חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אמונה בעצמי
תת נושא: אמונה בעצמיעבודת המידות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה

כישורי חיים-סדנא

מטרות הפעולה:
  • העלאת הכוחות החיובים שקיימים בנו על פני השטח
  • הכרה במרכיב החברתי שמשפיע על הבחירה שלנו
  • חיזוק המסוגלות העצמית, והיכולת לבטא אותה במצבי בחירה

 

שלב א’

נעביר ספר ובתוכו נטמין מראה, נבקש מכל חניכה להסתכל בעמוד הפתוח

 ולומר משהו טוב על האדם המופיע בתמונה. לחילופין,

נאמר לחניכות שעכשיו אנו מעבירים פתק עם שם של אחת הבנות בקבוצה,

ואתן צריכות לכתוב דברים טובים על האדם שקיבלתן.

 

שלב ב’

 נסביר על פסיכולוגיה חיובית, גישת הכוחות:

זרם בפסיכולוגיה המדגיש את בניית ומיצוי הטוב שבבני אדם ולא רק את תיקון ושיקום.

 מה שחסר ואינו מתפקד. מטרתה להבין ולטפח כוחות אנושיים שמאפשרים לאנשים

 ולקהילות לצמוח ולתפקד בצורה מיטבית.

= גישה בפסיכולוגיה שמנסה לעזור לאנשים להתקדם ולהתפתח על ידי הכרה ופיתוח

של הכוחות הטובים הקיימים בהם.

 

שלב ג’

לפזר קוביות על הרצפה עם שמות של תכונות טובות בלבד.

לבקש מכל אחת לקחת 6 קוביות ולבנות מהן צורה שמבטאת אותה עצמה.

(לדוגמא מגדל, פירדמה, ריבוע על הרצפה).

הצורה תבטא כיצד התכונות הטובות משתלבות בתוכה,

מה מעל מה, מה מניע את מה.

 

שלב ד’

שלושה משחקי תפקידים.

בסיטואציות להלן יבחרו מתנדבות שיצטרכו להתמודד עם הסיטואציה,

 תוך שימוש בתכונות שמופיעות בצורה שבנו בשלב הקודם.

 

א. את מדריכה והוצאת את החניכות לטיול, במהלך הטיול דנה נפלה והגיעה לטר”ם.

אמה של דנה מאשימה אותך בחוסר אחריות ומאיימת לפנות לקומונרית

שתוציא אותך מההדרכה. איך את מגיבה?

(מדריכת השבט – בתפקיד האמא, ו2 חניכות בתפקיד המדריכות).

—-הדילמה נגעה בנושא של וויסות רגשי.

 

ב. קומזיץ, הקבוצה (3 בנות) מתחילה לספר סיפורים ולשיר שירים שאינם לרוחך.

איך את מגיבה? במידה והחלטת ללכת הביתה,

חברתך הטובה מנסה לשכנע אותך להישאר.

—-הדילמה נגעה בנושא של תחושת שייכות וניהול דיאלוג בקבוצה.

 

ג. ניסית להיבחר על ידי מחנכת הכיתה לתוכנית “עמיתים” ,

שנחשבת יוקרתית מאד בבית הספר

 (תוכנית הסברתית בה העמיתים הנבחרים עוברים הכשרה מקצועית על ידי יועצת בית הספר ומעבירים אותה בכיתות) ,

אך המורה החליטה לבחור בנות אחרות. כיצד את מתמודדת?

—-הדילמה נגעה בתחושת ערך ומשמעות עצמית.

 

מסקנות מהסיטואציות: לכל אחד יש תכונות חזקות.

לאחר שאנו מכירים בהן,

אנו יכולים לדעת להיעזר בהן על מנת להתמודד עם דילמות אישיות וחברתיות,

תופעות חברתיות שליליות, וגם עם מצבי סיכון.

 

שלב ה’:

רב שיח.

אילו תופעות חברתיות שליליות קיימות?

מה קיים בסביבה שלכן?

אילו מצבי סיכון?

 

הערה למדריכה:

אם לא עולה תופעת ההתמכרויות,

צריך להעלות אותה ולשאול אילו התמכרויות אתן מכירות?

מה קיים בסביבה שלכם?

מה לדעתכן האחוז של בני הנוער המשתמשים בסמים ובאלכוהול?

ומה האחוז סביבכם של אנשים שמוכרים לכם אישית שמשתמשים?

דוגמאות להתמכרויות: חשיפה לעולם המדיה (אינטרנט, פלאפון)

והקניית מיומנות סינון ושליטה בגורמים המעוניינים להשפיע עליו

· הצפת “צרכים” עדכניים כגון סיפוק מיידי, זמינות תמידית, אופנות,

לחץ חברתי, רצון בהכרה, קניות, עבודה, כסף ולייקים בפייסבוק

· חשיפה לאמצעים נוספים העונים על אותם צרכים.

 

סיכום:

יש לי תכונות טובות ואני מסוגלת להשתמש בהן כדי להתמודד עם סיטואציות.

להזכיר להן שדיברנו על פסיכולוגיה חיובית, ועל הקנית כישורי חיים כמו ויסות עצמי.

 

התוכנית נכתבה בסיוע של מנחי שפ”י

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

אחריות

פעילות לתקופת הקורונה

אז מה אפשר לעשות בקיץ עם קורונה? רעיונות לפעילויות מסוג קצת אחר. יכול להתאים לקיץ התש"פ, אבל לא רק..

הסוד בהוד שבהוד

לימוד לל”ג בעומר מתוך ספרו של הרב יצחק גינזבורג- "מבט פנימי על ספירת העומר"

דילוג לתוכן