מטרות
החניכים ילמדו לזהות בקרבם דפוסי דיבור שאינם נעימים, ולהחליפם בדפוסים נעימים ומכבדים.
מהלך הפעולה
המדריך יספר לחניכים את הסיפור המצורף בנספח
(פורסם בעיתון "בשבע", גיליון 433, כ"ז באדר א', תשע"א).
לאחר קריאת הסיפור ישאל המדריך את החניכים:
-
מה ההבדל בין דפוס הדיבור של מר צחות לבין זה של מר מלמול?
-
כיצד הם מתייחסים למילים היוצאות מפיהם?
-
מדוע חשוב לשים לב לדיבור ולבחור את המילים?
-
באילו מילים, לדעתכם, היה מר צחות מבטא את הביטויים הבאים של מר מלמול:
-
"איך ששמתי את הראש ישנתי כמו מת."
-
"בא לי ממש ליפול על איזה סנדוויץ' מטורף."
-
"תסתלק לי מהעיניים."
-
אילו מילים ממילותיו של מר צחות אנו יכולים לאמץ?
-
התוכלו לתת דוגמאות למילים לא נעימות שאנו אומרים או לביטויים בוטים, שראוי להחליפם באחרים?
מר צחות מדבר בקולצלול ועמוק ומילותיו גבוהות ונבחרות בקפידה.
מר מלמול, לעומתו, מדבר בקול צרוד, משתעל אחרי כל מילה, ומשתמש במילים פשוטות וילדותיות בשגיאות רבות.
מר צחות מתייחס בחשיבות ובכבוד לדיבורו, ומייחס לו תשומת לב רבה.
מר מלמול, לעומת זאת, מתייחס בזלזול לדיבורו, ואינו רואה צורך לעדן אותו.
למדנו כמה חשוב לעדן את הדיבור, וכמה זה תורם לנו ולזולת.
דיבור נעים ומעודן מעניק לזולת תחושה שמכבדים אותו, והוא יוצר אווירה טובה למדבר ולסביבתו.
כמובן שאיננו שואפים לדבר כמו מר צחות. אין זה מציאותי, משום שסגנון כ"כ גבוה אינו מתאים לסביבה שאנו חיים בה.
עם זאת, אנו יכולים ללמוד ממנו לדבר בשפה תקנית ומכובדת, ולשים לב למילים ולבחירתן.
כשנשים לב למילים היוצאות מפינו, נזהה דפוסי דיבור שלנו שאינם נעימים, ונוכל להחליפם בדפוסים נעימים ומכבדים.
לדוגמא, במקום לומר: "עוף מכאן!" או: "תסתלק לי מהעיניים!" נגיד: "תוכל לזוז בבקשה?"
במקום לומר: "דפוק", נגיד: "לא טוב, מקולקל"; במקום לשאול: "מה הבעיה שְׁךָ?" נשאל: "אתה צריך משהו, אולי?"
משימת אימון
כל חניך יבדוק אם יש מילים או ביטויים שהוא נוהג להשתמש בהם והם אינם נעימים, ויחליף אותם בדיבור נעים ומכבד יותר.
חניך המתקשה למצוא דיבור כזה השגור על לשונו,
ישאל מדריך, חבר או הורה האם הם שמו לב לביטוי לא נעים שהוא רגיל להשתמש בו.
פעולות נוספות במערך דיבור נעים
דיבור נעים יוצר אווירה טובה (פעולה)
דיבור נעים- כיבוד הזולת (פעולה)
תגובה אחת
וואי חזקקק