חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: בין אדם לחברו
סוג פעילות: משחקסיפור או משלפעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, קלילה, שבת

תנועת אריאל כמגדלור (פעולה)

 

 מטרת הפעולה:

החניכות יבינו שהשליחות שלנו בתנועת אריאל היא הפצת השלמות והמתיקות של התורה בכל חלקי עם ישראל. יש לנו תפקיד – לחבר את עם ישראל לתורת ישראל ולבורא העולם.

 

עזרים:
  • 100 (או פחות) דפי נייר בגודל A4 + סלוטייפ
  • ‘מפה’ למסלול ההליכה (נספח 1)
  • פסוק מספר משלי (נספח 2)
  • שקפים שמרכיבים את סמל התנועה (נספח 3)
מהלך הפעולה
שלב א’- הרצון לתת

נשחק במשחק “הטבעת” או “הסיכה” (או משחק אחר שבו צריכים לגייס אביזרים מהחניכות, כמו “שעון – מה”, “גולם במעגל” – שבעבורו צריך חולצה או מטפחת, וכיו”ב).

נסב את תשומת הלב של החניכות לכך שכששאלנו למי יש חפץ לצורך המשחק – כולן רצו שנשתמש דווקא בחפץ שלהן.

בסיום המשחק נשאל את הבנות: “שמתן לב שכולן רצו שישתמשו בחפץ שלהן? זה כמו שבדרך כלל כשמישהו שואל “למי יש שעון?” – כל מי שיש לו שעון יענה מיד מה השעה, ולא יחכה שיישאל מה השעה”.

הרצון לתת טבוע בבני אדם. יש לנו הרגשה שנוכל לעזור, שיש לנו משהו שאנחנו יכולים לתת – ואנחנו רוצים לתת אותו!

 

 שלב ב’- הצורך לתת

נשחק במשחק “מסלול”: נסדר 100 דפים על הרצפה ב-10 שורות ו-10 עמודות (נבחר שתי חניכות: לאחת נביא את מפת הדרך (נספח 1) ולאחרת נגיד ללכת במסלול, אולם על הרצפה המסלול לא מסומן – הדפים לבנים. רק מי שמחזיקה את המפה יודעת את הדרך, ולכן היא צריכה לכוון במילים בלבד (צעד אחד קדימה, שני צעדים שמאלה וכו’) את החניכה שהולכת במסלול.

אם המסלול נראה מורכב מידי או גדול מדי בשבילכם – תוכלו כמובן להכין מפה קטנה יותר או פשוטה יותר.

כשהחניכה תשלים את ההליכה במסלול נניח על הרצפה את הדף שכתוב עליו הפסוק ממשלי- “אל תמנע טוב מבעליו בהיות לאל ידך לעשות” (נספח 2). נבקש ממישהי להקריא את הפסוק ונשאל את החניכות מה הן מבינות ממנו.

נסביר: לפעמים יש לי משהו טוב שגם לאחרים הוא טוב, ולא יקרה לי כלום אם אתן גם להם ממנו. אל תמנע מלעשות טובה לאדם מסוים כאשר יש באפשרותך להיטיב לו. כמו שקרה עם החניכה שהחזיקה את המפה – יש לה משהו שאין לאחרות והיא לא יכולה למנוע מהחברות שלה את השימוש בו – היא חייבת לעזור להן בעזרת המפה. או כמו למשל הטבה או הנחה מסוימת שאני יכולה לקבל – ואני יכולה להודיע עליה לעוד חברות שלי שזכאיות להנחה וייהנו ממנה.

 

עכשיו נתייחס לתנועת אריאל:

יש משהו טוב בתנועה שלנו. למדנו בפעולות הקודמות על התורה- שאנחנו מניפים את הדגל שלה; שאנחנו קוראים לקיום התורה בשלמות וללא פשרות; ואת הדבר הגדול הזה שיש לנו אנחנו רוצים – ואפילו גם קצת חייבים – להעניק לכולם! להראות לכל העם שלנו את הטוב שיש לנו – שהיא התורה שאנחנו חיים אותה ובעצם היא שייכת לכולם!

 

 

זאת התנועה שלי

נניח על הרצפה שלושה שקפים שמרכיבים יחד את סמל התנועה (נספח 3). נסביר: הסמל כולל בתוכו את שלושת הערכים המרכזיים שלנו כתנועה- עם ישראל, היושב בארץ ישראל וחי לאורה של תורת ישראל. אנחנו רוצות לשלב את הכול.

 

 

יש לנו כוח לתת

נשחק במשחק “חתול ועכבר”.

לאחר המשחק נסביר את כוח הקבוצה: רק בזכות הכוח שלנו ביחד – הצלחנו לשמור על העכבר.

להמחשה נוספת אפשר לתת לחניכות להתנסות במשל הַמֻּכָּר של האב והמקלות: נביא לחניכות שתי חבילות שיפודים. ממישהי אחת נבקש לשבור את חבילת השיפודים יחד, וממישהי אחרת – לשבור את השיפודים אחד אחד…

נבקש לחניכות לצאת ושכל אחת תאסוף כמה שעונים (או כל פריט אחר) שהיא יכולה (להביא מבנות אחרות בסניף וכו’). בתוך זמן קצר יהיו לנו הרבה שעונים. איך זה קרה? כל אחת מהחניכות דאגה להביא כמה שיותר, וכך הגיעו לכאן הרבה שעונים. כך גם אנחנו בתור תנועה- יש לנו כוח, כוח עצום להזיז עולמות!

 

בפעולות הקודמות למדנו על הערך של התורה והחשיבות שלה בשבילנו. היום הבנו שאנחנו רוצות, יכולות וצריכות להשפיע ולהעביר גם לאחרים את דגל התורה שחשוב לנו כל-כך בתנועה. זאת השליחות שלנו!! בתור תנועה יש לנו תפקיד גדול בעם הזה: אנחנו יכולות להעביר ביחד משהו גדול ומשמעותי כל-כך בעם, אנחנו יכולות לשנות דברים ולהשפיע.

נשאל את החניכות וניתן להן לענות בעצמן: מה התפקיד שלנו בתור תנועה? מה אנחנו רוצות לעשות? מהם המטרות והיעדים שלנו?

 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

ספירת יהלומים

“אינך מתעייף או נחלש כשאתה סופר משהו שהוא יפה כיהלום”.
קטע מרגש על יופיו של כל יהודי.

דילוג לתוכן