חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וערבות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, שבת

מחצית השקל (פעולה לשבטים הקטנים)

מחצית השקל (פעולה לשבטים הגדולים)

חוברת מידע- מחצית השקל

מחצית השקל (דף לימוד לצעירים)

מטרות הפעולה:

החניכים יבינו מדוע יש צורך במחצית השקל ולמה היא משמשת.

החניכים יישמו את נושא הפעולה ויתרימו מחצית השקל למכון המקדש.

 

מתודה

המדריך מגיע לפעולה ומספר לחניכיו בהתלהבות שעלה רעיון שהשבט יהיה שותף בהקמת מועדונית רווחה ובהפעלתה.

מועדונית רווחה היא מקום אליו ילדים מבתים עם בעיות מגיעים אחרי בית הספר, אוכלים ארוחת צהריים חמה,

עושים שיעורי בית ונהנים מפעילות.

שאלה: מה צריך בשביל להפעיל מועדונית?

תשובות צפויות: אוכל, ציוד יצירה, ילדים שיבואו, דרך להביא את הילדים אחרי בית הספר,

צ’ופרים, מדריכים שיכינו פעילות ויסייעו בשיעורי בית.

 

מתודה 2

חלוקת החניכים לוועדות בתחומים שונים (לפי מספר החניכים אפשר להחליט לכמה מחלקים…)

ארוחת צהריים, פעילות, ציוד, גיוס חניכים. החניכים ידונו ביניהם,

ולאחר מכן כל הקבוצות יאספו וישתפו את כולם במסקנותיהם (מומלץ להגביל בזמן!)

המדריך יסכם ויתן להם עובדות (מצורף בנספחים)

השורה התחתונה: כדי להפעיל מועדונית יש צורך בהרבה כסף.

שאלה: מי יממן את המועדונית?

תשובה: העירייה/ המועצה

שאלה: מאיפה יהיה לעיריה כסף לתת לנו?

תשובה: כל תושבי העיר משלמים מיסים. חלקם משמשים לשיפור התשתיות (כבישים, ביוב מים…),

וחלק לצרכים שונים של תושבי העיר, גם לרווחה.

 

קישור לפ”ש ולמחצית השקל

המדריך ישיח לפי תומו שזה מזכיר לו את פרשת השבוע…

השבת קוראים בבית הכנסת בשני ספרי תורה: פרשת משפטים ופרשת שקלים.

בפרשת שקלים כתוב: “זה יתנו כל העובר על הפקודים- מחצית השקל בשקל החודש” מחצית השקל היא תרומה לבית המקדש,

שניתנת מכל עם ישראל לצרכים של כל העם.

שאלה: איזה צרכים של כל עם ישראל יש במקדש?

תשובות: קרבנות ציבור, סולת של לחם הפנים, סממני הקטורת, שיפוצים במבנה, תיקוני הדרכים, שכר פועלים.

 

רעיון האחדות של מחצית השקל

מצוות מחצית השקל היא מצווה פרטית, אבל אם כל פרט ופרט לא יקיים אותה ח”ו לא יוכלו לקיים את מצוות המקדש שהן מצוות כלליות.

ניתן לבחור אחד משני הסיפורים המצורפים בנספח בסוף או להכין פאזל מהתמונה המצורפת בנספח, באופן בו כל חניך יקבל חתיכה אחת

(אם יש הרבה חניכים ניתן להכין את הפאזל פעמיים או יותר, אבל יש לזכור לסמן את הסטים השונים)בפאזל יהיו שני חלקים לא מתאימים לפאזל.

לאחר שהחניכים יסיימו לבנות את הפאזל המדריך ישאל אותם האם הוא שלהם.

התשובה הצפויה תהיה “כן” מהחניכים שהיו שותפים ו”לא” מהחניכים שהחלק שלהם לא שייך.

כל אחד מביא מחצית השקל. מחיבור של כל החצאים בעם ישראל נוצר השלם.

בבנית המשכן, השתמשו בכספי מחצית השקל ליצירת האדנים- הבסיסים עליהם עמדו קרשי המשכן.

הבסיס של המקדש עומד בזכות זה שעם ישראל מאוחד.

-מחלקים צ’ופר:

“בתרומת מחצית השקל אומרת התורה לאדם מישראל:

תרום אתה את ה’חצי’ שלך וחברך יתרום את ה’חצי’ שלו, כי רק החיבור של כל ה’חצאים’,

ושיתוף הכלל כולו במעשה הבניין ובתרומת הקרבנות, רק כך יבנה הבית ויתקיים המקדש השלם”

(הרב ישראל אריאל)-

 

יישום…

הסבר מהי מחצית השקל בדף נפרד.

את מחצית השקל התחילו לאסוף בט”ו אדר וסיימו לאסוף בראש חודש ניסן.

מי שחייב במצוות מחצית השקל הוא כל זכר מבן 20 שנה ומעלה, אבל אם נשים וילדים התחילו לשלם הם לא מפסיקים.

אני לא בטוח שהעירייה תיתן לנו תקציב להקמת מועדונית, אבל לאסוף תרומת מחצית השקל לבית המקדש אנחנו יכולים.

תנועת אריאל פותחת עכשיו במבצע משותף עם מכון המקדש לאיסוף תרומת מחצית השקל.

 

מה יעשו בכסף? ישתמשו בו לעשיית כלים לשם חידוש העבודה, להכנת בגדי כהונה, לתשלום לחוקרים איך הדברים צריכים להיות ולעושי המלאכה.

לפעמים קורה שאנחנו שואלים את עצמנו מה אנחנו יכולים לעשות בשביל בית המקדש. זאת ההזדמנות שלנו.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן