניך צריך לתאר לחניכים הוא בית ספר יהיו כתובות לו המילים: תלמידים, מורים, לימודים, בהן אסור לו להשתמש כאשר הוא מגדיר.

(הערכים בטאבו לא משנים לפעולה)

לאחר מכן נערוך דיון:

על אף שהחניכה הייתה צריכה להציג לבנות את המילה התכוונה למילה הזו אנחנו ניחשנו מלא דברים שונים. ככה זה בחיים אנשים עושים הרבה דברים שלנו נראים רעים, והאמת שבכלל הם טובים.

שלב ב’

נקריא לחניכות את הקטע “אולי לסוכר היה קר” (מובא בקבצים המצורפים בצד העמוד)

שלב ג’
נחלק לחניכות קלפים שבצד אחד מהם מקרה ובצד השני הסבר למה זה קרה..
ניתן לחניכות לקרוא תחילה את המקרה ורק לאחר שנשאל אותם מה הן חושבות על הדמיות בו נקרא את הצד השני של המקרה….

המקרים:

  • צד א: חנה הבטיחה להחזיר לי היום את מחברת תורה שלי, אבל לא הגיעה היום! ואני ממש ממש חייבת את המחברת כי מחר יש מבחן… צד ב’: אוי אני ממש מרגישה בחילה! אני לא יכולה ללכת ככה לבי”ס! אבל מה אני יעשה? אני חייבת להחזיר לרותי את מחברת תורה יש מחר מבחן ולא יהיה לה איך ללמוד… טוב אחכה שאחותי תחזור מהלימודים ואבקש ממנה שתביא לה אותה.
  • צד א’: יווו מה אני רואה? רותי אוכלת באמצע הסופר חטיף וזורקת את העטיפה לפח… בלי שהיא שלמה עליו…. צד ב’: איזה כיף אמא הביאה לי חטיף על כך שאני משתדלת לעזור לה… כ”כ מתאים לאכול אותו עכשיו כשאני כ”כ רעבה ועוזרת לאמא בקניות…
  • צד א’: סיכמתי עם נחום שניפגש בספריה בחמש כדי להכין את העבודה בהסטוריה, עכשיו כבר שש והוא לא מגיע… צד ב’: אמא נסע העם רותי אחותי לקופת חולים כיוון שיש לה חום גבוה ואני נשארתי עם אחי הקטן לשמור עליו… חבל אאלץ לאחר לדני ואין לי פאלפון להודיע לדני על האיחור…
  • צד א’: נחמה ממש מתעקשת שלא נעשה סעודה חלבית בערב כיתה וזה נורא מעצבן כי רוב הבנות מעונינות בארוחה חלבית! למה היא כזאת עקשנית? צד ב’: אני יודעת שרותי רגישה לחלב ומתביישת לספר על כך… אז אפילו שממש לא נעים לי מהכיתה אני מתעקשת שהארוחה בערב כיתה לא תהיה חלבית.

צ’ופר

נחלק לחניכות את הצ’ופר הבא:

“כשהאחר לא עושה משהו- הוא עצלן, כשאתה לא עושה- אתה מאוד עסוק.

כשהאחר מדבר רע על אחרים- הוא מרכל, כשאתה עושה זאת- זה ביקורת בונה.

כשהאחר מדבר על עצמו- הוא אגואיסט, כשאתה מדבר על עצמך- אתה צריך לפתוח את ליבך.

כשהאחר משתדל להיות נחמד- יש לו מניעים, כשאתה מתנהג כך- אתה פשוט נחמד.

כשהאחר עושה משהו ללא סדר- הוא באלאגניסט, כשאתה עושה זאת- אתה יצירתי.

כשהאחר מתקדם- נתנו לו הזדמנות, כשאתה מתקדם- זה פרי עמלך.

שנדע להתייחס לאחר כמו שאנחנו מתייחסים לעצמנו… ולקבל אותו כמו שאנחנו מקבלים את עצמנו…”

 

לסיכום

אנחנו צריכים לדון כל אחד לכף זכות- כמו שהיינו רוצים שידונו אותנו

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן