חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: עם ישראל
תת נושא: עם ישראלעם סגולהשליחותתנועת אריאל
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: קלילה

להיות שליח!(פעולה)

מתאים ל: שבת

מטרות הפעולה:

  • החניכות יבינו כי שליח מקדיש את עתותיו, את מרצו ואת כישרונותיו לביצוע שליחותו.
  • החניכות יבינו כי כל אחת מאתנו היא שליחה של הקב”ה.

 

 עזרים:

  • כרטיסים למשחק השליחים- שליחויות+פעולות.

 מהלך הפעולה:

משחק השליחים

הכנות למשחק: מחלקים לכל חניכה כרטיס שעליו כתובה שליחות מסוימת (מצורף בנספח).

על החניכה להסתיר את תוכנו משאר החניכות.

את כרטיסי הפעולות (מצורף בנספח) מערבבים ומניחים במרכז המעגל עם הפנים כלפי מטה.

מטרת המשחק: להשיג את ארבעת הכרטיסים המתארים את הפעולות הדרושות לביצוע השליחות שבכרטיס.

מהלך המשחק: כל חניכה בתורה מרימה כרטיס מהקופה. אם לדעתה הכרטיס מתאים לכרטיס השליחות שברשותה היא לוקחת אותו אליה. אם לא היא “זורקת ” אותו לחניכה שבימינה.

החניכה הבאה בתור בוחרת אם לקחת כרטיס חדש מהקופה או את הכרטיס ש”נזרק” אליה. כשנגמרת הקופה מערבבים את כל הכרטיסים ש”נזרקו” יחד וממשיכים מחדש.

מי שחושבת שאספה את ארבעת הכרטיסים הדרושים לה מכריזה: “הצלחתי” ומציגה לכולן את כרטיסיה.

אם כרטיס אחד שלה לא מתאים לשליחות שבידה, עליה למסור אותו לחניכה אחרת שרוצה בו. המנצחת היא זו שאספה את ארבעת הכרטיסים הנצרכים לביצוע משימתה – ראשונה.

 

מדריכה יקרה, מצורפים כרטיסים של עשר שליחויות. אם מספר חניכותייך גדול יותר בחרי באחת משתי האפשרויות:

א. המציאי שליחויות נוספות והתאימי לכל אחת מהן ארבע פעולות המסייעות להשלמתה.

ב. צלמי חלק מהשליחויות פעמיים.

אם השבט גדול מאד חלקי אותו למספר קבוצות והכיני לכל קבוצה משחק נפרד.

הכרטיסים מופיעים בנספחים.

 

אחינו יהונתן

נספר לחניכות על יהונתן פולארד:

 

יהונתן פולארד נולד בארצות הברית. הוא התגייס לשירות הריגול האמריקאי. בתור יהודי אמריקאי הבחירה לשרת בשירות הריגול של ארצות-הברית ידידת ישראל נראתה לו טבעית.

תוך כדי עבודתו נקלעו לידיו מסמכים סודיים הקשורים בישראל. כשעיין במסמכים מצא כי תוכנם בעל חשיבות רבה ביותר. היה כתוב בהם שסוכנים אמריקאים גילו שבעיראק, בסוריה ובלוב מייצרים טילים בעלי ראש נפץ כימי.

מה הוא טיל כימי ומה ההבדל בינו ובין טיל רגיל? טיל רגיל מצויד בראש נפץ רגי , כאשר הוא מתפוצץ הוא גורם נזק לסביבה הקרובה שבה התפוצץ. ככל שכמות חומר הנפץ שבראשו רבה יותר יהיה מספר הנפגעים גדול יותר.

בראש טיל כימי במקום חומר נפץ יש גז רעיל, שמי ששואף אותו עלול למות. הגז יכול להתפשט למרחק גדול בהרבה מהמרחק שאליו מגיעה עוצמת הפיצוץ של טיל רגיל. לכן טיל כזה מסוכן הרבה יותר מטיל רגיל.

כשיהונתן עיין במסמכים האלו הוא חשב מיד שהמידע שנמצא בהם צריך להגיע למדינת ישראל. לצערו הוא גילה שהמידע שבמסמכים נשמר בסוד מפני מדינת ישראל

 יהונתן ניסה לשכנע את המפקדים שלו: “העבירו את המסמכים האלו למדינת ישראל. הישראלים צריכים לדעת איזה נשק אימתני עלול לפגוע בהם, הישראלים צריכים להתכונן כדי להתגונן מפניו.

 אבל מפקדיו לא שעו לדבריו וסרבו להעביר את המידע הזה לישראל.

