חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: ארץ ישראל
תת נושא: ארץ ישראלמדינת ישראלתורהתורה ומצוות
סוג פעילות: חומרי העשרהפעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה)
רמת פעילות: עמוקה, שבת

זהות יהודית (פעולת מליאה)

 פתיחה

לאחר אלפיים שנות גלות, זכינו וחזרנו לארץ-ישראל, והקמנו בה את מדינת ישראל. אז מה?

מה זאת אומרת שמדינת ישראל היא מדינה יהודית?

מה זה אומר להיות יהודי?

במה היהדות שלנו מתבטאת?

ולמה חשוב ואכפת לי שהשכן החילוני שלי ישמור שבת?

 

בפעולה הקרובה נברר כמה יהודים חיים אורח חיים "יהודי", נבין למה חשוב שמדינת ישראל תהיה מדינה יהודית. ונחשוב איך אנחנו יכולים לפעול לשם כך…

 

 

 

 

מטרות:
  • להכיר– החב"ב יבחן את השאלה "מדוע אכפת לי שאדם אחר לא שומר תורה ומצוות?", ויכיר את הבעייתיות שבכך. 

ובנוסף, החב"ב יגדיר מהי "זהות יהודית"- ויבין שיהדות היא דת ולא תרבות.

  • להיות אכפתי– החב"ב יבין את החשיבות הגדולה של מדינה יהודית, שבה המרחב הציבורי שומר על ההלכה.
  • לפעול– החב"ב יחשוב איך ביכולתו לקדם את הנושא, להרבות זהות יהודית אמתית- בעם ובמדינה.

 

 

 

שלב 1 – להכיר

בחלק זה נציף נקודות שונות הקשורות לפגיעה ב"זהות היהודית"- של פרטים ושל מדינת ישראל כמדינה, ונעורר את השאלה- האם זה צריך להפריע לי? האם זה מפריע לי?

 

נבקש 2 זוגות של מתנדבים. כל זוג יקבל נושא, ויצטרך לדון- בעד ונגד. ניתן מראש לכל אחד מס' כותרות בנושא, (מצורף בנספחים) שיסייעו לו להכין טיעונים התומכים בעמדה שלו. (בחב"ב גדול, במקום כל זוג-ניתן לבחור רביעיה, וכל זוג יהווה צד בדיון).

 

הנושאים לדיון:

  • שמירת שבת במרחב הציבורי-תחבורה ציבורית בשבת.
  • נישואין וגיור- דרך הרבנות?

 

נבקש מהחב"ב להגדיר במשפט מהי יהדות. (אפשר בסבב או לתת לכמה מתנדבים)

 

נקרא את הקטע הראשון בדף מקורות (מצורף בנספחים) – הגדרת פרופ' באואר ל"מהי יהדות".

 

נשאל- מדוע זה בעייתי שיש קבוצות גדולות בעם שרואות ביהדות את ההגדרה שהקראנו עכשיו?

נחדד את ההבנה שהיהדות היא דת, היא מחייבת אותנו, ואנחנו מאמינים שלכל מצוה מתרי"ג מצוות יש ערך וטעם, גם כשאין ביכולתנו להבינם. חיי תורה ומצוות הם קודמים למה שנקרא "האווירה" היהודית, ואי אפשר בלעדיהם. מעבר לכך, חשוב לגעת בנקודה שאנחנו לא יכולים להסתפק בכך שאנחנו בסדר, וכאשר יהודי אחר עובר על מצוות, ולא מבין מהי יהדות אמתית, זה צריך לכאוב לנו, משום שאנחנו גוף אחד, ואי אפשר להגיע למציאות מתוקנת בצורה כזו.

 

 

 

שלב 2 – להיות אכפתי

בחלק זה נדבר על המשמעות של מדינה יהודית- מדינה שבה יש תוקף הלכתי ברמה הציבורית, וגופים ציבוריים מנוהלים על פי ההלכה. נסביר למה חשוב לנו שהמדינה תהיה מדינה יהודית, ושכחברה נהיה חברה יהודית אמיתית.

 

נתחיל בקריאת הדיון בין הרצי"ה לבר-הלל, נחדד את הנקודה, שכמו שאין מחלוקת על זכות הקיום של מדינת ישראל, כך אין מחלוקת על הצורך בכך שמדינת ישראל תהיה יהודית, משום שהיהדות היא הקיום הבלעדי של המדינה שלנו, ומתוך כך לנו- כאנשים דתיים, כתנועת נוער שהתורה חרוטה על דגלה, יש את החובה לחזק ולעבוד כמה שיותר ע"מ להרבות את שמירת בעמ"י כמה שיותר, ובפרט במרחב הציבורי.

אח"כ נקרא את הקטע של הר' מיכה הלוי, המסביר את חשיבותה של הרבנות הראשית, כגוף הדואג לכך שהיהדות שמרחב הציבורי תהיה חזקה ואמתית כמה שיותר. נחדד, בכל הקשור לסוגיות לאומיות- אנחנו חייבים לחזק את עמדתה וכוחה של הרבנות הראשית! בכשרות, בגיור, בנישואין, אם לא יהיה גוף אחד שמאחד את הגופים האלו- מדינת ישראל כבר לא תהיה כשרה, יגדלו אחוזי הממזרות, ההתבוללות תתעצם ועוד ועוד.

נתייחס לנקודה האחרונה שהרב מדבר עליה- הסיפור על הרב אוירבך זצ"ל- המלמד אותנו את היחס הנכון בין הכאב הגדול על אי-קיום התורה ועל הפגיעה בכבודה, לבין אהבת ישראל העצומה שצריכה להיות בליבנו בה בעת.

 

 

 

שלב 3 – לפעול

בשלב זה נערוך דיון, שהמטרה שלו היא לחשוב איך אנחנו יכולים לחזק את הזהות היהודית במדינת ישראל- כסניף, כחב"ב וכתנועה. נכוון את הדיון לשני כיוונים-

איך אנחנו מגבירים את האכפתיות אצלנו לכך שלא כל עמ"י שומר תורה ומצוות?

מה אנחנו יכולים לעשות כדי לחזק את הזהות היהודית האמתית בחוץ– בפרטים ומרחב הציבורי?

חשוב לשים לב שאתם מגיעים למסקנות בשני הנושאים האלו, עבור הסניף, החב"ב והתנועה.

 

 

 

סיכום

נקרא את חזון התנועה:

לגדל דור עובד השם שפועל להוספת קדושה, לקיום תורה ומצוות בשלמות, לעבודה עצמית, לחיי צניעות ולמעורבות חברתית בדרכו של הראי"ה – דור מנהיג פעיל ואכפתי היוצר שינוי באומה הישראלית כדי לקדמהּ לבניין אריאל.

ונזכיר- זוהי השליחות והמשימה שלנו!

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן