חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
איש באוטו

מחלקת הדרכה

נושא: זהירות בדרכים
תת נושא: זהירות בדרכים
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

הציבי לך תמרורים (פעולה)

פעולה שניה במערך זה"ב.

 

מטרת הפעולה: 

החניכים ילמדו על האמצעים אשר קיימים בדרך ונועדו להעניק לנו ביטחון, וכיצד להשתמש בהם בבטחה. 

 

עזרים:

 

שלב א' – משחק תופסת 

החניכים ישחקו תופסת והמדריך יהיה התופס ויעשה דברים לא קשורים- נניח לברוח ממישהו אחר, לעמוד במקום בלי לתפוס בכלל, לעשות פנטומימה של יריות או כל התנהגות לא קשורה שעולה על דעתו.

אחרי שהחניכים יקלטו שהמדריך לא משחק לפי הכללים, וישאלו על זה, המדריך יענה- "מה הבעיה? הרי לא אמרנו מה הכללים של המשחק, אז עשיתי מה שבאלי".

שלב ב'- "היצרן הסודי"

המדריך ישאל את החניכים מי קנה לאחרונה מכשיר חשמל כל שהוא (פלאפון, קומקום, מכונת תספורת, מיקרוגל וכדו'). 

המדריך ישאל מי מהחניכים הסתכל בקופסא וראה מה יש בה חוץ מהמכשיר עצמו? (אחריות זה גם נכון… אבל כמובן גם "הוראות שימוש".) 

לצורך מה נכתבו הוראות השימוש? על מנת שנוכל להשתמש במכשיר באופן בטוח למכשיר עצמו, לעצמנו ולסובבים אותנו.

בני האדם ייצרו חוקים על מנת לשמור על הדרך של כולנו. בשביל לשחק כך שיהיה כיף ונעים לכולם צריך להכיר ולכבד את הכללים. 

והיום נלמד על התמרורים, שהם מכתיבים את הכללים שיש לנו בדרך.

 

חלק ג'- משחק הזיכרון בתמרורים

מסדרים על הרצפה, הפוכים, את כרטיסי התמרורים, ולידם- בנפרד- את כרטיסי הפירושים. החניכים יתחלקו ל-2 קבוצות, כאשר כל פעם קבוצה שולחת נציג לפתוח 2 קלפים, אחד מהתמרורים ואחד מהפירושים, במטרה למצוא זוג תואם. אם הוא מצא זוג, יש לקבוצה תור נוסף. אם הוא לא מצא זוג, התור עובר לקבוצה השנייה. מטרת המשחק היא לצבור כמה שיותר זוגות, כאשר הקבוצה שלה יש הכי הרבה כרטיסים מנצחת.

דיון 

נשאל את החניכים:

מה היה קורה אילו הרמזור או התמרור היה נעלם פתאום?

האם לדעתם היה עדיף לתת לאנשים להחליט לבד ולהוריד את כל הרמזורים? למה לא?! האם אנחנו מבינים את חשיבות הרמזורים גם כשנראה לנו שהם מיותרים ואנחנו מאוד ממהרים?!

נספר לחניכים על משפט שחז"ל כתבו בגמרא "אלמלא מוראה של מלכות – איש את רעהו חיים בלעו", התמרורים וחוקי השימוש בדרך, גם אם הם נראים לנו מיותרים – הם נועדו לשמור על החיים התקינים שלנו כחברה ועל מנת לשמור על חיינו.

 

שלב ד'- חידות בציורים

כעת המדריך יראה לחניכים חידות בציורים, כאשר כל תמונה רומזת לאחד מהתמרורים עליהם הם למדו. ניתן לחלק לקבוצות ולערוך תחרות איזה קבוצה מצליחה לענות על כל שאלה במשך 30 שניות, ואם הקבוצה לא הצליחה לענות – החידה עוברת לקבוצה השנייה. וניתן לעשות זאת באופן שכול הקבוצה משתתפת יחד באתגר.

 

סיכום:

לאורך השנים קבעו בני האדם מערכת חוקים להתנהגות בטוחה בדרך, חוקים אלו באים לידי ביטוי בתמרורים המורים לנו את החוקים לכל מקום ולכל סיטואציה בה אנו נמצאים במהלך השהות בדרך. חוקים אלו נכתבו מתוך רצון לשמור על חיי כולנו. 

חז"ל קבעו כלל: "סכנתא חמירא מאיסורא", פירוש: איסור הנובע מתוך סכנה, חמור יותר מאשר איסור הלכתי. ומתוך הבנה זו שחיינו חשובים כל כך, עד שחשוב להקפיד עליהם לפחות (אם לא יותר) כמו איסורים הלכתיים אחרים – נקבל על עצמנו לציית לחוקים, לתמרורים ולאמצעי האזהרה וההגנה הקיימים בדרך. 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

משחקים

פיקולו

המשתתפים מכים בקצב על ברכיהם. המדריך נותן פקודה ועל החניכים לבצע בידיהם את התנועה המתאימה לפקודה בלי להתבלבל

כל הדרכים

חוברת "כל הדרכים | תוכניות למידה"
שיצאה בטבת תשע“א דצמבר 2010 ע"י מרכז הדרכה לבטיחות בדרכים

דילוג לתוכן