האם שמעתם על אפקט העגלה??
ארצות הברית היא ארץ גדולה ורחבת ידיים, בזה אין כל חדש. כשנערכות בחירות כלליות בארצות הברית,
הקלפיות בחוף המזרחי נסגרות שעות רבות לפני הקלפיות בחוף המערבי.
כמו בישראל, ברגע שהקלפיות נסגרות בחוף המזרחי – רשתות הטלוויזיה מפרסמות את תוצאות קלפיות המדגם שלהן.
המצביעים בחוף המערבי, אלו שעדיין לא הספיקו להצביע,
פותחים את הטלוויזיה שבסלון ומייד מקבלים מנה גדושה של ‘אפקט העגלה’.
‘אפקט העגלה’ הוא השם שניתן להשפעה שיש לדעתו של הרוב על החלטותיו של היחיד.
במקרה של בחירות, אם הסקרים מנבאים ניצחון ברור לאחד המועמדים,
אלו שעדיין לא הצביעו עשויים להגיד לעצמם: ‘אם כל כך הרבה אנשים הצביעו לבחור הזה…אולי הם צודקים?
אולי גם לי כדאי להצביע לו. גם אני רוצה להיות בצד המנצח, להרים כוסית עם החבר’ה בעבודה, ליד מכונת הקפה’.
במילים אחרות, כולם רוצים לקפוץ על העגלה.
לאפקט הזה יש השפעה דומיננטית על תוצאות האמת של הבחירות, השפעה שנבחנה, נבדקה ואומתה במחקרים רבים.