חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
סמל התנועה

מחלקת הדרכה

נושא: במעגל השנה
תת נושא: במעגל השנהחודש ארגוןתנועת אריאל
סוג פעילות: חומרי העשרהפעולהצ'ופרקטעים יפים
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, קלילה, שבת

“תורת חיים בעוז” – 40 שנה לתנועת אריאל

מטרות הפעולה:

החניכות יבינו שקיומה של תנועת אריאל במציאות של עם ישראל היא חשובה ומשמעותית. תנועת אריאל היא חלק מהמהלך של ההתקרבות אל הקב”ה והשיח על עבודת ה’.

 

עזרים:
  • שאלה מהשו”ת באתר (נספח 1)
  • חידון על התנועה (נספח 2)
  • קטע לקריאה /הרב אלי סדן (נספח 3)

 

מהלך הפעולה: 

נשאל את החניכות: “למה אני בתנועת אריאל?” נעשה סבב ביניהן ונשמע את דעתן.

 

 

מה החידוש של תנועת אריאל בעולם?

הערה: כדי שנוכל להנחות את הדיון הזה בצורה טובה ולהוציא את הבנות בתחושת חיבור לתנועה וערכיה, חשוב שנברר קודם עם עצמינו – מהו החידוש של התנועה? מהי המטרה שלנו?

החידוש המשמעותי של תנועת אריאל הוא הקריאה: “תורת חיים בעוז!”

אנחנו חיים את התורה עד הסוף, בלי פשרות.

התורה לא מכבה את החיים אלא גורמת שנהיה ביותר ויותר עוז (כמו שראינו גם בשיר של ישי ריבו “מקבלים חיים ממנה”) יותר ויותר רצון לפעול ולעשות. חיים של תורה הם חיים יותר מלאים, יותר עשירים ושמחים.

בתנועת אריאל אנחנו מאמינים שלא נכון לוותר על ערכי התורה כדי להתחבר לשאר האנשים בעם. אנחנו מקיימים את התורה כי אנחנו מאמינים שזה הדבר הנכון ומה שהכי מקרב את עמ”י לייעוד שלו – להיות ממלכת כוהנים וגוי קדוש. מתוך החיים בצורה כזו, נביא את עמ”י כולו למקום קרוב ומבורר יותר בעבודת ה’.

לדוגמא: העיסוק במקדש, שעכשיו הולך ומתעורר בשאר התנועות, וכן הדיון הנרחב בהפרדת שבטים ברוב הסניפים של התנועות האחרות. יש פה תהליך של “קנאת סופרים תרבה חכמה” שבו תנועת אריאל משפיעה לטובה על  תנועות הנוער האחרות.

נשאל את החניכות שאלה מהשו”ת באתר (נספח 1) וניתן להן לנסות לענות עליה.

שאלה:

שלום כבר הרבה זמן אני מבררת את האידאולוגיה של תנועת אריאל ששונה כביכול מתנועות נוער דתיות לאומיות אחרות. אבל אני עדיין לא מצליחה להבין למה יש צורך בתנועה נוספת? מה השינוי שתנועת אריאל רוצה ליצור? אם היא כמו תנועות אחרות אז למה צריך בכלל לפתוח עוד תנועה? ואם היא רוצה לומר משהו אחר, אז מה היא רוצה לומר? ואם היא רוצה להשפיע על כל עם ישראל, למה היא מסתגרת בתוך עצמה? הרי כדי להשפיע צריך להיות עם כולם…

תודה רבה! 

 

 

צירפנו בנספח את התשובה לשאלה, כדי שנוכל לענות לבנות על השאלה באופן מסודר. התשובה ארוכה ולכן אתן יכולות לקחת רק חלק ממנה או לומר לחניכות בעל-פה. עם זאת, לחניכות המעוניינות בכך חשוב לתת לקרוא את התשובה, ומומלץ לחלק לבנות את התשובה המלאה.

“תורת חיים בעוז” = להיות “אריאלניקית”!

כעת נפגיש את הבנות עם צמיחתה של התנועה, עם פרויקטים מיוחדים, עם צמיחת הציבור וההשפעה הגדולה שיש לתנועה על כל עם ישראל.

נעשה חידון על התנועה (נספח 2), אפשר לשלב במשחק איקס עיגול / פיצוחים או כל תחרות מעניינת אחרת.

 

 

נסכם עם הקטע על דרכו של אלקנה (נספח 3)

נקדים כמה מילות רקע על התקופה: תקופתו של אלקנה הייתה תקופה שבה היה משכן בשילה, אך לא היו אנשים שעלו אליו. זו הייתה תקופה שבה העם היה מפוזר, ולא היה מי שיוביל ויקדם אותו. אלקנה, בתור אדם בודד, החליט להופיע ולשנות את המציאות, והצליח לעורר בעם את העלייה לרגל.

