חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אלול ועשרת ימי תשובה
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: יום חול, קלילה

מצלמה נסתרת (פעולה)

מטרת הפעולה:
  • החניך יפנים את הרעיון שה' בוחן את מעשיו בכל עת.
עזרים:
  • כרטיסי התנהגות
  • צבע גואש שחור
  • קופסאות ריקות
  • דף דיווח וכלי כתיבה
  • מקור
שלב א':

נניח בפני החניכים רשימה של כרטיסי התנהגות ונבקש מהחניכים לקבוע איזו התנהגות לא היו מתנהגים ואיזו כן היו מתנהגים,

 ליד שלוש דמויות:

  1. מנהל בית הספר שלהם
  2. אדם זר
  3. אח קטן.

 

דוגמאות:

  • לשים רגל על השולחן
  • לקרוא תהילים
  • לצחוק לחבר
  • ללמוד למבחן
  • לשחק
  • לדבר
  • לשיר
  • לעזור לחבר
  • לאכול
שלב ב'

נחלק את החניכים לחוליות אחדות. כל חוליה תקבל צבע גואש שחור וקופסאות.

על כל חוליה יהיה לאסוף אבנים קטנות, ואת חלקן לצבוע בשחור.

 

לאחר מכן, כל חוליה תאתר לעצמה נקודת תצפית על מקום מרכזי שיש בו תנועה של אנשים.

על חברי החוליה להתבונן במעשיהם של האנשים:

כאשר הם מבחינים במעשה טוב, יכניסו אבן לבנה לקופסא אחת ויציינו את המעשה בדף הדיווח;

כאשר הם מבחינים במעשה רע, יכניסו אבן שחורה לקופסא האחרת ויציינו את המעשה בדף הדיווח.

לפני שהחניכים יצאו למשימה, נקצה זמן ובסופו על החניכים לחזור לסניף עם התוצאות.

 

למדריך,

 שים לב להבהיר לחניכים כי איננו רוצים, חלילה, להכפיש אנשים ולכן כל חניך שמבחין במעשה רע,

אינו צריך לדווח על כך לשאר הקבוצה.

הוא יכול להניח את האבן בשקט ולציין זאת בדף הדיווח מבלי לשתף את יתר חברי החוליה באותו רגע.

 

שלב ג'

כל חוליה מדווחת על תוצאות התצפית שלה– מה אספה יותר – מעשים טובים או רעים? כל קבוצה תיתן דוגמאות.

 

נמשיך ונשאל את החניכים האם האנשים ברחוב הבחינו בכך שהם צופים בהם ובודקים את מעשיהם?

האם הם היו מתנהגים אחרת לו היו יודעים זאת?

 

נלמד עם החניכים את דבריו של רבי במסכת אבות (פרק ב' משנה א'):

"הסתכל בשלושה דברים ואי אתה בא לידי עברה, דע מה למעלה ממך: עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבין".

 

רבי מלמד אותנו כיצד לברוח מן העברות – לזכור את מה שקיים באמת :

ה' מתבונן ומשגיח על כל מעשינו. נזכיר לחניכים את חלוקת ההתנהגות ליד דמויות שונות שערכנו

בתחילת הפעולה – ראינו כי עצם הידיעה שדמות זו או אחרת מתבוננת על מעשינו ובוחנת אותם,

משפיעה על התנהגותנו לטוב ולמוטב.

 גם האנשים שבהם התבוננו, כנראה שהיו חושבים יותר על מעשיהם לו היו יודעים כי אנו בוחנים אותם.

ובעצם זה תמיד כך – ה' בוחן את מעשינו יום יום ושעה שעה.

לא תמיד אנו זוכרים זאת ולכן פעמים רבות אנו לא נוהגים באופן הראוי והנכון.

 

לסיכום:

נסכם כי בימים אלו, ימים שבהם כל אחד מאיתנו נידון על המעשים שנרשמו,

עלינו להתחזק בהרגשה כי אנו עומדים בכל עת לפני מלך מלכי המלכים ורוצים להתנהג כמו שבניו צריכים לנהוג.

 

בטיחות

בעת היציאה מהסניף יש להקפיד על כל כללי הבטיחות.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

מדוע כה חשוב לזכור את יציאת מצרים?

ביציאת מצרים נולד עם ישראל, והתחדש בעולם דבר שלא היה בו קודם לכן. עם ישראל מבשר לעולם את בשורת המוסר והצדק. בלי עם ישראל כל העולם היה נשאר תקוע ו"משועבד לפרעה במצרים".

איך בונים הצגה?

איך לבנות הצגה שתתאים לחניכים שלי?
למה צריך לשים לב בבנית ההצגה ובעבודה עם החניכים?
דביר עמיאור נותן טיפים חשובים.

נקודת מפנה

סרטון מרגש המראה את חשיבותם של המעשים הקטנים והגדולים להוספת זכויות בעם ישראל. מתאים לימים נוראים.

דילוג לתוכן