חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עם ישראל

מחלקת הדרכה

נושא: במעגל השנה
תת נושא: במעגל השנהחודש ארגוןתנועת אריאל
סוג פעילות: משחקסיפור או משלפעולהצ'ופרקטעים יפים
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

חבורה של קודש! (פעולה)

 

הפעולה הקודמת

הפעולה הבאה

מטרת הפעולה:

החניכות יבינו שלקבוצה יש כוח גדול יותר מפעולה של בודדים, ולכן בתור קבוצה אנחנו יכולות לעשות פעולות שישפיעו על עם ישראל ויתרמו לו יותר.

עזרים:
  • כיסאות כמספר החניכות
  • סיפור להקראה וגם בתור צ’ופר: “הזקן ומשל המקלות” (נספח)

מהלך הפעולה:
כוחה של קבוצה.

נשחק משחק שמראה את כוחה של החבורה (אפשר לשחק את שני המשחקים):

אפשרות אחת- “חתול ועכבר”: נעמוד במעגל, צמודות זו לזו, ונשלב ידיים זו בשל חברתה. נבחר חניכה אחת שתהיה ה’עכבר’ וחניכה אחרת שתהיה ה’חתול’. ה’עכבר’ יעמוד בתוך המעגל וה’חתול’ –מחוץ למעגל. תפקידו של ה’חתול’ לתפוס את ה’עכבר’ הנמצא בתוך המעגל, ותפקיד ה’עכבר’ להימלט מה’חתול’. תפקיד השבט הוא להגן על ה’עכבר’ מפני ה’חתול’ באופן הבא: נאפשר ל’עכבר’ להיכנס לתוך המעגל ואז נחסום את כל הפתחים מכניסתו של ה’חתול’. ה’חתול’ ינסה להידחף בכוח בין הבנות ולהיכנס לתוך המעגל כדי לתפוס את ה’עכבר’. אם ה’חתול’ יצליח לפרוץ את המעגל, אז השבט צריך לפתוח ל’עכבר’ פתח שממנו יוכל לברוח ובמקביל לחסום את יציאתו של ה’חתול’ מן המעגל…

אפשרות שנייה- “מעבירים את הכיסאות”: כל החניכות יעמדו על שורה של כיסאות. נבקש מהחניכות להעביר את כל שורת הכיסאות לקצה השני של החדר. יש לעשות זאת בתוך זמן קצר (בערך 5 דקות, ככל שיש פחות חניכות צריך יותר זמן), ומבלי שאף אחת תרד מן הכיסאות לרצפה!

הדרך: (כדאי שהחניכות ינסו להגיע אליו לבד. אך אם הן יתקשו – נרמוז להן…) החניכה שעומדת על הכיסא הרחוק ביותר תעבור לכיסא שלידה ותעמוד יחד עם החניכה שעמדה שם קודם. היא תרים את הכיסא שעמדה עליו ותעביר אותו לחניכה שלצידה. כך הכיסא יעבור מיד ליד עד שיגיע לצד השני. כעת, אותה החניכה תלך על שורת הכיסאות (הן יצטרכו להצטמצם ולתת לה מקום) עד שתגיע לכיסא שלה שעבר לצד השני. ושוב, החניכה שנמצאת על הכיסא הרחוק ביותר תצטופף עם חברתה, הכיסא שלה יועבר מיד ליד עד לצד השני של השורה והיא תעבור אליו דרך הכיסאות. כך עושים עד ששורת הכיסאות תגיע לקצה השני של החדר.

בשני המשחקים אפשר לראות שאפשר להצליח רק כשהקבוצה פועלת יחד!

 

רק כשאתם מאוחדים!

נספר לחניכות את הסיפור “הזקן ומשל המקלות” (נספח).

 

נשאל את החניכות: מה אתן לומדות מהסיפור? מי הם עשרת הבנים בנמשל?

נרחיב את הנושא ונדבר איתן על כך שהן מתגבשות כעת בתור שבט, חבורה. ככל שיהיו מחוברות יותר ומגובשות יותר יהיה להן יותר כוח, הן יוכלו להשיג הישגים משמעותיים, לשמור האחת על האחרת ויחד להוסיף טוב בעם ישראל.

 

 הרינו מקבלות עלינו.

נפתח דיון עם החניכות ונשאל: מהו כוחו של השבט שלנו בתור חבורה? איך השבט שלנו יכול להעצים כל אחת ואחת? איך אנחנו נתקדם יחד בקיום תורה ומצוות?

נבקש מהחניכות להציע רעיונות לדברים שנוכל לקבל על עצמינו בתור שבט, כדי להתקדם בתורה ומצוות. אפשר לעשות סבב בין החניכות או לתת לכל אחת להציע רעיון באופן אקראי.

נעשה הצבעה ונבחר נקודה אחת שבה השבט מחליט לעמוד בשנה הקרובה/ בחודש הקרוב, או מעשה טוב חד-פעמי של כל השבט.

לדוגמה: לא מדברים לשון הרע בזמן הפעולה, כל פעולה נפתח בפרק תהילים להצלחת עם-ישראל, לא נדבר בתפילה, נעזור לנקות את הסניף במשך 5 דקות בסוף כל פעולה, נכין משהו שישמח את הקומונרית או את כל הסניף ועוד ועוד…

שימי לב שהמעשה שהשבט מקבל על עצמו לא יהיה קשה להן מידי. חשוב שיהיה אפשר לבצע אותו. עדיף מעשה קטן שבאמת יקרה מאשר מעשה גדול שלא יקרה כלל… חשבי איך לגרום לזה לקרות; אולי לתת אחריות לחניכה או להביא תזכורת נחמדה בפעולה הבאה וכד’.

 

שבט יסוד – אנחנו חבורה של קודש!

נסכם: לקבוצה יש כוח גדול! בתור חבורה מגובשת אנחנו מסוגלות לפעול בצורה הרבה יותר טובה, וכשנהיה יחד, לכל אחת בקבוצה יהיה טוב יותר. כך גם בשבט שלנו: אנחנו קבוצה שיכולה להוסיף הרבה טוב, בואו נבחר לקדם אחת את השנייה לטוב ולגדול יחד בתורה ובמצוות. בואו נהיה חבורה של קודש!

המעשה שקיבלנו על עצמינו הוא חשוב מאוד ויש לו ערך גדול, אבל הוא רק חלק מכל הדברים שעוד נעשה יחד ונתקדם במהלך השנים.

צ’ופר:

נחלק לחניכות את הצ’ופר: הסיפור שקראנו על כוחה של חבורה- “הזקן ומשל המקלות” (נספח).

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

יום אחד

קטע עוסק בהתקדמות.
במה היום שלי מלא?

דילוג לתוכן