מתאים ל: יום חול
פעולה שניה מתוך מערך הפעולות לשבט מעלות בחודש ארגון תשע”ג.
לפעולה הראשונה- פנים אל פנים
לפעולה השלישית- לב האדם לאדם
מטרות הפעולה:
- החניכים יכירו מצוות התורמות לקשרים שבין אדם לחברו.
- החניכים יעמיקו במשמעות הפן החברתי כחלק מאורח חיים של תורה.
- החניכים ילמדו על כוחו של קשר וכוחה של אחדות בעם היהודי.
עזרים:
-
פתקי רמז
-
אביזרים למשימת הכנסת אורחים (מאכלים/ תחפושות/ אביזרי קישוט)
-
הפתעה למטמון
-
תמונות/ חידות בציורים: כוכבים, חול ועפר.
-
שני ספרי בראשית
שלב א’- מחפשים את הקשר!
נשחק עם החניכים במשחק מחפשים את המטמון.
נחלק את החניכים לשתי קבוצות ונטמין ברחבי השכונה/ היישוב פתקי חידות ומשימות. יש להכין לכל קבוצה סט של פתקים בצבע ייחודי ולהטמין את הפתקים במקומות שונים.
בכל פתק ימצאו החניכים רמז למצווה/ הנהגה תורנית שמחזקת את הקשר בין אדם לחברו ומסייעת בגיבוש חברה מלוכדת. על החניכים יהיה לגלות מהי המצווה/ ההנהגה.
בנוסף לכך יכילו הפתקים הכוונה למיקום של הפתק הבא. הפתק האחרון יוביל את החניכים למיקומו של המדריך, המדריך יבדוק שהקבוצה מצאה את התשובות הנכונות ויעניק את המטמון לקבוצה המנצחת.
כדאי להכין מטמון שקשור לנושא הפעולה- למשל שרשרת סוכריות בה כל הסוכריות מחוברות יחד.
הערה: ניתן לקשר את התחנות בהן צריכים לעבור החניכים במהלך המשחק (או את חלקן) למשימות שבפתקים.
למשל פתק מספר 1, יכול לשלוח את החניכים לביה”כ, פתק מספר 2 – למכולת, וכו’ כיד הדמיון הטובה.
את הפתקים והתשובות ניתן למצוא בנספחים שבצד העמוד.
כאשר שתי הקבוצות תגענה לנקודת הסיום נאסוף את החניכים ונסכם:
המצוות וההנהגות שפגשנו במשחק מסייעות לנו להתקשר ולהתחבר זה לזה כעם מאוחד.
ישנן מצוות רבות נוספות שמובילות לכך, נשאל את החניכים:
-
אילו מצוות נוספות אתם מכירים שמחברות בין אנשים?
(ביקור חולים, צדקה, השבת אבידה וכן כל המצוות שבין אדם לחברו).
נאיר את עיני החניכים לנקודה מעניינת: בכל תרבות מוסרית קיימות הנהגות חברתיות של עזרה לזולת ונתינה, עזרה כזו היא עזרה טבעית הנובעת מהמוסר האנושי.
התורה איננה מסתפקת רק בעזרה וסיוע לחלשים אלא מכוונת את אורח החיים היהודי לאורח חיים של שיתוף חברתי גם בהנהגות היום-יום.
המצוות וההנהגות שמנינו במשחק אינן נוגעות לעזרה לזקוקים לכך אלא לאורח חיים המושתת על חברה מלוכדת בה חיים בשיתוף ובאחדות.
אורח החיים היהודי מכוון לחיים קהילתיים על ידי מצוות כגון תפילה במניין, לימוד תורה בחברותא, התאספות בחגים ועוד.
שלב ב’- קשר מצמיח:
למתקדמים…
נכין מראש שלוש תמונות: תמונה של כוכבים, תמונה של חול ותמונה של עפר, ליד כל תמונה נכתוב מה מופיע בתמונה: כוכבי השמים, חול הים, עפר הארץ.
