מטרות:
-
החניך יבין את גדלות הנפש של החיילים היוצאים למלחמה מתוך מוכנות למסור את נפשם למען א”י.
-
החניך יבין את החשיבות הגדולה באמירת ההלל ביום העצמאות על אף החסרונות הקיימים במדינה.
-
החניך יבין את משמעות הקשר בין יום הזיכרון ליום העצמאות.
עזרים:
-
כוסות חד פעמי
-
המכתב של סמ”ר גד עזרא
-
סיטואציות
-
פתקים ב-2 צבעים
-
צ’ופר
שלב א’- יום הזיכרון:
מתחלקים ל2 קבוצות, לכל קבוצה שטח משלה ועליה לבנות מגדל כוסות. המטרה של כל קבוצה היא להרוס לקבוצה היריבה את המגדל.
ניתן לעשות זאת באמצעות כניסה לשטח של הקבוצה היריבה אך כל כניסה כזאת מסכנת את הנכנס שכן אם הוא נתפס -הוא שבוי של הקבוצה היריבה.
קוראים קטע מתוך המכתב של סמ”ר גד עזרא לאשתו לפני יציאתו למלחמה בט”ז אדר התשס”ב:
“גליתי שלי יקרה
אם המכתב הזה יגיע אליך סימן שקרה לי משהו.
היום בבוקר קיבלנו הודעה שהמבצע המתוכנן מאתמול יתבצע בעז”ה היום.
אמרתי לך שהמבצע השתנה והוא לא מה שהיה צריך להיות –
לא רציתי להדאיג אותך יקרה שלי.
היה לי מאד קשה לא לספר לך את האמת אבל העדפתי את זה מאשר שתשתגעי מדאגה
“משנין מפני השלום” – גם השלום הנפשי של האדם אותו אתה אוהב יותר מכל עלי האדמות.
אהובה שלי, אני מרגיש שמצד אחד אין דבר שאני רוצה בעולם יותר מלהיות איתך, לאהוב אותך ולהקים איתך בית ומשפחה,
אבל מצד שני אין דבר שאני רוצה יותר מלצאת למבצע הזה ולהכות את הנבלים האלה מכה כזו גדולה,
כדי שלא יחשבו אפילו לעשות עוד פיגוע או אירוע חבלני ויקחו בחשבון שכל פעם שיעשו זאת נכה אותם במקום הכי כואב שיכול להיות, ונהיה מוכנים לשלם את המחיר.
אני מוכן להיות המחיר הזה.
אל תכעסי עלי אהובתי אבל ברגעים כאלה הרגש הכלל ישראלי שלך הוא זה שאמור להוליך אותך,
ועליך להלום ברשעה כאילו אין לך חיים פרטיים. “בצבאות דוד היו נותנים גט כריתות לפני יציאה למלחמה”…”
סיכום ביניים – החיילים שלנו מוכנים לעשות הכל עבור המדינה , הם מוכנים למות עבור המדינה!!!
קישור למשחק – במשחק עם הכוסות המשתתפים היו צריכים להסתכן על מנת להשיג את המטרה
שלב ב’- יום העצמאות:
משחקים תופסת, ניתן להציל חניך שנתפס ע”י דריכה על כף רגלו.
מקריאים סיטואציות כגון:
ההורים שלי קנו לי מתנת יום הולדת – אופניים אבל אני בכלל רציתי אייפון.
חניך שחושב שיש צורך להגיד תודה במקרה כזה מרים פתק ירוק, חניך שחושב שאין צורך להגיד תודה במקרה כזה מרים פתק כחול.
סיכום ביניים- יש אנשים הטוענים שאין צורך להגיד הלל ביום העצמאות כיוון שהמדינה לא מתוקנת ויש בה הרבה חסרונות(ניתן להביא דוגמאות).
ועלינו להבין – הם טועים!! מחובתנו להגיד תודה רבה על המתנה הענקית שה’ נתן לנו – א”י!!
גם אם לא הכל בארץ מושלם ויש דברים הדורשים תיקון- עדיין יש צורך אדיר להגיד תודה על מה שקיבלנו.
קישור למשחקים –
1. בתופסת, מצד אחד החניך ניצל, אך מצד שני זה מלווה בכאב קטן של דריכה על הרגל. אך הכאב הזה לא מונע מהחניך לשמוח על כך ש”ניצל” – החסרונות הקיימים במדינה לא מונעים מאיתנו לשמוח ולהודות על כך שיש לנו אותה.
2. בסיטואציות הקישור ברור.
שלב ג’- הקשר בין יום הזיכרון ליום העצמאות:
דיון על היותם של יום הזיכרון ויום העצמאות מתקיימים באותו יום:
זה טוב? לא טוב? הגיוני?
מסבירים שיום העצמאות צמוד ליום הזיכרון כיוון שבזכות אותם חיילים שמתו אנחנו חיים במדינה עצמאית.
צ’ופר- מקלו של הדגל:
“מתחת למשא, בדרך, במסע
כורעים יחידים תחת המעמסה
סובלים, נאנקים, מכובד אלונקה
עליה שוכבת מדינה במצוקה.בדרך לא דרך, דרכו של עם,
במסע מתיש שעדיין לא תם,
נושאים על גבם את משא הכלל
וחלקם מתמוטטים, ונופלים חלל.
‘פראיירים’, קוראים להם לפעמים,פראיירים כאלו גם מתים…
וכל שנה, כשזיכרון נצמד לעצמאות
מתברר הטעם, מתחדשת משמעות
שאותם הנופלים על בטחון האומה,הם מקלו של הדגל המונף לתקומה,
הם הדיו שצובע את הפסים בכחול,
הם הבד הלבן, בו טבע המכחול.
וגם המגן דוד, הוא מגן גיבורים.הניצב גאה, לא כטלאי, בזכות דם חללים .
כי הדגל הזה, המתנופף ונמתח,על גבם הוא נישא,
על קברם הוא מונח….”
לסיכום:
החיילים שלנו מוכנים לעשות הכל עבור המדינה, הם מוכנים למות עבור המדינה!!!
חובתנו היא להגיד תודה רבה על המתנה הענקית שה’ נתן לנו – א”י!! גם אם לא הכל בארץ מושלם ויש דברים הדורשים תיקון- עדיין יש צורך אדיר להגיד תודה על מה שקיבלנו.
החיילים שמתו הם אלו שבזכותם יש לנו את היכולת לחגוג את יום העצמאות.
תגובה אחת
יפה ממש !