מתאים ל: שבת
מהלך הפעולה:
נבקש מכמה חניכות להציג את שמם ומהי המשמעות שלו בכלל, ואיך בד”כ מתאפיינים אנשים עם שם כזה.. אופי דומה?
לפתח קצת דיון אם יש הבדל משמעותי בין שמות של אנשים?
למה יש אנשים שמחליפים שם?
מה זה אומר שאבא שקורא בשם לילד שלו מקבל איזושהי דרגת “נבואה” בזמן נתינת השם?
אנחנו מבינים שיש איזה מהות לשם של בן אדם.. אז מה זה אומר בעצם?
להביא את השיר “לכל איש יש שם” של זלדה.
מביאים את הגמרא, מסכת ראש השנה :
. “ואמר רבי יצחק ד’ דברים מקרעין גזר דינו של אדם, אלו הן: צדקה, צעקה, שינוי השם, ושינוי מעשה. צדקה דכתיב: וצדקה תציל ממות.
צעקה דכתיב: ויצעקו אל ה’ בצר להם וממצוקותיהם יוציאם.
שינוי השם דכתיב: שרי אשתך לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה, וכתיב: וברכתי אותה וגם נתתי ממנה לך בן.
שינוי מעשה דכתיב: וירא הא-לקים את מעשיהם, וכתיב: וינחם הא-לקים על הרעה אשר דבר לעשות להם ולא עשה. “
יש ארבעה דברים שיכולים לשנות גזר דין של אדם. צדקה, תפילה, שינוי שם ושינוי מעשה. הדוגמא בשינוי השם, היא אצל שרי, שלאחר ששמה השתנה לשרה היא כביכול “קיבלה” את היכולת ללדת, אחרי שינוי השם שרה קיבלה מהות שונה, שבה יכלה ללדת. רצוי להסביר איך גם שאר הגברים משנים מהות של אדם- ע”י שמעלים אותו למקום גבוה יותר, מקבלים דרגה נוספת בנשמה/ באישיות.. וע”י זה זכאים ל”גזר דין” שונה..
מקור נוסף- הלכות תשובה לרמב”ם, פרק ב’ הלכה ה’
“מדרכי התשובה להיות השב צועק תמיד לפני ה’, בבכי ובתחנונים, ועושה צדקה כפי כוחו, ומתרחק הרבה מן הדבר שחטא בו. ומשנה שמו, כלומר שאני אחר ואיני אותו האיש שעשה אותן המעשים; ומשנה מעשיו כולן לטובה, ולדרך ישרה.”
הרמב”ם מסביר שיש 4 דרכים לשוב בתשובה- תפיל, צדקה, שינוי שם ושינוי מעשה. מדוע שינוי שם? כי בשינוי שם של אדם, הוא מכריז בעצם, אני לא אותו אדם שהייתי, מעשי שהיו כבר אינם מעשיו, כוונותי אינם אותן כוונות ואני אדם אחר. זה מעין “חשבון נפש”… מה הייתי, ומה אני רוצה להיות..
לסיכום:
המהלך של התנועה בהחלפת השמות, זה בעצם נותן לנו כיוון, השמות החדשים בע”ה, שהם שמות של בית המקדש, מזכירים לנו תמיד מה השאיפה שלנו כעם ישראל, מה החזון שלנו כתנועת אריאל..
איך יכול להיות בכלל שעד עכשיו היו לנו שמות שלא קשורים למהות שלנו, למי שאנחנו שואפים להיות?!
נקודה למחשבה 🙂
בהצלחה רבה!!