(במקום תמונה ניתן גם להכין חידות בציורים כפי שמופיע בנספחים).
נחלק את החניכים לשלוש קבוצות, לכל קבוצה נחלק ספר בראשית ואחת מן התמונות. נבקש מכל קבוצה למצוא היכן בספר בראשית מוזכרת התמונה שלה, נמקד את החניכים בפרקים כ’-ל’.
התמונות שבידי החניכים מופיעות בברכות שמברך הקב”ה את אברהם אבינו ואת יעקב אבינו.
-
בעקידת יצחק אומר המלאך לאברהם:
“כִּי-בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ, וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְכַחוֹל, אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם; וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ, אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו” (בראשית כ”ב/י”ז).
-
ובחלום יעקב אומר הקב”ה ליעקב:
“וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ” (בראשית כ”ח/ י”ד).
נאמר לחניכים כי התמונות שראינו הם משלים לזרע הרב בו התברכו אברהם ויעקב. מהמשלים הללו ניתן ללמוד לא רק על הכמות, כפי שאנו רגילים לפרש, אלא גם על האיכות…
נבקש מהחניכים לדרג איזה קשר לדעתם הוא החזק ביותר ואיזה החלש ביותר:
הקשר בין כוכבי השמים
הקשר בין גרגירי החול
הקשר בין גרגירי העפר (אדמה)
נסביר לחניכים כי עפ”י דרשה של האדמו”ר מסלונים המשלים על הכוכבים, החול והעפר מלמדים אותנו על דרגות אפשריות של קשר בין יהודים:
כוכבי השמים– הכוכבים מאירים אך נפרדים, כך גם היהודים מאירים מעצם נשמתם, אך הם יכולים להיות נפרדים זה מזה ואז אורם מועט.
חול הים– אין ערך לגרגר חול בודד, אך כאשר הגרגרים יחד הם עמידים אפילו בפני גלי הים המתנפצים עליהם. זוהי דרגה גבוהה יותר מהראשונה, בה היהודים מאוחדים וכך יש להם כוח לעמוד מול גלים מאיימים.
עפר הארץ– כאשר גרגירי העפר מגובשים ומלוכדים יחד יש בהם כוח להצמיח צמח! זהו הכוח המיוחד של אחדות אמיתית, כאשר יהודים מאוחדים ואחוזים זה בזה יש בהם כוח להצמיח ולהוליד דברים חדשים!
להבנת העניין נשאל את החניכים:
אילו דברים חדשים ניתן להצמיח כאשר יש אחדות וקשר בשבט/ במשפחה?
ניתן לחניכים לענות ובמידת הצורך נוסיף דוגמאות משלנו, נזכור כי ניתן “להצמיח” דברים חומריים ואף דברים רוחניים:
יצירה משותפת (של מאכלים, חפצים וכדו’).
לימוד משותף יכול להצמיח הבנות ורעיונות חדשים.
לשבט מאוחד יש כוח ליצור מסגרות של עשייה והתנדבות.
כדאי לתת לחניכים לחשוב על דוגמאות מתוך העולם שלהם, מומלץ לחשוב יחד כשבט על דבר חדש שהחניכים רוצים ליצור.
לסיכום
בפעולה זו הכרנו מצוות והנהגות אשר דרכן מתחזק הקשר בין אדם לחברו ונוצרת חברה מלוכדת,
ראינו כי התורה מכוונת אותנו לאורח חיים של קירוב ועשייה משותפת באופן המוביל ליצירת קהילה ועם מאוחד.
לאחר מכן למדנו כי ישנן שלוש דרגות אפשריות של קשר בין יהודים, ישנו מצב של נפרדות וחוסר קשר, מעליו ישנו קשר שמאפשר לעמוד מול משברים, ובדרגה העליונה קיים קשר איתן וחזק יותר המאפשר להצמיח ולהוליד דברים חדשים!