יהונתן החליט שאם ארצות-הברית אינה מעבירה את המידע החשוב הזה לישראל מחובתו להזהיר את מדינת ישראל מהצרה העלולה לבוא עליה, בעצמו.

מבלי שמפקדיו ברשת הריגול האמריקאי ידעו מכך, פנה יהונתן ל”מוסד” הישראלי, והציע להעביר לו את תצלומי המסמכים הללו

 בזכותם של מסמכים אלו ידעה מדינת ישראל שהיא עלולה להיות מותקפת בנשק כימי. כך החלו לפתח בארץ את מסכות המגן. המסכות חולקו לראשונה לכלל אזרחי המדינה לפני מלחמת המפרץ בשנת תשנ”א

 עד היום מחולקות ערכות מגן המכילות מסכות מגן לכל אזרחי המדינה.

המפקדים של יהונתן גילו שהוא הדליף את תוכן המסמכים האלו לישראל. כשיהונתן גילה זאת הוא ברח לשגרירות הישראלית בארצות הברית

 למרבה הבושה שליחי מדינת ישראל נהגו בכפיות טובה כלפי יהונתן והסגירו אותו לידי רודפיו. מאז חלפו כעשרים ושמונה שנים. בכל התקופה הזו יהונתן אסור בכלא אמריקאי בתנאים קשים מאוד.

למרות המחיר האישי הכבד שהוא משלם ולמרות כפיות הטובה שנהגו בו נציגי המדינה, הוא אינו מצטער על מה שעשה למען ישראל, ואומר כי לו היה עומד שוב במצב הזה היה עושה זאת שוב.

 

נשאל את החניכות:

  • מה גרם ליהונתן פולארד לפעול למען ישראל?
  • כשיהונתן שאל את עצמו: למי אני מחויב יותר, לעם ישראל או לארצות-הברית, מה הייתה תשובתו?
  • האם הוא היה שליח? של מי?
  • מה ההבדל בין שליח למי שאינו שליח?
  • האם גם אנו שליחות? של מי?

  • יהונתן פולארד ראה עצמו שליח של עם ישראל, למרות שעבד אצל האמריקאים, הוא הרגיש מחויב יותר לעמו. משום שהוא הרגיש שהוא שליח של עם ישראל ולא של המפקדים ברשת הריגול האמריקאית, הוא החליט לסייע לישראל גם בניגוד להוראות המפקדים שלו. יהונתן הסביר אחר-כך שלא יכול היה להתעלם מהמידע שגילה ובכך לאפשר מצב שבו מאות אלפי יהודים ייפגעו, חלילה, מטילים כימיים. מי שיודע שהוא שליח פועל בראש ובראשונה בשביל השליחות שלו ובשביל המשלח שלו.

  • אדם שמוטלת עליו שליחות עושה כל מה שהוא יכול בשביל לבצע את השליחות שלו. הוא אינו מבזבז זמן, הוא אינו עושה דברים אחרים, הוא עושה רק דברים שמקדמים את ביצוע השליחות שלו. ראינו זאת במשחק, כל אחת אספה רק כרטיסים שהיו קשורים למשימה שקיבלה. אם השליחות שלך היא למצוא אוצר בעיר העתיקה אין שום סיבה שתטוס לנפאל. ואם השליחות שלך היא להכין סרט לא תלכי ללמוד אצל מוסכניק כיצד לטפל במכוניות.

  • עם ישראל כולו הוא עם של שליחים. הקב”ה מינה אותנו להיות השליחים שלו. הוא שלח אותנו להפיץ את אורו בעולם. בכל מעשה טוב שאנו עושות אנו יכולות לקיים את השליחות שלמענה ה’ בחר אותנו מכל העמים.

  • לאחר שהבנו שכולנו שליחות של הקב”ה אנו צריכות לברר מה הן השליחויות החשובות בתקופה שלנו. כל אחת מאיתנו צריכה למצוא את השליחות שלה, השליחות שהיא יכולה לעשות, מתוך הבנה שהקב”ה שלח אותנו לפעול ולעשות.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

לב האדם לאדם (פעולה)

פעולה שמראה לנו שכדי להכיר מישהו באמת, אנחנו צריכים לדבר פנים אל פנים, ולא לשמוע בדרכים עקיפות..

אור לגויים ושבט מעוז (פעולה)

פעולה מתוך מערך על כך שבתקופת בית המקדש היה עמ”י אור לגויים בעמדה של חוזק. ואיך היום בלי בית מקדש, קשה לנו לקיים את התפקיד שלנו.

דילוג לתוכן