חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: בית המקדש
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: יום חול, קלילה

רוצים להביא ביכורים!(פעולה)

מטרות:
  • החניך ילמד מקצת מהלכות מצוות ביכורים ויתרשם מיופיה.
  • החניך יעמוד על החסר התודעתי שלנו ושל אחרים ביחס למצווה.
  • החניך יפנים את הצורך בקירוב המצווה לתודעתנו ויתנסה בכך הלכה למעשה.
עזרים:
  • צילום ממסכת ביכורים או מספר החינוך
  • עטים ודפים כמספר החניכים
  • דפים, שמיניות צבעוניות, טושים ומדבקות

 

שלב א'- לימוד בחברותא

 

נחלק לחניכים צילום מתוך מס' ביכורים פרק ג' משניות א'-ח' עם פירוש הרב קהתי

או צילום מספר החינוך מצווה ע"ב – הבאת ביכורים (בהתאם לרמה).

נחלק את החניכים לזוגות ונבקש מהם ללמוד את המשניות או את המצווה מספר החינוך לקראת משחק שייערך בהמשך.

(נקציב ללימוד זמן מוגבל לפי רמת החניכים.)

 

 

 

שלב ב'- תשפ"ו – ת'הא ש'נת פ'רי ו'טנא

 

נחלק לחניכים עטים ודפים ונקריא לפניהם תאור עתידני של טקס הבאת הביכורים שייערך אי"ה בשנת ה'תשפ"ו.

על כל זוג למצוא ולרשום תוך כדי האזנה את מרב הטעויות ההלכתיות בתיאור.

(בקטע 14 טעויות המודגשות בקו ולידן מובא התיקון בסוגריים.)

 

"זכיתי וב"ה גדלו השנה בחצרי פירות מובחרים: תמרים, (1) תפוחים (ביכורים הם רק מפרות שבעת המינים.) וענבים.

אני אבחר את הפירות (2) היפים ביותר (הראשונים שיבשילו) ואביא אותם (3) ללוויים (לכהנים) בבית-המקדש.

 ייתכן שמוטב שאביא אותם לשכני היקר (4) דוד כהן (לכהן בבית המקדש).

היום ראיתי את אודי השכן שלי מסמן את הפירות שהבשילו ראשונה (5) בעזרת תרסיס אדום (יש לקשור את הפרי מסביב כדי שלא ייפגע.) ואומר: (6) "הרי אלו הפירות הכי הכי (צריך לומר: "הרי אלו ביכורים.") ואביא אותם למקדש.".

אמרתי לו: "היי אודי, מה דעתך שנעלה יחד לירושלים (7) אבל לא נצרף אלינו אחרים (צריך לעלות ברוב עם.)

כדי שלא נתעכב בדרך.". אודי השיב לי שהוא שמע ממזכיר היישוב – שהוא אדם מבוגר ונשוא פנים –

 שבכוונתו לעבור מבית לבית ולהזכיר לכולם לעלות יחדיו. אודי מצדו אמר למזכיר (8) שלא יטרח.

(זו זכות לראש המעמד וזהו כבוד הביכורים שדווקא ראשי הציבור עוסקים בסידורי הבאתם.)

אודי הציע שהוא ואני נארגן את העלייה המשותפת.

אמרתי לו: "מה פתאום? אין לי זמן! אני צריך לייבש את הענבים כדי שלא ירקבו עד שנגיע למקדש!"

אבל אודי אמר לי שזו בושה להביא צימוקים למקדש, ומוטב להביא את הענבים אפילו (9) ירקיבו מעט (עדיף לייבשם.).

אודי אמר ששמע שהשנה צפויה תהלוכה מרשימה במיוחד. בראש הצועדים תיסע (10)

מרצדס שחורה (שור שקרניו מצופות זהב) בלוויית (11) נגני התזמורת הסימפונית ירושלים (חליל).

אמרתי לו שצריך לדאוג שכאשר תתקרב השיירה לירושלים תפסיק התזמורת את נגינתה כדי (12) שלא להטריד את תושבי העיר.

(יש להודיע לאנשי ירושלים על בוא שיירת העולים, והם יוצאים לקראתם משום כבוד הביכורים.)

אודי הראה לי שקנה (13) עגלה ממונעת המצוידת במנוף כדי שלא יצטרך לשאת את הטנא בעזרה בידיו.

