נשלח ע"י סניף פ"ת הדר גנים-בנים , נערך ע"י מחלקת הדרכה.

נושא: תנועת אריאל
תת נושא: תנועת אריאל
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

כללי המשחק שלנו(פעולה)

מתאים ל: שבת, יום חול

 

 

לפעולה השניה במערך

מטרות הפעולה:

1. החניך יבין את הצורך במסגרת וכללים

2. החניך יתעורר לבדוק את משמעות ההשתייכות שלו לתנועת אריאל ואת רעיונות התנועה.

 

 

 

מהלך הפעולה:

יוצאים מהכללים


המדריך יבחר משחק שאינו מוכר לחניכים,

ויבקש מהם לשחק בו מבלי שיסביר להם את הכללים למשחק.

הגיוני שחלק מהחניכים שכן מכירים חלק מהמשחק ינהלו אותו,

ויתפתחו במהלכו וויכוחים על אופן המשחק וחוקיו.

במצב הזה, נעצור את המשחק ונשאל את החניכים –

מדוע הם מתקשים בניהול סדיר של המשחק?

החניכים יעלו בפני המדריך את הבעיות שגרמו לכך.

נמקד את החניכים לגורם המרכזי – חוקי המשחק לא היו ידועים או ברורים לכולם באופן שווה.

לאחר מכן, יסביר המדריך לחניכים מהם הכללים של המשחק ויבקש מהם לשחק שוב.
יש להניח שהפעם יעבור המשחק בצורה חלקה – ללא וויכוחים, וכולם יוכלו להשתתף בו.

נשאל את החניכים מה היה יותר מוצלח ומה גרם לזה?

נסב את תשומת ליבם שדווקא כשאמרנו את החוקים המשחק היה טוב יותר.


 

כמו קופים?

"קבוצת מדענים הציבה חמישה קופים בכלוב.

במרכז הכלוב הציבו סולם ועליו ערימת בננות.

כאשר קוף מסוים עלה על הסולם כדי לקחת לו בננה,

המדענים שפכו מים קרים על הקופים שנשארו על הקרקע.
לאחר זמן מסוים, כל אימת שקוף כלשהו ניסה לעלות על הסולם,

היו אוחזים בו שאר הקופים או מונעים את עלייתו לסולם באלימות.
במשך הזמן הפסיקו הקופים לעלות על הסולם למרות הפיתוי של הבננות.
ואז המדענים החליפו את אחד הקופים.

הדבר הראשון שהוא ניסה לעשות היה לעלות על הסולם,

דבר שנמנע ממנו בנחרצות ובמהירות על ידי שאר הקופים אשר הכו אותו.

לאחר מספר ניסיונות כואבים הפסיק הקוף המצטרף לחבורה לנסות לעלות על הסולם.
המדענים החליפו קוף נוסף אשר ניסה לעלות על הסולם כקודמיו.

הפעם השתתף הקוף הראשון שהוחלף בהכאת המטפס בהתלהבות רבה.
החלפת הקוף השלישי חזרה על אותו ריטואל,

ובהדרגה הוחלפו שני הקופים הנוספים עד שלבסוף לא נותר אף לא קוף אחד מהקבוצה המקורית.
המדענים נותרו עם חמישה קופים שלמרות שמעולם לא ספגו מקלחת

מים קפואים המשיכו להכות בכל מי שניסה להגיע לבננות.
אם היה ניתן לשאול אותם למה הם מכים את כל מי שמנסה לעלות על הסולם, קרוב לוודאי שהתשובה הרצינית הייתה: 'לא יודע-ככה זה היה מעולם'

-למה לדעתנו הקופים המשיכו להתנהג כך?

-האם יש פעמים בחיים שגם אנו מתנהגים בצורה הדומה לקופים?

-מה אנחנו יכולים לעשות כדי לא להידמות לקופים?

-האם פעם שאלנו את עצמנו למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים?

-האם פעם שאלנו את עצמנו למה אנחנו בתנועת אריאל?

-למה ערכי התנועה הם דווקא כאלה?

 

 

נגיע עם החניכים להבנה שכדי לשחק במשחק בצורה נכונה חייבים לדעת את חוקיו.

וכמו המשחק – כך גם התנועה.

ערכי התנועה דומים לחוקי המשחק שמכוונים אותנו ומראים לנו את הדרך בתנועה.

כדי להיות חניך בתנועה, חשוב לברר מהם כללי התנועה, ערכיה, יסודותיה וכו' –

כדי שנוכל באמת ללכת בדרכה ולא סתם להתנהג כמו הקופים כי כך היה פה תמיד! 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

היש 'נבל ברשות התורה'?

קטע עוסק בקדושה.
הדברים נכתבו ע"י הרב חנן פורת זצ"ל בעלון "מעט מן האור" פ' קדושים תשס"ה,
והאמירה הנוקבת שיוצאת מהם נוגעת בנו ובמשנתנו שצועקת: תורת חיים בעז! =ללא היתרים דחוקים…

בסדר

על ההבדל בין שבט "בסדר" לשבט "כיסופים" ומחשבות על מהות השם ועל תפקידנו כמדריכים