אל המדריך
בשבוע שעבר עסקנו בנושא הכרת הטוב בעולם ואיך העולם מתקדם לטוב באופן כללי, כעת אנו רוצים לדבר על עיקרון זה גם בהיבט הלאומי. בפעולה זו נסביר לחניכים שלפעמים הטוב צומח דווקא ממקום שאנו חווים אותו כדבר שהוא לא טוב עבורנו, אבל באמת מתגלה שגם מה שאנחנו רואים ככאב וצער – הוא טוב ורחמים. נבהיר לחניכים כי לכל אורך ההיסטוריה של עם ישראל הוא עבר קשיים שדווקא מתוכם הוא צמח והתפתח. נשתף את החניכים שחז"ל גילו לנו שהקב"ה קבע שלעיתים האור יבוא מתוך החושך – בדיוק כפי שאת הראייה הגשמית שלנו אנחנו חווים דרך האישון השחור, כך גם אנו מאמינים שהטוב מגיע מתוך הקושי וצומח מתוך המורכבות. בנוסף נדגיש כי כל הנושא של המשיח והגאולה גם הגיע (ומגיע) דרך חושך, כמו מלכות בית דוד והקמת המדינה. במיוחד נדגיש זאת לאור תקופת המלחמה ונראה את האור הצומח גם מתוך החושך של אתגרי המלחמה.
שלבי הפעולה
- מרוץ מכשולים עיוור
- תרחיש בלהות
- הכתר של המלך
שלב א'- מירוץ מכשולים עיוור
בפתיחת הפעולה המדריך יזכיר לחניכים שאנו רוצים לפתח את ההכרה בטוב הקיים במציאות, וכעת אנו רוצים לפתח ולהרחיב את המבט הזה גם לעם ישראל. על מנת להתחיל להבין עיקרון זה בצורה חוויתית, המדריך יבקש מהחניכים לשחק את המשחק "מירוץ מכשולים עיוור".
מהלך המשחק: המדריך יקבע מסלול הליכה מראש המורכב ממכשולים שונים (מדרגות/ עליות וירידות/חפצים שונים, פניות). כעת המדריך יחלק את הקבוצה לזוגות, כאשר בכל זוג אחד מוביל והשני מובל. על החניך המובל לעצום עיניים והחניך המוביל לעזור לו לעבור את המסלול המוגדר מראש ללא מגע כלל – רק בדיבור! הזוג הראשון שעבר את כל המסלול מבלי לגעת אחד בשני – ניצח!
לאחר המשחק, המדריך יושיב את החניכים וישאל את החניכים שהיו צריכים לעצום את העיניים איך הם הרגישו להיות מובלים בחושך מוחלט? (חלקם יענו תשובות כמו: פחד, חשש, הרפיה, חוסר וודאות וכדו).
אחרי שהחניכים ישתפו בתחושותיהם, ישקף המדריך: בכל זוג היה אחד שראה חושך ואחד שהכווין – והיה צריך אמון כדי ללכת אחריו. גם בחיים אנחנו חווים רגעים של חושך וקושי, ודווקא אז נדרש מאיתנו להאמין שה' מוביל אותנו לטובה – שגם החושך הוא חלק ממהלך של חסד ורחמים.
כך גם ברמה הלאומית – גם בזמנים קשים כעם, עלינו להאמין שהקב"ה מצעיד אותנו קדימה.
המדריך יכול להביא את הדוגמה של כאבי לידה – רגעים של כאב חזק כ"כ (עד כדי שבמהלכה היולדת נודרת שלא תביא יותר ילדים) אך בסופם נולדים חיים חדשים, .כך גם הקב"ה הטביע בעולם שהחיים, ההתפתחות והצמיחה באים לעיתים מתוך כאב וחושך, וזה נכון עבורנו הן כפרטים, ובוודאי כעם העובר גלויות וייסורים.
שלב ב'- תרחיש בלהות
לאחר שהמדריך יגיע עם החניכים לתובנה זו, המדריך יבקש מהחניכים לקרוא קטעים מתוך כתבה שהתפרסמה ב"מוסף כלכליסט" בתאריך 8.2.24, כלומר, תוך כדי המלחמה הנוכחית ולפני המהלך הצבאי שצה"ל עשה בלבנון. כותרת הכתבה "מחיר חיזבאללה". הקטעים מובאים בנספח.
כאשר החניכים יסיימו לקרוא את הקטעים מאותה הכתבה, המדריך ידגיש בפני החניכים שכתבה זו פורסמה על ידי מומחים וחוקרים בתחום – וזו הייתה המחשבה שתפסה מקום רווח בקרב רוב האנשים. והנה ב"ה הקב"ה הושיע אותנו ולמרות שעדיין היו פגיעות בנפש – ואנו מצטערים על כל אחד ואחד, אך התרחיש הזה לא התגשם, ולהיפך – הכרענו את חיזבאללה באופן טוטאלי כמעט לחלוטין, וזהו נס שאנו לא שמים לב אליו בצורה הראויה – אבל גם זה נחשב לאור מתוך החושך. אנו רק צריכים לשים לב לכל הניסים שמתרחשים לנו "מתחת לאף" ושהקב"ה הוא טוב ודואג לנו גם בתוך תקופה כזו של מלחמה קשה וכואבת.
