מטרות
מהלך הפעולה
המדריך יעצור את הסיפור במקום המסומן וישאל:
-
נסו לדמיין איך תבקש מלכה סיר צ’ולנט משכנתה, וכיצד זה ישפיע על אווירת השיחה בין השתיים?
לאחר שישמע המדריך את רעיונות החניכים, ימשיך בסיפור.
לאחר קריאת הסיפור ישאל המדריך את החניכים:
-
מה ההבדל בין אופן הדיבור של עדינה, לבין אופן הדיבור של מלכה?
-
כיצד השפיעה צורת הדיבור של כל אחת מהנשים על שלומית?
-
מדוע היא ענתה לכל אחת באופן אחר?
-
מהי לדעתכם תחושתה הפנימית של כל אחת מהדוברות? מי מהן חשה נינוחה ושמחה יותר?
-
מה נוכל ללמוד מכך על ההשפעה שיש לסגנון הדיבור שלנו על עצמנו ועל סביבתנו?
-
איזה סגנון דיבור שלנו ייצור אווירה טובה בתוכנו ובסביבתנו?
-
ולעומת זאת, איזה סגנון דיבור יגרום לאווירה עכורה ולא נעימה?
לסיכום
באין סיר צ’ולנט: לקראת התחרות השכונתית פנו מלכה ועדינה אל שכנתם לשאול ממנה סיר.
עדינה, כדרכה, פנתה בלשונה הנעימה ובטון דיבורה הרגוע והעדין, מלכה, לעומת זאת, דיברה בלשונה הגסה והבוטה.
ניכר מהסיפור עד כמה יש לאופן הדיבור השפעה ישירה ומיידית:
דיבור נעים משרה אווירה טובה, נינוחה ונעימה גם על הדובר וגם על השומע.
לעומת זאת, דיבור בגסות ובחוסר נימוס מעכיר את האווירה, ומשרה על הסביבה ואף על הדובר עצמו תחושה של עצבנות.
לכן, מובן מדוע הגיבה שלומית באופן שונה לדבריה של כל אחת משכנותיה:
לפנייה הנעימה והעדינה היא הייתה נכונה להקשיב ולעזור,
אך לפנייה החוצפנית והגסה היא התקשתה להאזין, ואף סירבה לה.
אם נעבוד על מידותינו, ונאמץ לעצמנו דיבור נעים, עדין ומתחשב,
נרוויח תחושה טובה בתוכנו, ואף נשרה אווירה נעימה וטובה על כל הסובבים אותנו.
משימת אימון
במהלך הימים הקרובים יבחרו החניכים שעה אחת שבה מתקיימת תקשורת עם אחרים,
ובאותה שעה הם ישתדלו לדבר אך ורק בנועם: לא ירימו את קולם, יימנעו מדיבור בגסות ובכעס, ויקפידו לשוחח בשפה עדינה,
רגועה ומכובדת. החניכים יבחנו כיצד אופן הדיבור שהם נוקטים בו משפיע על עצמם ועל סביבתם.
תגובה אחת
וואו פעילות מהממת!! יישר כח עצום