מתאים ל: שבת, יום חול
מטרת הפעולה:
החניכות יבינו שתנועת אריאל היא תנועה מיוחדת וחשובה שיש לה רעיון ויש לה תפקיד בעם ישראל.
עזרים:
-
כדור צמר
- 4 שקפים עם המרכיבים השונים של סמל התנועה (נספח 1 )
- 4 בריסטולים שעליהם כתובים הבתים של המנון התנועה ( נספח 2 )
- 4 כרטיסים עם העקרונות: ארץ ישראל, עם ישראל, תורת ישראל, בית המקדש ( נספח 3 )
- צ'ופר – צמיד נייר מנוילן ( נספח 4 )
- תעודה (נספח 5 )
מהלך הפעולה:
נשחק ב"משחק הצמר":
נעמוד במעגל, חניכה אחת תקבל את כדור הצמר ותתפוס בקצה החוט שלו. נבקש מהחניכה לומר את המילה הראשונה שהיא חושבת עליה כשהיא שומעת את המילה 'סניף', וכשהיא ממשיכה לאחוז בקצה החוט – נבקש ממנה למסור את כדור הצמר לאחת החניכות האחרות במעגל. החניכה שתקבל את כדור הצמר תחזיק בו, וגם היא תגיד מילה שקשורה לסניף (מילה שעדיין לא נאמרה). אחר כך, כשהיא עוד מחזיקה בחוט, היא תזרוק את הכדור לבת הבאה. ככה, לאט-לאט, חוט הצמר יעבור בין כולן, ותיווצר רשת מסובכת שקושרת את כולן.
החוט יכול כמובן להגיע לכל חניכה יותר מפעם אחת. בנוסף, אם הרמה מתאימה, אפשר לזרז את החניכות ולאפשר לכל חניכה רק שלוש שניות לחשוב על מילה, וכך יצאו יותר מילים שקשורות לסניף…
אם החניכות נתקעות, אפשר לכוון אותן לנקודות שונות: שבטים שיש בסניף, פעילויות של הסניף, חוקים של הסניף, דברים שנמצאים בסניף וכד'.
תורת חיים בעוז – אריאל!
נסביר לחניכות: הסניף שלנו הוא אחד מתוך הרבה סניפים שיש לתנועת אריאל. כמו הסניף שלנו, יש גם סניפים בעוד הרבה מקומות בארץ, והם פועלים בצורה דומה. כולנו שייכים לתנועת אריאל.
אז מה זה אומר תנועת אריאל?
לכל תנועה יש סמל והמנון שמבטאים את העקרונות של התנועה – ודרכם ננסה להבין את הרעיון של התנועה. חלק מהחניכות ודאי מכירות את ההמנון והסמל, וחלקן עדיין לא.
נחלק את 12 הדברים הבאים בין החניכות:
-
4 שקפים עם מרכיבי הסמל ( נספח 1) .
-
4 בריסטולים כאשר על כל בריסטול כתוב בית אחר של המנון התנועה ( נספח 2 ).
-
4 כרטיסים שכתובים עליהם ארבעת העקרונות: ארץ ישראל, עם ישראל, תורת ישראל, בית המקדש (נספח 3 ).
אם יש יותר מ-12 חניכות אפשר לתת פריט אחד לכל זוג, אם יש פחות מ-12 אפשר לוותר על הכרטיסיות מהסוג השלישי.
נבקש מהחניכות למצוא התאמה בין שקף – בית מההמנון – ועקרון ולעמוד יחד כקבוצה.
[בית א'- ארץ ישראל- מפת הארץ] [בית ב'- עם ישראל- דגל ישראל] [בית ג'- בית המקדש- כתובית "אריאל"] [בית ד'- תורת ישראל- לוחות הברית]
ניתן לחניכות לחשוב לבד ולדון ביניהן מה מתאים למה. כשהן יסיימו, נבקש מכל קבוצה (לפי סדר הבתים של ההמנון) לקרוא בקול את הבית ולהסביר למה החלקים מתאימים זה לזה. לאחר מכן, נבקש מהן להניח על הרצפה את הבית שקיבלו מתוך ההמנון ואת הכרטיס עם העיקרון להניח לידו. את השקף נבקש מהן להניח במרכז המעגל – לצדם.
את בתי ההמנון ואת הכרטיסיות נסדר בטור, ואת השקפים נניח אחד מעל השני בסדר הבא: לוחות הברית, מפת א"י, דגל המדינה, שם התנועה. כך, ייווצר לנו המנון שלם, 4 עקרונות, ואת הסמל של תנועת אריאל!
לעד חיה בלבבנו
נסכם בכמה מילים את רעיון התנועה.
נעמוד מסביב להמנון ולסמל שמונחים על הרצפה ונשיר את ההמנון.
זו גם הזדמנות לחלק לחניכות בריסטול קטן עם מילות ההמנון, כדי שיוכלו ללמוד אותו בעל-פה. אפשר גם להכריז על פרס סמלי לכל חניכה שתדע לצייר את הסמל ולשיר את ההמנון בעל-פה עד לסוף החודש…
גם אני אריאלניקית!
נחלק לכל חניכה צ'ופר: צמיד נייר מנוילן שעליו כתוב את שמה ואת המשפט 'גם אני אריאלניקית בנשמה!' (נספח 4), או בריסטול שבצדו האחד הסמל או ההמנון, ובצדו השני תעודת חברות בתנועה (נספח 5) או מחזיק מפתחות עם ארבעה שקפים קטנים (נספח 3) שיוצרים יחד את הסמל וכיו"ב, כיד הדמיון הטובה.
אפשר ומומלץ לעשות את זה באופן קצת טקסי: לקרוא לכל חניכה בקול ולהביא לה (כמו חלוקת סידורים במסיבת סידור…).