שיטת אלקנה- עת לקום ולעשות! / הרב אלי סדן

“אלקנה ואשתו, בניו ואחיותיו וכל קרוביו היה מעלה עמו לרגל, ובאים ולנים ברחובה של עיר, והייתה המדינה מרגשת והיו שואלין אותן להיכן תלכו? ואומרים לבית ה’ שבשילה, שמשם תצא תורה ומצות, ואתם למה לא תבואו עמנו ונלך יחד? מיד עיניהם משגרות דמעות אומרים להם נלך עמכם? ואומרים להם הן, עד לשנה הבאה חמשה בתים, לשנה אחרת עשרה בתים, עד שהיו כלם עולים. ובדרך שהיה עולה שנה זו – לא היה עולה שנה אחרת, עד שהיו כולם עולים, אמר לו הקב”ה אלקנה! אתה הכרעת את ישראל לכף זכות, וחנכתם במצות, וזכו רבים על ידך, אני אוציא בן ממך שיכריע את ישראל לכף זכות ויחנך אותם במצות, הא למדת שבשכר אלקנה שמואל”.

הוא לא ארגן הפגנות, גם לא הטיף, ובוודאי לא עשה מהפכות צבאיות או מהפכות אלימות מסוג אחר. אלא עשה דבר אחד – המכונה בטרמינולוגיה המודרנית “דוגמא אישית”. הוא קבע לעצמו את היעד – לחבר את עם-ישראל למרכז היחידי המסוגל לחבר אליו את העם, דרך מקום השראת השכינה באומה. באותם ימים היה זה משכן שילה. המרכז הרוחני הוא גם מה שיכול להיות מרכז חברתי, ואלקנה רצה לחבר את עם-ישראל למשכן שילה.

לפני שאתה רוצה ‘להחזיר בתשובה’ את ההוא ממר”צ ומהשומר-הצעיר, קח לך קודם כל אנשים קרובים – “בניו ואחיותיו וכל קרוביו היה מעלה עמו לרגל”. תחילה, מרכז סביבו את האנשים הקרובים אליו, ולא רק אלו הקרובים אליו ביולוגית, אלא קרובים במנטאליות, בשפה, על-מנת ללכת יחד. ואותה חבורה קטנה של אנשים אשר מבינים עניין ויודעים מה עליהם לעשות אותה הוא מטפח. הוא הולך וגדל ומצטרפים אליו כוחות נוספים. “והיו באים ולנים ברחובה של עיר והייתה מדינה מרגשת והיו שואלים אותם להיכן תלכו?”

לאדם בודד, בחור טוב ככל שיהיה, בעל הופעה מעניינת ככל שתהיה, לא מקדישים תשומת לב מיוחדת. אבל כשיש חבורה איכותית שהולכת ותופחת, הולכת וגדלה, זה כבר משהו!

בעיצומה של תקופה מלאת סיבוכים, מופיע פתאום כוח, לא אדם בודד, כי אדם בודד איכותי נמצא בכל מקום, אלא חבורה שהולכת ועולה ויוצרת כבר תופעה “והייתה מדינה מרגשת והיו שואלים אותם להיכן תלכו?”

והם משיבים מה שלהם הוא מובן מאליו: לבית ה’ שבשילה שמשם תצא תורה ומצוות, והלוא אנחנו כולנו בני עם אחד, עִם לב אחד, מוח אחד, בואו אתנו ונלך ביחד.

 

אשרינו שזכינו להיות חלק מתהליך גדול כל-כך! חלק מהמקרבים את הגאולה! בואו נמשיך להתאחד ולהתגדל יחד, ובכוח החבורה, בעוז, נשפיע ונוסיף אור וטוב בעם-ישראל.

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

כוח מצוות הפסח

בכח זה לא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ,
ובכח זה גם בצקם של בנינו לא יחמיץ לעולם.

אשרי הגפרור

מי הבעיר את כל האנרגיה האדירה שקיימת כאן- גפרור אחד קטן.
קטע לימוד מקסים לל"ג בעומר של הרב נתנאל לוי

ילד עם דגל

חשבון נפש ליום העצמאות

מה המשמעות של יום העצמאות עבור רובינו היום? עד כמה המונחים "ציונות", "אהבת המולדת" ו"ערבות הדדית" רלוונטיים לחיינו בעידן הפוסט-מודרני?

דילוג לתוכן