מצורף דף לימוד ערוך ומעוצב בקבצים המצורפים בצד העמוד.
בזכות יוסף הצדיק:
מבין כל דמויות המקרא הוא סמל ה”צדיק”. רק הוא – לא אחיו, אביו, זקניו – נקרא על-ידי חז”ל בקביעות “צדיק“, משום שהוא היה סמל של אדם כנוע ודבק בנאמנות בהקב”ה, בכל מצב שיהיה.
יוסף מתואר במקרא כדמות ייחודית בעלת אופי יוצא דופן. את שנות בחרותו לא זכה לבלות בצוותא עם אביו ואחיו הקדושים, עוד בהיותו נער צעיר, בן שבע-עשרה, הוצא בעל כורחו מבית אביו אוהבו ומארצו ומולדתו והורחק למקום זר ומנוכר, ארץ מצרים. למרות שאנשי מצרים היו רעים ומקולקלים – “שטופי זימה“, “ערות הארץ“, וליוסף היו ניסיונות קשים ומרים, פיתויים וכדומה, הוא התמודד כנגדם בהצלחה ונשאר קדוש וטהור, גאה ביהדותו. גם בהיותו במיצר ושביה בבית האסורים, הוא נשאר יהודי גאה, והוא הצהיר בפני האסירים: איש עברי אנכי! “גנוב גונבתי מארץ העבריים”!
בסופו של דבר התהפך המצב מקצה לקצה, ומעבד שפל ונחות הוא זינק מעלה לתפקיד רם ביותר – מלך בפועל על כל ארץ מצרים, “מושל בכיפה”, ו”רק הכסא (פרעה) אגדל ממך“. למרות העוצמה, השלטון והשפע, הוא לא שכח את צור מחצבתו ואת דמות אביו ותורתו, “נראית לו דמות דיוקנו של אביו”, והוא המשיך בדרכי אבותיו הקדושים, וזכר את דבריהם ותורתם ובסופו של דבר הוא התאחד עם אביו ואחיו “ולבו שלם עימהם”, “וינשק לכל אחיו”.
כל כך הרבה תהפוכות, ניסיונות ופיתויים עברו עליו ועמד בכולם, לכן הוא היחיד מכל דמויות המקרא, האבות השבטים, שזכה להיקרא דרך-קבע לדורות על ידי חכמינו ז”ל: “יוסף הצדיק”.
אז מה זה צדיק?
צדיק, בלשון המקרא, אינו תואר לאדם המבין בקבלה, נותן ברכות או כותב קמיעות;
צדיק בא מהשורש צדק, שפירושו לתת לכל אדם את מה שמגיע לו, לתת שכר לטובים ועונש לרעים: “הצדיק באנשים הוא הנותן לכל דבר את המגיע לו” (רמב”ם, מורה נבוכים א לד; ראו גם כוזרי ג ג-ה).
ישנן דרגות שונות של צדיקים – אלה הדואגים רק לצדק של עצמם, ואלה שדואגים לצדק של כל החברה:
צדיק בדרגה נמוכה דואג לצדק בסביבתו הקרובה – לוקח לעצמו רק את מה שמגיע לו, ואינו לוקח מהזולת את מה שמגיע לזולת. בבית המשפט, צדיק הוא הצד הצודק– בין אם הוא התובע (שהרי הוא לא יתבע אדם למשפט אלא-אם-כן זה מגיע לו), ובין אם הוא הנתבע (שהרי, הוא לא פוגע באנשים ולכן אין הצדקה לתבעו למשפט) צדיק בדרגה גבוהה משתדל לתת לכל אדם ואדם בעולם את המגיע לו, כלומר, נאבק באופן פעיל כדי שהצדק ייצא לאור.
צדיקים וניסיונות:
“והנה זה עשוי כדי לתת שכר טוב יותר לצדיקים המתחזקים באמונתם. כי אי אפשר לשום אדם לעמוד על בוריים של הדברים שהקב”ה עושה עמו וכו’. עד שהלב סוער מאד ברוב מחשבותיו ושרעפיו בקרבו. אבל מי שהוא נאמן לה’, צריך שיתקע יתד אמונתו חזק בל ימוט, לדעת שכל מעשי ה’, יהיה באיזה דרך שיהיה, ישר ונאמן הוא ודאי, ואין עוולה ח”ו. ולא כרשעים שהיו אומרים ‘לא יתכן דרך ה'” (יחזקאל יח, כה) וכו’. ואז ייקרא [אותו האדם] ‘תמים’ ממש” עכ”ל.
בחן את עצמך:
1. האם תהיה מוכן לכתוב את הבסט-סלר הבא, כאשר ידוע לך מראש כי תאלץ לפרסמו תחת פסבדון, ולא לספר לאיש, לרבות לא לבני משפחתך וחבריך הטובים, כי אתה הסופר האלמוני?
2. האם תהיה מוכן להיות יועצו הסודי האישי של נשיא ארה”ב, כאשר הקשר בינכם יתנהל בתכתובת אימיילים חשאית. הוא עצמו לעולם לא ידע את זהותך, ולך יהיה אסור לשתף בתכתובת או לספר על התכתובת, לאף אחד אחר?
3. האם תהיה מוכן לגלות תגלית מדעית מרעישה או תרופה חדשנית למחלה חשוכת מרפא, אך להעניק למדען אחר את הקרדיט עליה?
אחת הדרגות הגבוהות ביהדות היא דרגה של “צדיק נסתר”. בכל דור, כך מספרים, ישנם ל”ו (36) צדיקים נסתרים בזכותם העולם ממשיך להתקיים. צדיקים רגילים יש הרבה, אבל צדיקים נסתרים יש רק ל”ו. צדיק נסתר הוא לאו-דווקא אדם שמקיים מצוות טוב יותר או הרבה יותר מצדיק גלוי, צדיק גלוי וצדיק נסתר יכולים להיות באותה רמת לימוד תורה וקיום מצוות, אלא שהצדיק הנסתר ויתר על הקרדיט.