חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אחריות
סוג פעילות: מערך פעולותפעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, קלילה, שבת

נאמן? (פעולה)

פעולה ראשונה מתוך מערך הפעולות לשבטים מעוז-נחלה בנים בחודש ארגון תשע”ח.

לפעולה השניה- לשמור משפטי צדקך

לפעולה השלישית- המאבק התמידי

לפעולה הרביעית- עם נשבע עם מקיים

 

 

מבוא ‘שבועת אמונים’

‘נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך.’ בחודש הזה ננסה לברר מהי שבועת האמונים הזו.

בפעולה הראשונה נעסוק בבירור המושג ‘נאמנות’. נבין כי היא היכולת שלנו להחזיק בערך מסויים מבלי לוותר עליו. הנאמן נשאר נאמן בכל מצב ומצב בחייו כנגד כל האתגרים הניצבים בפניו. שבועת האמונים שלנו היא ‘לשמור משפטי צדקך’.

בפעולה השנייה נעסוק במשפטי צדק אלה, הכתובים לנו בתורה. אנחנו מחפשים את התשובה מהו הטוב והצדק? חסד עשה איתנו הקב”ה כאשר גילה לנו בתורתו את הדרך הנכונה והאמיתית לעשות טוב וחסד לעולם כולו. מדוע אם כן יש צורך בנאמנות?

בפעולה השלישית נעסוק בקשיים ובאתגרים העומדים בפנינו. היצר הרע השוכן בקרבנו, שהוא בעצם חלק מהאישיות שלנו, או בכינויו- ‘הנפש הבהמית’, מנסה למשוך את כל הכוחות שיש בנו אל העולם החומרי בלבד. הנאמנות מאפשרת לנו לדבוק במטרה הרוחנית שלשמה באנו לעולם ולהחזיק בדרכה של תורה אף כאשר פחות טעים או נעים לנו.

בפעולה הרביעית, נעלה להביט מלמעלה על המטרה של עם ישראל (שאליו אנחנו משתייכים). נבין כי אנחנו חלק מעם עתיק שזוהי מטרתו הכוללת – לחיות לפי רצון ה’. הנאמנות של עם ישראל כולו לה’ ולתורתו היא זו שתביא את הטוב לעולם כולו. בהצלחה רבה!

 

 

מטרות:

1.      החניכים ילמדו מהי נאמנות.

2.      החניכים ילמדו כי הנאמן הוא האדם הנאמן בכל מצב בחייו.

3.      החניכים יבינו כי הנאמנות נבחנת בעיקר כשקשה לאדם.

 

עזרים:
  • תרחישים מהמוסד (נספח 1)
  • צ’ופרים

 

שלב א’- מיהו נאמן?

משחק: ‘נשאר או פורש’ – נעמיד  את החניכים בשורה ונתחיל בתיאור: אתם שותפים בהקמת מוסד חינוכי חשוב ביותר לנערים עם קשיים. אתם עומדים לשמוע תרחישים שונים שקורים במוסד ועליכם להחליט בכל תרחיש האם אתם נשארים או פורשים. מי שנשאר – צועד צעד קדימה. מי שפורש – נעמד בצד וקורא לעומדים בשורה לפרוש גם כן.

נתחיל להקריא את התרחישים במוסד (נספח 1- בתחתית העמוד)

לאחר סיום המשחק נתיישב עם החניכים ונעלה את השאלה: מהי נאמנות?

ננסה לפתח דיון בנושא, תוך דגש על הצדדים השונים של הנאמנות – האם הנאמנות היא בכל מחיר? למה צריך להיות נאמן?

האם אפשר להצליח להקים מוסד אם ברגע שיש קושי כולם פורשים?

נכוון את החניכים להבנה כי אכן משמעותה של הנאמנות היא שאינה פוסקת לעולם, שאם לא כן, אין היא נאמנות.

ושבלי נאמנות לא ניתן להקים משהו חדש, כי נעצור בכל קושי שיהיה.

