מטרת הפעולה:
להסביר לחניכים שמטרת תנועת אריאל לגרום לתורה להיות מרכז בחיינו, על הכוח של חב"ב ומשמעותה של רכזת חב"ב.
עזרים:
-
תמונות
-
חוברות של אריאל
מהלך הפעולה:
נשים על הרצפה תמונות של פייסבוק, כוכב נולד, האח הגדול, fox וכד'.
ברקע נשים את השיר "אני רוצה גם" של יהודה פוליקר.
נקריא להן את הקטע "סיור לימודי בקניון"
סיור לימודי בקניון:
הקניון הוא עולם סגור בפני עצמו. מלמטה הוא חתום ותחום בבטון-
בקומות על גבי קומות של מרתפים וחניונים, ומלמעלה הוא סגור במעטה פלסטיק מוצק.
ובין זה לזה: עולם שלם מעשה ידי אדם. עולם מתוכנן, עולם נשלט, עולם מבריק, עולם מצליח.
ולכן הקניון הוא סמל ומשל לכל עולמו של האדם כיום.
סגור מן הטבע שמתחתיו- האדמה, הנחלים, הימים, הצומח והחי,
איתם נפגש האדם רק כמשאבים לניצול- או בסרטי-טבע או בגני חיות.
וכן הוא סגור מכל מציאות שמעליו, מכל מציאות שמעבר לו:
ובוודאי מן המציאות הרוחנית, הבוראת, האלוקית, שאותה אין הוא יודע כלל.
אם לפעמים חסרה לו המציאות שמתחתיו או זו שמעליו,
הרי הקניון עצמו דואג למלא את החסר. בתוך היצירה האנושית הזאת, הקניון,
אפשר לקנות גם טבע וגם על-טבע, גם ארץ וגם שמים- הכל מעשה ידי אדם.
רצונך בטבע? הרי לך בתוך הקניון, גנים, בריכות, אגמים מלאכותיים,
גני חיות וכמובן- סרטי טבע.
רצונך במעבר לטבע? שחק במשחקי חלל מול יצורי- על,
או הרכב על פניך מסיכת וידיאו תלת מימדית וסטריאופונית-
ואתה יכול לטוס במרחבי החלל, לנסוע קדימה ואחורה בזמן,
להמריא על כנפי הדמיון, להשתתף בקרבות חלל ובמלחמות דרקונים.
ובכלל, הווית הקניון כל כך מלאה פלאים,
הכל כל כך דמיוני- עד שאין מורגש צורך במימד על טבעי שאינו יציר אדם אלא יוצר אדם.
גם הטבע שבקניון וגם העל טבע שבו הם חלק מן הקניון.
כי הקניון מכיל, כביכול, את הכל. הקניון הוא הכל. הוא עולם ומלואו.
אין הוא מרשה יציאה מתוכו.
(מתוכו ספר הקניון/דניאל שליט)
נשאל את הבנות:
-
מה הרגישו כשקראו את הקטע?
-
מה האוירה שיש פה עכשיו בחדר?
-
האם זה נכון שיש הרבה אנשים שחיים ככה?
לאחר מכן נפזר על הרצפה את החוברות של אריאל (או תמונות הכריכה) בשנים האחרונות: "תורת חיים בעז", "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה", "בראש גדול", "קדושה אני מבקש", "את אחי אנוכי מבקש", "לעד חיה בלבבנו", "בציפיה לבניין אריאל".
(אפשרות לשים ברקע את שיר השלושים).
העיסוק המרכזי של אריאל זה קודש. איפה מכניסים את התורה בחיים.
מתוך זה נובע עזרה לזולת וכל שאר הדברים.
עניין הקודש הזה חסר מאד אצל הרבה אנשים, גם דתיים.
יש לנו בשורה חדשה לתת לעמ"י.
התרבות- חסרה קודש, המנהיגות- חסרה קודש, אין הרבה אנשים שהתורה היא מרכז חייהם.
