מתאים ל: שבת, יום חול
מטרת הפעולה
-
החניכות יבנו שלכל אחת מאיתנו יש תפקיד ויש מהות בעולם.
-
כל אחת בשבט שלנו תלמד לבטא את עצמה ותבין שגם היא יכולה לתרום מהיכולות ומהכישרונות שבהם הקב”ה חנן אותה.
עזרים:
-
משחק “טנגרם” משני סוגים. אם אין לך תוכלי להדפיס את חלקי המשחק ולגזור אותם במדויק (נספח 1)
-
2 תמונות זהות: האחת בשחור-לבן והאחרת צבעונית. תוכלו לצייר ציור ולצבוע אותו בעצמכן או להדפיס תמונה מהמחשב, כאשר אחת בשחור-לבן והאחרת צבעונית
-
תמונות וציורים המתארים תכונות שונות (נספח 2)
-
סיפור “הילד והתעודה” (נספח 3)
-
בריסטול גדול עם המשנה: “כשם שפרצופיהם שונים…” (נספח 4)
מהלך הפעולה
העולם טוב כשהוא מגוון.
נחלק את השבט לשתי קבוצות. לכל קבוצה ניתן משחק “טנגרם” (נספח 1) ונבקש מהן לסדר את החלקים לקבלת ריבוע שלם. קבוצה אחת תקבל משחק “טנגרם” מקורי שבו החלקים הם בצורות שונות ואילו הקבוצה האחרת תקבל משחק שבו כל החלקים בצורת ריבוע בגודל זהה. מן הסתם, הקבוצה עם חלקי המשחק הזהים תנצח, אולם המשחק שלהן לא יהיה מעניין – לא יהיה אתגר בהרכבת המשחק.
נסביר: אומנם לפעמים נראה שקל יותר כשכולן אותו הדבר, אבל בעצם כשכולן אותו הדבר אין חידוש וזה אפילו קצת משעמם…
אפשר להמחיש את זה גם בעזרת שתי תמונות זהות: האחת בשחור-לבן והאחרת צבעונית. מה עדיף?
מהו התפקיד שלי? לכל אחת יש כוח מיוחד.
נפזר על הרצפה תמונות וכרטיסים שונים המתארים תכונות שונות (נספח 2). נבקש מכל אחת מהחניכות (לפי הסדר או לקום כולן יחד) לבחור כרטיס שנראה בעיניה מתאים ומתאר את זו שיושבת לימינה ולהעניק לה אותו.
נשאל את החניכות מי רוצה לשתף את כולן בכרטיס שהיא קיבלה ולמה היא חושבת שקיבלה אותו.
מה עושים עם כל הכוחות האלו?
נספר לחניכות את הסיפור על הילד והתעודה (נספח 3). אפשר לספר בעל-פה או רק לתאר את הסיפור.
נציג לחניכות בריסטול גדול עם המשנה: “כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות” (נספח 4).
נסביר: לכל אחת יש מאפיינים המיוחדים רק לה. הכישרונות והאופי שלה ייחודיים לה והם מה שאנחנו רוצים שהיא תתרום לשבט כולו. כאשר כל אחת בשבט תתרום את התכונות, המחשבות והרעיונות שלה ייווצר לנו שבט מעניין, יוצר ופעיל.