 

 

שלב ב’- נאמן- נשבע ומקיים 

נקריא לחניכים את הגדרתו של הרב דסלר לנאמנות:

מהי נאמנות? כח של חוזק ותוקף פנימי ואמיצות הדעת, כמו מי שנכנס לברית עם חברו ולא יזוז מהתחייבותו בכל מחיר. זוהי אמת פנימית ואחריות במצפון, כמו שאמרו חז”ל ‘ונאמן בבריתו’. הנאמן יעמוד עד קצה אפשרותו נגד כל אונס וכל רצון ותאוה הסותרים למסירותו למשימה שנטל על עצמו.

 

כעת ננסה לברר: מדוע שאדם יכניס את עצמו לברית כזו? מדוע שאדם יישבע אם השבועה כל כך כובלת אותו?

אפשר לעורר ולחדד את הדיון עם הקטע ‘היום פה, מחר שם, עזב/ה את הקבוצה’. (נספח 2) הקטע מתאר אדם שלא מסוגל להתחייב לשום דבר.

שכיבות סמיכה: נרד יחד עם כל השבט לחמש שכיבות סמיכה (מומלץ עם ראבק!) ולאחר מכן נשב.

נשאל: האם חמש שכיבות הסמיכה האלה שינו את היכולת שלכם? האם אתם מרגישים שעכשיו אתם בכושר גופני טוב? מובן שלא! כדי להיכנס לכושר יש צורך להתמיד ולהתגבר על הקושי הרב שיש בהתמדה זו.

זוהי הנאמנות! היכולת לתת אמון בתהליך שאני נמצא בו אף שקשה לי ברגע הנוכחי. הנאמנות, כמו הכושר הגופני, נבחנת ביכולת להתגבר דווקא כשיש קושי, כשהגוף צועק וקשה לו, דווקא אז השריר נבנה.

 

 

 

לסיכום:

היכולת שלנו לבנות משהו רציני ולחיות חיים משמעותיים מתחילה ביכולת להתחייב. הנאמנות מאפשרת לנו להיות יציבים במקום אחד ובדרך אחת. זו האפשרות להצליח בדרך ולהתקדם.

אדם שאינו נאמן ונשבר בכל קושי לא יצליח לבנות שום דבר בחייו.

 

 

 

צ’ופר:

“ואני שומר אמונים

לא נרתע מהדרך,

מחזיק חזק בפנים,

לא הולך לקרוע

את השרשרת”            (שומר אמונים / יונתן רזאל)

 

 

נספח 1:

צרות של מחנך

1.      משרד החינוך מסרב לתת תקציב למוסד.

2.      קשה לך עם חלק מאנשי הצוות במוסד.

3.      ביום הראשון ללימודים הגיעו רק שני תלמידים.

4.      התקשר אליך אבא של תלמיד וצעק עליך שעה וחצי בטלפון.

5.      כבר חודשיים שלא נכנסה לך משכורת מהמוסד.

6.      בבוקר גילית שהתלמידים השחיתו את הפלקטים שהכנת על קירות הכיתה.

7.      מפנים את המבנה שאתם לומדים בו, נכון לעכשיו אין מבנה חלופי.

8.      שני תלמידים שלך הסתבכו עם המשטרה.

9.      שלושה הורים נוספים התקשרו לצעוק עליך.                              

10. גם המנהל מעיר לך בלי סוף.

 

 

נספח 2:

‘היום פה, מחר שם, עזב/ה את הקבוצה’ / אפרים מנשרי

בחירה חופשית, בין פה לשם,

כרגע טוב, אולי מחר כבר לא.

זו לא בעיה – קליק אחד אני פה,

קליק אחד במקום אחר.

קשה מעט – אני לא צורח,

קשה מעט – בקליל בורח

ככה אעשה גם בזוגיות,

ככה אעשה גם בעבודה…

(מתוך ‘עולם קטן’)

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

מידות ומינונים

מקור עוסק במידות.
“יש מידה שצריך להשתמש בה ברוב המקומות, ויש מידה שצריך להשתמש בה מעט…”

דילוג לתוכן