"וכשתסכל עוד בדבר תראה כי השלמות האמיתית הוא רק הדבקות בו יתברך,
וזה מה שהיה דוד המלך אומר "ואני קרבת אלוקים לי טוב", ואומר "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש שבתי בבית ה' כל ימי חיי לחזות בנועם ה' וכו'".
כי רק זה הוא הטוב, וכל זולת זה שיחשבוהו בני האדם לטוב אינו אלא הבל ושווא נתעה.
אמנם לשיזכה אדם לטובה הזאת, ראוי שיעמול ראשונה וישתדל ביגיעו לקנותה.
והיינו שישתדל לדבק בו יתברך בכוח מעשים שתולדתם זה העניין, והם הם המצוות"
(מסילת ישרים פרק א').
מה הכוח שלנו להשפיע על כולם בשאיפה לשלמות?
– משחק מכירה פומבית. ככל שאחד מקצין כל שאר הקבוצה מקצינה.
– בכל דבר שמישהו מקצין גם השאר, עמונה, תלמודי תורה , סניפים נפרדים וכד'.
הכוח של חבריא ב':
נחלק להן דפים ונקרא אותן (כל אחת תקריא משפט).
חב"ב של תנועת אריאל בשנים האחרונות:
· מספר סניפים מפעילים דוכנים ומרבים תשובה בעם ישראל.
· סניפים קריית ארבע, מעלה אדומים ובית שמש מפעילים מועדונית רווחה, עוזרים לילדים עולים או ממשפחות מצוקה, והדבר משפיע גם בבתים של אותם ילדים…
· רמב"ש ובית שמש מתחילות להגיע לבתי קשישים פעם בשבוע.
· סניפי בית אל ושעלבים העבירו יהדות בגנים ובתי ספר חילוניים.
· כבר 4 שנים כ100 חב"בניקיות נמצאות שבוע שלם בשבוע התנדבות: גני חינוך מיוחדים, חקלאות משפחות רווחה, הפצת חומר על פולארד, והפצת יהדות. (יישר כוח לסניפי פתח תקוה הדר גנים, רחובות, ראשון לציון ובאר שבע)
· הוקם סניף ע"י חב"ב הר נוף בבית חינוך עיוורים.
· שבתות חיזוק בערים כמו יפו ושדרות.
· סניף מעלה אדומים עושה בחופש הצגה ענקית שכל הכסף תרומות.
· סניף מעלה אדומים פעם בכמה חודשים הולך להתנדב בבתי אבות.
· פרוייקט חלוקת סרטים אדומים בכל הארץ להעלאת המודעות של זהירות בדרכים.
· סניף כפ"ג מתחיל ללכת לשמח בבתי חולים מדי שבוע.
· סניף בית מש מתנדב פעם בשבועיים עם אנשים חולי נפש.
· חב"ב של סניף גב"ש הקים את סניף נחלאות.
· חב"ב גב"ש יצא למסע מושבות בעקבות הרב קוק (הפצת יהדות במושבים חילונים בצפון, נפגשים עם אנשי המושבים וכו').
· סניף הר נוף מפעיל קייטנה של ילדי חינוך מיוחד בחופש.
· סניף פ"ת היה בקניון לכבוד חודש המעשים הטובים אנשים הביאו להם דברים למשפחות נזקקות והן הביאו להם שוברים לקניה בקניון
דיון: איך חב"ב מצליח לעשות כל כך הרבה? מדוע באולפנות לא עושים כ"כ הרבה כמו בחב"ב?
נשים דגש על 4 נקודות עיקריות:
-
הגיל- כוח של נוער, זה כוחות גדולים. יותר מחניכים בחב"א. הם כבר בוגרים, חושבים.
-
המטרה- המטרה של תנועת נוער זה התקדמות ועשייה, המטרה שלשמה באים לאולפנא זה לימודים.
-
שעות הפנאי- אנשים באים לסניף בשעות בפנאי, כדי להעביר את הזמן, לפגוש את החברות חשוב לנתב אותו לדברים חיוביים.
-
תנועת נוער- בסניף אף אחד לא מכתיב לנו מה לעשות. כל הכוחות הם שלנו. אפשר לפעול מתוך הרעיונות שלנו.