(בבית המקדש צריך לשים את הסל על הכתף.) אמרתי לו שזה נראה לי מיותר כי ממילא (14)

 רק הכהנים מניפים את הטנא בידיהם (הכהן והמביא מניפים יחד את הביכורים וקוראים פרשת 'מקרא ביכורים'.),

והם הרי רגילים בזה.

שנינו מתרגשים מאוד לקראת המעמד וסופרים את הימים שנותרו עד שנזכה סוף סוף להביא את פרותינו למקדש,

 להניף אותם ולהודות לד' על שפע הטוב שגמל אותנו. בע"ה ניפגש כולנו שם!!!"

לאחר שנסיים את הקריאה נבדוק כמה טעויות איתר כל זוג ונעבור עליהן אחת אחת.

 

למדריך! בשבט ברמה גבוהה אפשר לדלג על שלב זה ולעבור ישירות לשלב ג'.

 

 שלב ג'- משאל רחוב
 

נפנה לחניכים בשאלה:

– האם הלימוד המוקדם והתיאור החי עוררו בכם רצון לקיים את מצוות הביכורים? מדוע?

(נעודד את החניכים להיות כמה שיותר כנים ולא לנסות לנחש איזו תשובה היינו רוצים לשמוע…)

נדון בתשובות.

נשלח את החניכים למשאל סניף או רחוב כדי לברר שאלה זו. נדריך את החניכים לשאול (בדרך-ארץ!) כמה שיותר אנשים

 האם חסרה להם הבאת ביכורים למקדש ומדוע. אם מדובר בסניף שנמצא באזור חילוני

 נדריך את החניכים לשאול את האנשים ראשית כול אם הם יודעים מה היא מצוות ביכורים.

נשמע מהחניכים את התשובות שקיבלו. נדון בתשובות.

 

מדריך, שים לב! רצוי לאפשר לחניכים להתבטא בחופשיות ולהביע את דעותיהם לגבי המידע שאספו.

 

סביר להניח שאלפי שנות גלות וניתוק מעבודת המקדש ומחלק מהמצוות התלויות בארץ עמעמו והקהו בנו

(וודאי באחינו שאינם שומרי תורה ומצוות) את רגשות הערגה והכיסופים למעמד הנפלא הזה.

 

 שלב ד'- 'פרסומי מצווה'
 

נאמר לחניכינו שמטרתנו עתה לעשות "מסע פרסום" למצוות הביכורים.

לצורך כך, נבקש מהם להתחלק שוב לזוגות ולעצב פלייר (דף פרסומי) בעזרת הטושים והמדבקות שיקבלו.

מטרת הפלייר לקרב את הלבבות למצווה, להסביר את חשיבותה בבניין האמוני של החקלאי היהודי ולהמחיש את אופיה הסוחף והמרשים,

 וכל זאת כדי שכבר בשנת ה'תשס"ט, לאחר שכבר ייבנה המקדש אי"ה, נהיה מוכנים לקיימה.

לאחר תום הזמן שהקצבנו למשימה יציג כל זוג את הפלייר שעיצב ויסביר איזה מסר בחר להעביר באמצעותו.

 

לסיכום:

מצוות הביכורים מעלה את איכות חיינו הרוחניים (והגשמיים) במאוד מאוד: היא תורמת לליכוד העם;

להעלאת קרנם של הכהנים העוסקים בעבודת המקדש ואינם נוחלים בארץ; לעידוד העליה לירושלים ולמקדש- התקבצות סביב הקודש;

לפעולה מעשית המראה על הכרת הטוב לד' על הברכה שמעתיר עלינו; ולקיום מצוות בהדר וברוב עם.

 

מצווה זו היא גם דוגמה טובה להעדר העצום שאנו חווים עקב חורבן המקדש. זהו חסר המשפיע על כל תחומי החיים,

 הן ברמה האישית (חסר בחיבור לה' וביחס נכון למשרתיו העוסקים בקודש) הן ברמה הלאומית (חסר בחיבור לעם ולארץ).

נתפלל שייבנה המקדש במהרה בימינו.

 

 

זהירות:

בעת היציאה מהסניף יש לשמור על כל כללי הבטיחות.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

לימוד לאור המגילה (פעולה)

פעולה עוסקת בפורים.
במגילה מסתתרים כוחות פנימיים מול כוחות חיצוניים, כוחות פיזיים מול כוחות רוחניים. מי גובר על מי?

דילוג לתוכן