שלב ג'- הכתר של המלך
בשלב זה, המדריך יעורר דיון וישאל את החניכים מדוע לדעתם צריך בכלל שהחושך והקושי יהיו לפני האור והגאולה? למה לא להביא את הטוב בצורה ישירה בלי מכשולים בדרך?
לאחר שיאסוף את תשובות החניכים, המדריך יקריא לחניכים את הקטע הבא:
"פעם אחת, בממלכה רחוקה, היה מלך חכם וטוב לב. הוא החליט להעביר את כתרו היקר לעיר אחרת כדי להכתיר את בנו כיורש העצר. אך המלך ידע שיש שודדים בדרכים, ולכן חשש לשלוח את הכתר בגלוי. מה עשה?
הוא ביקש מהשליחים להחביא את הכתר בתוך עגלה ישנה ומלוכלכת, מלאה בקש וגרוטאות. השליחים יצאו לדרך, ואיש לא חשד שהאוצר היקר ביותר של הממלכה נמצא דווקא שם.
כשהגיעו השליחים עם הכרכרה לעיר השנייה, ניגשו אל בן המלך ואמרו לו שאביו המלך שלח לו את הכרכרה הזו. הנסיך שהופתע לראות כרכרה מלוכלת ומוזנחת שאינה מתאימה למעמדו של מלך – הופתע מאוד. הוא ניגש אל העגלה, פתח את הארגזים שבתוכה, ומה מאוד הופתע לגלות בתוכם את הכתר!".
לאחר קריאת הסיפור, המדריך יוכל להסביר לחניכים שהקב"ה קבע שלעיתים האור יבוא מתוך החושך – בדיוק כפי שאת הראייה הגשמית שלנו אנחנו חווים דרך האישון השחור, כך גם אנו מאמינים שהטוב מגיע מתוך הקושי וצומח מתוך המורכבות. זה נכון גם לחיים האישיים שלנו, ובמיוחד לחיים שלנו בתור עם. לכל אורך ההיסטוריה של עם ישראל הוא עבר קשיים שדווקא מתוכם הוא צמח והתפתח, ואף כל הנושא של המשיח והגאולה הגיע דרך חושך, כמו מלכות בית דוד (צאצאים של רות המואביה, דוד היה הבן המרוחק במשפחה, ועבר מרידות מתוך ביתו), והקמת המדינה (אחרי השואה, על ידי חילונים). הסיבה לכך היא – שלפעמים, כדי לשמור על דבר יקר, צריך להסתיר אותו היטב, דווקא במקום שנראה מלוכלך וחסר ערך. ולכן הגאולה צריכה לבוא דווקא מתוך החושך, על מנת שלא יהיו קטרוגים על מהלך הגאולה. וכך גם במלחמה הנוכחית בה אנו נמצאים – אנחנו רואים לצערינו הרבה 'חושך' של הרוגים, כאב, אובדן וקושי, אבל דווקא מתוך מבט של אמונה מתגלה דרכו האור, וכפי שאמר החייל אוריה מש הי"ד שנפל במלחמה:
"ביטחון בה' מוליד השמחה ומסיר הדאגה. מהיכן שואבים את הבטחון? אמונה! אמונה בה׳ אחד! שאין מקרה והכל מאיתו. אמונה אמיתית. ממש לחיות כך. ממש לראות כך את עצמי, את העולם. אמונה שיסוד כל הוא טוב, אמונה בעצמי, אמונה אמיתית שה׳ משגיח ומחיה הכל – כולל אותי".
סיכום-
בשלב זה המדריך יסכם את הפעולה ויאמר לחניכים:
לאחר שבשבוע שעבר עסקנו בחשיבות של הכרת הטוב בחיים האישיים שלנו, השבוע אנו מרחיבים את המבט גם לכיוון הלאומי. אנחנו נמצאים בתקופת מלחמה מאתגרת שבמבט חיצוני יכולה להיראות לנו חשוכה וקשה, ונכון היא באמת קשה, אבל עלינו להאמין שהקב"ה מתכנן עבורנו טוב גדול ומצעיד אותנו אל הטוב הזה בדרך שכרגע נראית לנו כחושך גדול. מבט בהיר על התקופה הזו יגלה לנו כמה טוב ושפע הקב"ה משפיע עלינו ועושה איתנו חסדים גם כשמסביב נראה לנו "חשוך", קשה ומאתגר. האמונה הזו נותנת לנו את האפשרות לפתוח את הטוב ולראות בפועל את חסדי ה' המתגלים בתוך שגרת המלחמה, ולהבין שלפעמים החושך דווקא נועד על מנת להצליח להביא את האור והשפע ללא עיכובים ומקטרגים – ובכך החושך עצמו הוא אור, כדברי דוד המלך "גם כי אלך בגיא צלמוות – לא אירע רע, כי אתה עמדי"!
מערך פעולות "מאמינים בטוב"
שבוע ראשון – עניין של זווית – גלעד ודביר – זה גלגל החיים
שבוע שני – טוב ה‘ לכל
גלעד ודביר – להאיר מתוך חשיכה
הראל ונווה – ויהי ערב ויהי בוקר
מעוז ונחלה – המקפצה הגדולה
חבב – והנה טוב מאוד
שבוע שלישי – ובטוב העולם נידון – גלעד ודביר – מי שטוב לו ושמח
שבוע רביעי – טוב עין הוא יבורך – גלעד ודביר – מחשבות טובות