חשיבות של רכזת חבריא ב':
נשים על הרצפה מספר תמונות של עיגולים:
1- מלא עיגולים מפוזרים (עיגול אחד מודגש)
2- עיגול באמצע ומסביבו במעגל הרבה עיגולים
3- עיגול למעלה ומתחתיו בשורה מלא עיגולים.
כל אחת תצטרך לבחור איפה היא ביחס לחב"ב שלה, ותסביר מדוע.
נשאל אותן איך לדעתכן צריך להיות ומדוע?
נגיע למסקנה שרכזת חב"ב היא מלשון לרכז את החב"ב.
לגרום לכך שלא כולן יהיו מפוזרות, להגדיר לכל אחת את התפקיד שלה, להגדיר מטרות וכו'.
נכתוב על הלוח את המילים הבאות:
· מנהל (בית ספר) * מנכ"ל (ארגון) * מזכ"ל (תנועת נוער) * יו"ר (מפלגה)
ונבין שלכל דבר גדול אם לא יהיה מי שינהל אותו כלום לא יזוז.
נקודות נוספות שניתן להתייחס אליהן:
1. איש אשר רוח בו= מבין מה משמעות הדברים.
"איש אשר רוח בו"= רש"י: "שיוכל להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד."
כלי יקר: "רוחו היינו דעתו עומד בפני עצמו ואינו נמשך אחר נטייה רצונית להנאת עצמו או אחרים".
2. נחלק דפים לבנות וכל אחת תצטרך לכתוב איך לדעתה ייראה חבריא' ב' המושלם בסניף שלה.
נשים ברקע את השיר "מקום בלב".
נכתוב על הלוח נקודות להתייחס אליהם:
· הקשר בין חב"ב לחב"א
· הקשר בין חב"ב לצוות
· פעולות חב"ב
· עשייה של חב"ב
· כמות החב"ב
· אחראיות בחב"ב / ריכוז חב"ב.
3. מה המטרות של חב"ב:
1) עשייה
2) חלק מהסניף
3) התקדמות אישית, לימוד והעצמת הקודש בחב"ב.
הנני / הרב בר שאול
הקב"ה קורא: "אברהם אברהם", והתשובה: "הנני".
הנני- לכל שליחות מטעם ההשגחה העליונה,
לכל פקודה מאת ה', גם הקשה ביותר והנשגבה ביותר.
הנני- מיד, וללא שאלה וללא תנאי.
הנני- כולי, וללא שיעור וללא שיור.
ומסתבר: הנני של אברהם אבינו הוא תורה לזרע אברהם לדורות עולם.
אדם מישראל, לפי כחו זמנו ומקומו, צריך לומר:
הנני- לאשר נדרש ממנו לפי כחו ובאותו זמן ובאותו מקום.
הנני- לכל אשר יידרש לכלל ולפרט. לכל שליחות, אם נעימה ואם בלתי נעימה, אם קלה ואם קשה, אם של הפסד ואם של שכר.
ורק מי שעונה הנני לכל פקודה זוכה לכבוד וגדולה.
הנני היא הדרך: דרך האדם בעולמו של הקב"ה.
אני רוצה להיות אדם שלם בטוב.
טוב במחשבותי, טוב במעשי
טוב בבחירותי, טוב בעיסוקי.
אני רוצה להיות שלם בטוב
טוב לחברי, טוב לילדי
טוב ביותר בקיץ, טוב ביום חורף
טוב בחזית וטוב בעורף.
אני רוצה שהספר שאני קורא יהיה ספר טוב
שהמכתב שאני כותב, שהציור שאני מצייר יהיה טוב
שהשיר שאני מזמזם במקלחת יהיה טוב.
אני רוצה שיהיה לי יום של טוב.
טוב, אני יודע ש"בלרצות טוב", אני כבר טוב,
אז אם ארצה ואתאמץ לי טוב, טוב טוב.
ומיום אל יום אצרף לי טוב אל טוב
עוד יגיע יום שאהיה
איש שלם של טוב.
כמה טוב!