אורנית הינוך, סניף יד בנימין

נושא: במעגל השנה
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

להיות בני חורין אמיתיים (פעולה)

מתאים ל: שבת


 


 


עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:


"שלא יתבייש מפני המלעיגים" (פעולה)


ברוך המקדש שמו ברבים (פעולה)


 


 


 


 






  • להגיע עם החניכים להבנה כי החופש לא תמיד דבר טוב, ושהתורה היא מסגרת כללים שרק לפיהם נוכל באמת לחיות את חיינו בדרך הכי טובה שרק אפשר.

 




נשחק מסירות של מצוות-


מעמידים את השבט במעגל, כל חניכה בתורה צריכה לזרוק את הכדור למישי אחרת ולומר מצווה כלשהי (של בין אדם למקום) המטרה היא לעשות 21 מסירות כאלו מבלי להעצר בכלל.


 


נחזור בקצרה על כל המצוות שנאמרו ונשאל את החניכות:




  • האם אנחנו לא משועבדים לתורה?


  • האם כל המצוות הרבות הללו שאנו חייבים לקיים אינם עבדות בשבילנו?

 




נקרא את המקור הבא:


לאחר שנפסק דינו של אנטולי שרנסקי להישלח לסיביר קם ואמר: "אתה אדוני השופט חושב שהנך חופשי! אתה חושב כך כיוון שלאחר שייגמר המשפט תלך לביתך ואילו אני יהיה המשועבד, כיוון שאלך לכלא לזמן רב. אך דע לך שמבין שנינו, אני הוא בין החורין האמיתי! אומנם גופי יהיה משועבד, אבל רוחי, היא תישאר חופשית, כיוון שארגיש שלא נכנעתי לגזרותיכם ונשארתי נאמן לאמונתי. אך לך השופט קבעו מראש מה לומר! גופך אמנם משוחרר, אבל אינך חופשי להכריע לפי אמונתך. רוחך משועבדת וזה חמור פי כמה!


 


נסביר לחניכים את דבריו של נתן שרנסקי ע"י הקטע הבא:


"במבט 'פשוט', להיות חופשי הוא לעשות מה שבא לי. אבל אנו יודעים מה קורה לאנשי "מה שבא לי".


אנשי 'מה שבא להם' הם אנשים שלא באמת חופשיים…


האם יש סתירה בין חירות לעבד ה'? לא.


החירות שאנו מדברים עליה היא חירות ממשעבדים חיצוניים, מכל מיני רשעים שמשעבדים אותנו ומכל מיני דברים חומריים שמעבידים אותנו – היצר, התאווה וכו´. ..כשיש משהו חיצוני שמשעבד אותנו וזה גורם לנו לירידה בפוטנציאל שלנו, לא להיות מי שאנחנו באמת, זו עבדות, שממנה יצאנו וממנה אנו "חירותיים". עבד יכול להיות חופשי לחלוטין אם רוחו חופשית כדוגמת נתן שרנסקי שנלחם נגד כל הק.ג.ב. בהיותו 'עבד' שלהם, ורוחו לא נפלה.


אם אנו עבדי ה', וזה מרומם אותנו להיות קשובים לפנימיות שלנו, אז זה עבדות טובה, זה חירות אמיתית…"


 


נשאל את החניכות מהי חירות אמיתית?


נגיע יחד עם החניכות למסקנה שחירות אמיתית היא שאדם קשוב לנשמה שלו והולך על פי אמונתו.


 




נשחק עם החניכות חיי שרה:


פעם אחת נשחק עם הכללים הרגילים, ובפעם השניה נומר לחניכות שעכשיו אפשר לשחק איך שרוצים (מי שהכדור פוגע בה יכולה להמשיך לשחק, מותר ללכת עם הכדור וכו').


 


נשאל את החניכות איך היה להם יותר כיף לשחק? ולמה?


נגיע יחד עם החניכות למסקנה שמשחק ללא חוקים הוא משחק מבולבל וחסר טעם.


 


נמשיל לחניכות את חוקי המשחק לתורה…


 


 




עבד ה' הוא בעצם הכי בן חורין שיש, כי הוא זה שחיי את חייו הכי טוב שאפשר. ה' נתן לנו יצרים וחומריות וגשמיות בעולם הזה, והנשמה שלנו עלולה לסבול מהם, אם לא נשתמש בהם במינון הנכון. התורה היא בעצם "הוראות שימוש" לנשמתנו, וע"י קיום המצוות אנו מתחברים לנשמה ולפנימיות שלנו, וכך אנחנו הכי בני חורין שיש!!! שנזכה בע"ה לקיים את התורה הכי טוב שאפשר וכך נהיה בני חורין אמיתיים.


 


נקריא לחניכות את הצופר:


"עבדי הזמן- עבדי עבדים הם עבד ה'- הוא לבדו חופשי על-כן בבקש כל אנוש חלקו. חלקי ה'- אמרה נפשי" [הריה"ל]


 


 


 


 


 


 


תיוג: תורה, התורה, תורת ה', מצוות, מצות, עבד ה', עבדי ה', להיות עבדים של ה', בני חורין, בן חורין, החירות האמיתית, עם ישראל, עמ"י, תורת ישראל, קיום המצוות, עול תורה, לקיים את המצוות, לעשות מה שטוב לנשמה שלנו, להתחבר לעצמנו, לקיים את התורה, קיום מצוות.

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

אוסף קטעים ליום העצמאות

קטעים על השייכות לעם ישראל, ארץ ישראל ולמדינת ישראל- מתאים במיוחד ליום העצמאות או למסעות וטיולים בארץ

מר גמיש

צ'ופר חמוד למדריכים בנושא חודש ארגון,
להביא ביחד עם מר גמיש.