חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כריכה חוברת חודש ארגון פג בנות

מחלקת הדרכה

נושא: ארץ ישראל
תת נושא: ארץ ישראלגלות וגאולה
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: עמוקה, קלילה, שבת

בציפייה לבניין אריאל

מבוא למדריכה:

גאולה. הרבה פעמים אנחנו נוטות להשתמש במושג גאולה כדי לבטא מציאות מושלמות שכזו, שמחכים אליה הרבה זמן, או כדי לבטא משהו רחוק ועוד לא מושג.
בפעולה ננסה להבין קצת יותר את המושג גאולה. כשאנחנו חולמות גאולה – על מה אנחנו חולמות? נבין שאנחנו מחפשות בעולם הזה איזון: אנחנו שואפות לעולם מתוקן, לעולם שבו הגוף והרוח בשלום ולא במלחמה. עולם שבו הקודש הוא מרכז החיים ולא נלווה אליהם.
במהלך הפעולה נגלה שאנחנו כבר בדרך לשם, ממש־ממש מתקרבים לגאולה.

 

עזרים:
  • כרטיסים "התחברתי"
  • כוסות חד פעמיות שעליהן כתובות המילים: אש, מים, רוח, חומר, רגש, שכל, קודש, חול, יראה, אהבה, עצב, שמחה, פנים, חוץ, שוויון, תחרות, שלום, מלחמה, חושך, אור, יחיד, ציבור
  • הלכות מלכים לרמב"ם – להדפיס שתי הלכות.

 

שלב א: כשאת אומרת גאולה, למה את מתכוונת?
  • נשחק "התחברתי" בצורה קצת שונה: נכין ערמה של כרטיסים. בכל כרטיס כתוב "אני רוצה…" ורצון כלשהו. (נספח מס' 1).

מהלך המשחק:
הראשונה עומדת באמצע ומקריאה את מה שכתוב על הכרטיס, וכל מי שמתחברת צריכה להכריז "התחברתי". מי שהכריזה ראשונה, מקבלת את הכרטיס הזה ונעמדת באמצע כדי להקריא את הכרטיס הבא, וכן הלאה. המטרה: להרוויח כמה שיותר קלפים. הקלף האחרון יהיה: "אני רוצה גאולה."

  • כעת, נשאל את הבנות שהתחברו ל"אני רוצה גאולה" – למה הן רוצות גאולה?
    ננסה להבין אם כולן באופן גורף רוצות או שיש מישהי שלא, ולמה…
  • נשאל שאלה נוספת – כשאתן אומרות גאולה למה אתן מתכוונות? (לבית המקדש? למשיח? לְמָה?)

נחזור על התשובות שלהן בקול. "אני מבינה שאת מחכה לגאולה כי…", "גאולה בעיניך זה…"

נסכם נקודות עיקריות מדבריהן בצורה ברורה.

 

שלב ב: אנחנו חולמות לחיות בעולם מתוקן
  • מה העולם המתוקן שאליו אנחנו צועדים? נתחלק לשתי קבוצות. כל קבוצה תקבל ערמת כוסות שהכנו מראש, על כל כוס כתובה מילה אחת באופן רנדומלי. על הקבוצות לבנות מהכוסות פירמידה, כמה שיותר מהר.
  • ניתן לקבוצה שעוד לא ניצחה לסיים,😊 ואז נבקש מהן להסתכל על המילים שמרכיבות את הפירמידה ולהוציא את הכוסות שהמילה עליהן לא קשורה לדעתן לגאולה.
    באופן טבעי – כנראה שהמגדל ייפול. נבקש מהן לבנות שוב פירמידה רק מהמילים שקשורות לגאולה.

סביר להניח שיהיו מילים שיהיה להן קל יותר להחליט אודותיהן, ויהיו מילים שהן יתווכחו אם הן קשורות.

  • נחזור למליאה ונסתכל על הפירמידה שכל קבוצה בנתה. נשאל: האם כולן מסכימות שגאולה מורכבת רק מהמילים האלו? כשיגיעו להסכמה נסכם בקול –
    אנחנו מבינות שלדעתכן גאולה זה עולם של (ונקריא את המילים על הפירמידות), והמילים האחרות הן לא גאולה…

 

שלב ג: מה זה עולם של גאולה?
  • ניתן לשתי בנות להקריא את הפסקאות מתוך הלכות מלכים לרמב"ם:

(אפשר להקריא כמו ריאיון, או כמו קריינות חדשות…)

הלכות מלכים לרמב"ם, פרק יב.

נתחיל מהלכה א. נבקש מבת אחת להקריא ומהשנייה להסביר.

  • הלכה א:

אל יעלה על הלב שבימות המשיח יבטל דבר ממנהגו של עולם, או יהיה שם חידוש במעשה בראשית, אלא עולם כמנהגו נוהג.

 

  • הלכה ה:

ובאותו הזמן (הגאולה) לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות, שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויים כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד. ולפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם כפי כח האדם, שנאמר: "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים."

 

נחזור אל הפירמידות שנבנו מקודם, ונשאל את הבנות אם הן כיוונו לדעת הרמב"ם. נבקש מהן לענות ולנמק. אם הן לא כיוונו לדעתו – נבקש מהן שיוסיפו מילים שחסרות.
לפי דברי הרמב"ם, האם גאולה זו מציאות חדשה לחלוטין? האם זה עולם שיש בו רק את המילים שבחרתן בשלב הקודם?
כנראה שלא. גאולה היא לא עולם חדש, אלא עולם כמנהגו נוהג. זה העולם הזה – רק מתוקן יותר. עולם מאוזן. עולם של אחדות בין הכוחות השונים.

נחלק לבנות את המילים של השיר "איזון" של חנן בן ארי (נספח מס' 3).

נבין שעולם מתוקן הוא עולם של איזון בין הכוחות בעולם.

 

נשאל את הבנות: מה הכוונה ב"איזון"?
לעשות מה שנוח לי? קצת קודש קצת חול?

נשמע אותן.

נחזור להלכה ה ונקריא אותה שוב:

ובאותו הזמן (הגאולה) לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות, שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד. ולפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם כפי כח האדם, שנאמר: "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים."

עסק כל העולם יהיה לדעת את ה' בלבד. לא רק עם ישראל – כל העולם יעבור תהליך של הבנה.

נבקש מהבנות לנסות לחשוב על דוגמאות שמראות שהתהליך הזה כבר מתחיל להתרחש.

(כמות הישיבות, האולפנות, המדרשות, הצמא לתורה ולדעת את ה' עולה. אנחנו כבר בדרך הנכונה…)

 

 

סיכום:

בפעולה שמנו לב לתפיסה שלנו את המושג גאולה,
חשבנו למה אנחנו כל כך רוצות גאולה,
הבנו שאנחנו שואפות להיות בעולם מתוקן…
ניסינו להבין מה זה עולם מתוקן – עולם של איזונים. ככול שהעולם הולך ומתאזן, זה סימן שאנחנו בדרך אל הגאולה השלמה.

 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

ניצול שואה מדבר לדורות הבאים

סרטון עם עדות מרתקת של שמוליק שילה ז"ל,
יליד לוצק שבפולין, שרד כילד בן 12 את השואה.
נלחם במלחמת העצמאות והיה ממקימי הקיבוץ צאלים בנגב.

דילוג לתוכן