חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וערבות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה)
רמת פעילות: קלילה

כל ישראל ערבים זה לזה (פעולה)

מתאים ל: שבת

מטרות הפעולה

  • הבנת האחריות שיש לפרט בתוך הכלל.
  • לכל אחד בכל מקום שהוא נמצא יש את היכולת לעשות מעשה ולשנות מציאות-זכות שהיא חובה!

מהלך הפעולה:

שלב א’

מכירה פומבית של ערכים:
כל חניך מקבל עשר כרטיסים שהם הכסף שלו.
מחלקים רשימת ערכים ( נספח 3 ) ודברים חשובים, ושואלים כמה אנחנו מוכנים לשלם בשביל זה.
תוך כדי המכירה (ניתן לאפשר לחניכים לקנות ולסחור בינם לבין עצמם,כאשר חשוב לשאול כל הזמן למה זה חשוב לך?איך זה יעזור לך?למה אתה מוכן (או שלא) לשלם על זה את הסכום הזה? כו’.
אח”כ מסבירים שכמה אנחנו משלמים זה כמה אנחנו מוכנים להקריב מעצמינו למען העניין שלשמו שילמנו.

שלב ב’

מתחלקים לקבוצות/זוגות וכל קבוצה מקבלת כרטיסיה עם דמות. [ נספח 1 ]
כל קבוצה/זוג צריכים לספר לכולם, בלי לספר מי הדמות- על מעשיה של הדמות ובמה השפיעה על עמ”י.
אחרי שכולם סיפרו שמים את הכרטיסיות על הרצפה ורואים מי היו הדמויות.
מנהלים דיון:
-מה מיקומם של הדמויות בחברה [מנהיג, אדם רגיל, אדם ‘פחות’ מרגיל..]
-האם ציפו ממנו שיעשה את מה שעשה?
-האם הוא ידע שזה תפקידו?
אחרי הדיון אפשר לראות שמדובר בדמויות שונות ומגוונות מכל חלקי העם, שלא תמיד ידעו שזה תפקידם ופעלו מתוך מניע פנימי ורצון לעשות את הדבר הנכון בזמן הנכון במטרה ובכוונה לעזור בדרך הטובה ביותר לכלל העם, לעיתים תוך סיכון עצמי רב. הם קמו ועשו מעשה.

שלב ג’

אנחנו נתמקד מעט באסתר המלכה. מגילת אסתר, פרק ד [ נספח 2 ]
מרדכי מספר לאסתר על גזירת המן ומבקש שתלך למלך ותתחנן על עמה, אסתר מסבירה לו שאי אפשר לבוא למלך בלי הזמנה ואז מרדכי עונה לה:
“אַל-תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ, לְהִמָּלֵט בֵּית-הַמֶּלֶךְ מִכָּל-הַיְּהוּדִים. יד כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי, בָּעֵת הַזֹּאת–רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר, וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ; וּמִי יוֹדֵעַ–אִם-לְעֵת כָּזֹאת, הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת.”
אסתר יודעת שאם היא תדבר עם המלך היא יכולה להציל את עמה ומרגישה אחריות גדולה ואומרת למרדכי שתעשה את זה. רק שתחכה שהמלך יקרא לה ואז תדבר איתו [יש עוד כשנה עד הגזירה והמלך יקרא לה עד אז..]. ומה שמרדכי מסביר לה בתשובתו זה דבר עצום! הוא אומר לה שאם היא לא תלך עכשיו למלך- עמ”י ינצל בדרך אחרת. גם אם היא לא תלך למלך! זאת בעצם לא אחריותה! אלא שאם היא לא תלך כעת למלך מה שיקרה זה שהיא ובית אביה יאבדו..
“הקב”ה מצילינו מידם”!! ה’ דואג לנו ושומר על עמ”י! הזכות הגדולה שיש לאסתר המלכה היא- להיות השליחה של הקב”ה, לקחת חלק בגאולת עמ”י!
 

סיכום:

אחרי שהבנו את האחריות הגדולה שיש לנו כיחידים על כלל עמ”י, וראינו את הכח והעוצמה שיש לכל אדם ואדם, לא משנה מה מצבו ואיפה הוא נמצא לשנות מציאות, אנחנו מבינים עכשיו את הזכות הגדולה שיש לנו!

צ’ופר

“את העובדה שמישהו חי בזמן מסוים, בתקופה מיוחדת ובמקום מוגדר, ולא נולד בתקופה אחרת ובנסיבות אחרות, נוכל להבין אך ורק אם נקבל את עצם הרעיון בדבר שליחותו של האדם. ההשגחה יודעת היכן וכיצד יכול הפרט היחיד על חסרונותיו וכוחות הנפש האצורים בו, לקיים את שליחותו. באילו נסיבות ותנאים ובאיזו חברה יהא זה בכוחו של האדם למלא את שליחותו. בורא העולם פועל בהתאם להלכה האומרת, כי לא ייתכן למנות שליח כדי לבצע תפקיד שהוא למעלה מכוחותיו של השליח זוהי שליחות שאי אפשר לקיימה, והיא מחוסרת כל ערך, מאחר שאם ממנים אדם למלא שליחות, מן הראוי ליתן לו את היכולת לפעול כשליח. משום כך נברא היחיד בתקופה ובמקום שבהם יוכל לקיים את פעולתו לשם קיום שליחותו”. (הרב סולוביצ’יק)

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

ערב טופי

ערב גיבוש כיף ומתוק,
קבלו ערב טופי משעשע!

חמץ וכעס

קטע עוסק בפסח.
מי שכועס בשעת אפיית המצות-עושה את המצות לחמץ

דילוג לתוכן