חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הרב אלישע אבינר

נושא: חינוך
תת נושא: חינוךכלים להדרכה
סוג פעילות: חומרי העשרהמקור
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה)
רמת פעילות: קלילה

אילוף או חינוך?

מתאים ל: יום חול, שבת

 

אילוף או חינוך?

מה המשותף לחנוכת בית ולחינוך נער?

פירש רש”י: “אשר בנה בית ולא חנכו – לא דר בו, לשון התחלה”.

כל חינוך הוא התחלה!

אבל העיר האדמו”ר קלונימוס מפיאסצנה הי”ד (נרצח בשואה ע”י הנאצים ימ”ש) בקונטרסו הנפלא “חובת התלמידים”, שהמונח ‘חינוך’ איננו שם נרדף להתחלה. ראייה לכך, ממה שתחילת הבניה איננה קרויה ‘חנוכת בית’, אלא רק תחילת השימוש בבית הבנוי. מכאן שהמונח ‘חינוך’ מציין את תחילת ההוצאה של הפוטנציאל הגלום בדבר מן הכח אל הפועל, כדוגמת השימוש והניצול של הבית.

וכך אומר רש”י בפירושו לפסוק “וירק את חניכיו” (בראשית יד, יד): “חניכיו- שחנכו למצוות, והוא לשון התחלת כניסת האדם או כלי לאומנות שהוא עתיד לעמוד בה, וכן ‘חנוך לנער’”. חינוך הבית או הכלי הוא ראשית השימוש בהם בהתאם לייעודם.

כך גם ביחס לחינוך הילדים: מטרת החינוך אינה בניית הילד ועיצובו או הקניית הרגלים טובים לילד, אלא חשיפת הפוטנציאל הטמון בתוך האדם. והרי הפוטנציאל האנושי הוא עצום, כגודל וכרוחב הנשמה, החינוך הוא תהליך של מימוש וחשיפה.

(לאמונת החינוך, הרב אלישע אבינר)

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

חרם חברתי

קטע עוסק באחדות.
ההשפעה של חרם חברתי על חייו של ילד

מדוע מת הפרפר

קטע עוסק בהתקדמות.
זהו ספור שכל הורה ומחנך צריך לזכור: להגיש לילד או לילדה את כל צורכיהם, לעשות במקומם- אלו דברים שעלולים להחליש את יכולת ההתפתחות של אותם שרירים.

דילוג לתוכן