חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מסע טבע

מחלקת הדרכה

נושא: אהבת הארץ
תת נושא: אהבת הארץאיכות הסביבהארץ ישראלמסעות וטבע
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה

שומרים על העולם (פעולה)

מטרות הפעולה:
  1. החניכים ילמדו על החובה של האדם לא לקלקל את עולמו של הקב”ה
  2. החניכים יחפשו דרכים לשפר את איכות הסביבה

 

עזרים:
  • “ערכת גן עדן”
  • חומרי יצירה
  • פאזלים – מציאות דורשת תיקון

 

שלב א’:

המדריך יחלק את החניכים לשתי קבוצות, וכל קבוצה תקבל “ערכת גן – עדן” (נספח בקבצים המצורפים בצד העמוד) שכוללת הוראות כיצד לבנות את גן העדן הכי יפה, בצורה הכי חכמה, שיהא מניב ופורה ובקיצור: הכי גן עדן שיש!

החניכים יקבלו חומרי יצירה (גואש, קרטונים, דפים, צבעים, חוטים ועוד) וינסו לבנות את גן העדן בעזרת חומרים שקיבלו ובעזרת חומרים שימצאו בחוץ כגון עלים, ענפים וכו’.

אפשר להקציב לבנייה כ – 10 – 15 דקות, שבסופן חניך אחד מכל קבוצה ימונה להציג את גן העדן של קבוצתו בפני המדריך, על מנת שזה יבחר את הקבוצה הזוכה.

המדריך יבחן את המצגות ויעשה עצמו כאילו הוא מתלבט בין הקבוצות, ולפתע, יפיל ויהרוס את מה שהחניכים בנו.

מדריך, שים לב! מטרת מעשה הפירוק היא לזעזע את החניכים ולנטוע בהם רגשות של אכזבה על החורבן של מה שעמלו בעבורו. אולם אם נראה לך שקבוצתך עדינה מדי למעשה כגון זה, אפשר לרכך את עוצמתו ולהסתפק בהפלת חלק מהמוצגים או אפילו רק לשאול: “האם אתם מרשים לי לפרק את מה שבניתם?”

כשוך מחאות החניכים, ישאל המדריך:

– איך הרגשתם כשהשחתי את היצירה?

– מדוע הרגשתם כך, הלא מדובר רק במבנה ארעי שלא הושקעו בו זמן ותכנון רב?

(ברור שהחניכים כואבים, בגלל שהמדריך הרס יצירה שהם השקיעו בה זמן ומחשבה ובעצם “בראו” אותה מפרי דמיונם ומחשבתם).

ואם כך חשו החניכים לגבי יצירתם הזמנית, כיצד יחושו לגבי הרס הבריאה – יצירתו של הקב”ה?

שלב ב’

נלמד עם החניכים את המקור הא

 “בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן, ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי,תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך

(קהלת רבא, ט’)

המדריך יסביר לחניכים שהקב”ה ברא בשבילנו את העולם ורצה שיהיה לנו נעים לחיות בו. נסביר שיש לנו אחריות לדאוג שעולמו של הקב”ה ישאר יפה כמו שהוא ברא אותו.

שלב ג’

המדריך יחלק לכל אחד מהחניכים חלק מפאזל (ראה נספח 2), שמתאר מציאות שדורשת תיקון.

(יש 4 פאזלים שונים)

על כל חניך יהיה למצוא את החניכים האחרים, שיחד איתם יהיה הפאזל שלו מושלם, ואחר כך להתאחד לקבוצת חשיבה, שמטרתה למצוא חמישה פתרונות לבעיה שמוצגת בכרטיס.

לאחר מכן יערוך המדריך “מעגל שיתוף” שתציג בו כל קבוצה את הפתרונות שבחרה בהן.

רצוי לרשום את הפתרונות המוצעים.

לאחר שיוצגו הפתרונות של כל קבוצה, יבדוק המדריך עם החניכים:

איזה פעולות שהוצעו הן פתרונות מערכתיים ואילו הם פתרונות פרטיים?

איזה פתרון אפשר להתחיל וליישם כבר מחר?

המדריך יבחר עם החניכים חמישה מעשים, שכל אחד מקבל על עצמו לשנות בעצמו בעזרת הפתרונות שהוצעו.

מדריך, שים לב! בנספח 2 מלבד הפאזלים מופיעה רשימה של הצעות לפתרון. הרשימה הזאת מיועדת לך, למקרה שהחניכים יתקשו לעמוד במשימה.

במקרה כזה, הובל את החניכים לפתרונות הנ”ל בעזרת שאלות מנחות בקבוצות הדיון.

ובכלל, רצוי שבזמן החשיבה בקבוצות תעבור ביניהן, לוודא שהם אכן עובדים וכדי להגיש להם סיוע במידת הצורך.

לסיכום

בפעולה ראינו שהאדם יכול בקלות להרוס את העולם היפה שה’ ברא לו אך עליו לשמור ולא לקלקל.

בנוסף ראינו שאנחנו יכולים בעצמנו לגרום לכך שהעולם ישמר יותר.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

משחקים

משחקי שתיה במסלול

רעיונות למשחקים בטיולים.
לרוב, החניכים לא שותים מספיק, ולכן אפשר לדרבן אותם בעזרת משחקים

דילוג לתוכן