חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: מצוות
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה)
רמת פעילות: קלילה

עולם הרוח ועולם המעשה (פעולה)

מתאים ל: שבת, יום חול

פתיחה:

סיסמת התנועה היא ‘תורת חיים בעוז’.
תורה- אנחנו יודעים מה זה.
תורת חיים- מבינים כבר.
וגם את עניין העמידה האיתנה בדרך, ה’עוז’.
מה עושים עכשיו? איך מיישמים את הכל יחד? ממה מתחילים? מאיפה?
 
 

מטרת הפעולה:

להבין את כוחו של עולם הרוח בהנעת תהליכים בעולם.
איך יוצרים את מהפיכת הרוח?
קודם כל בלימוד חקירה ובירור השורש של הדברים.
אח”כ שינוי עצמי, ומתוך זה יוצאים החוצה להוביל את המהפכה בעולם כולו.
 

 מהלך הפעולה:

הבנה שכל מעשינו מושתתים על רוח .
להניח על הרצפה כרטיסיות עם שאלות. ( נספח 1 ) שאלות שמבררות למה אנו עושים פעולות. (פעולות יום יומיות וכן פעולות היסטוריות…)
 
מבקשים מהחניכות לענות את התשובה על כל שאלה.. על כל תשובה להמשיך להקשות ולשאול למה?
 
לדוגמא: למה את אוהבת לקרוא ספר?
תשובה של החניכה – כי זה נותן לי להתנתק מהעולם שבחוץ.
ממשיכים לשאול – למה את אוהבת להתנתק מהעולם?
תשובה – כי זה מרגיע אותי.
שאלה – למה את אוהבת להירגע?
תשובה – כדי שאני יוכל להמשיך בחיי היום יום.
שאלה – למה צריך להמשיך בחיי היום יום?
וכך הלאה… עד שמגיעים לנקודה שכל מעשה שאנו עושים מושתת על אידיאלים, רצון, ומחשבה. כלומר על רוח!!
 
אנו מבינים שעשייה בפועל (קריאת ספר/ אכילת גלידה) הכרחית, אך בלי הרוח אין לה ערך.
 
 
הכוח של הרוח
אחרי שהבנו שהכל מושתת על רוח אנו רוצים להבין את הכוח שיש לרוח ואת ההשלכות שלה.
קטע- ערפאת הסתבכת עם האנשים הלא נכונים. ( נספח 2 )
 
אם היינו פועלים ללא רוח לא היינו מצליחים להחזיק מעמד לאחר אובדן או כאב פיזי. אך הרוח שקיימת בנו עוזרת לנו להחזיק מעמד גם כשקשה. לאחר כאב פיזי אנו מצליחים לגדול, ולהפוך את הכאב לאתגר של צמיחה.
 
הרוח נותנת לנו תקווה וכוח לעשות מהפכות גדולות. כל מהפכה מתחילה מאמונה גדולה בדרך, הבנת האידיאל ורצון לגדול.
אחד הדוגמאות מהעבר הממחישות את הכח של הרוח היא המלחמה של דוד וגוליית.
באופן הפיזי לדוד לא היה סיכוי מול גלית אך האמונה של דוד בדרך שלו, גרם לו לא לפחד, ובסופו של דבר והוא ניצח. מה הביא את עמ”י להחזיק מעמד בתור עם לאחר 2000 שנה בגלות ובכלל מה גרם להם לעלות לא”י ולהקים מדינה?
 
דיון
דוגמאות מחיי היום יום : להקריא להם את הנתונים האלו ולשאול אותם איך זה הגיוני?
חיזבאללה וחמאס מצליחים לגרום לנו כל כך הרבה סבל כשהם הרבה יותר חזקים מאיתנו.
חלקים גדולים מעם ישראל מוכנים לוותר על הארץ שלנו למרות שאנחנו חזקים צבאית וכלכלית.
 

סיכום

המאבק על ארץ ישראל הוא מאבק על הרוח ולא על שטח אדמה נטרלי. כאשר עם ישראל חזק באידיאלים שלו וחזק ברוחו, יש גם הצלחות מבחינה פיזית (מלחמת ששת הימים, הקמת המדינה) אך כשאנו מבולבלים ולא יודעים מה השאיפות שלנו אנו נחשלים גם מבחינה פיזית.

 

 

איך יוצרים את מהפכת הרוח?
הבנו שחייבים רוח, הבנו שלרוח יש כוח עצום שאותו אנו רואים לאורך ההיסטוריה וכן בחיי היום יום שלנו.
אך איך יוצרים מהפכות בעזרת הרוח?
 
קודם כל צריך לדעת מהו מקור הרוח שלנו.
 
נחזור שניה לקטע של תלמיד הישיבה, אפשר לראות שהוא מדבר בקטע על שאנו שואבים את הכוח מהקב”ה- מהתורה. כלומר הרוח שלנו היא הקב”ה והתורה שהוא נתן לנו.
 
 
אחרי שהפנמנו מהו מקור הרוח שלנו ועל מה אנו מתבססים. ולאחר שאנו מאמינים בצדקת דרכנו אנו יכולים להוביל מהפכה בעולם כולו. כי רק לאחר שאנו יודעים על מה אנו מתבססים אנו יכולים להפיץ ולהשפיע.

צ’ופר

מי שיעלה על הדעת שאפשר לנצח אותנו… עדין לא למד ולא שנה ולא שילש ולא הפנים מתולדות עמ”י. מי שיעלה על הדעת שניתן לחסל את עם שרידי החרב הזה, עדיין לא מכיר את עוצמת דמעותיה של רחל, המבכה על בניה שישבו לגבולם. מי שיעלה על הדעת להתייאש בשעה קשה זה.. מוזמן להכיר את מעיינות העוצמה ואת סוד הניצחיותו של העם המופלא הזה, העם קשה עורף והתמים הזה, העם הנפלא, המוזר והאציל הזה, העם ששוכח וסולח כל כך מהר, אך גם זוכר כל כך רחוק ומאמין כל כך חזק. מי שיעלה על הדעת לנתק את העם הזה ממקור עוצמיתו וחיותו מוזמן להביט כיצד תינוקות וקשישים רוקדים עם ספר התורה ולהבין כי “לולא תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי” וכי “אתם הדבקים בה’ אלוקיכם חיים כולכם היום”. (אבי רט)

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

ילדים מחזיקים ספר תורה

נקדש את שמך (פעולה)

פעולה ראשונה מתוך מערך “חיים של קידוש ה’ ”
מהו בעצם קידוש ה’? איך פורטים את המילים הגדולות האלו לעשייה יומיומית?

נר באפלה

קטע העוסק בסגולת עם ישראל.
עם שבניו מסוגלים לשמוח בניצחון אבותיהם כאילו להם עצמם אירע הדבר –
עם הנצח הוא, וכל העולם כולו לא יוכל לו

ילדה עולה במדרגות

אמונה בשעת משבר

לימוד לכ”ד בניסן- גבורה שבגבורה. על אמונה בשעת משבר והחיזוק שמגיע מתוך התפילה

דילוג לתוכן