חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אחדות וערבות
סוג פעילות: הצעות לפרויקטיםחומרי העשרהפעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, קלילה, שבת

יהדות התפוצות (פעילות מליאה)

 

מליאה ראשונה-שבת חנוכה

יהדות התפוצות

 

 

  • החב"ב יכיר את הנתונים לגבי יהדות התפוצות-כמות היהודים, אחוזי התבוללות, הזדהות עם עמ"י.
  • החב"ב יהיה מודע לקשיי העולים החדשים בארץ.
  • החב"ב יברר מה עמדת ההלכה בנושא- מהי האחריות שלנו בנושא? מהן המורכבויות?
  • החב"ב יחשוב כיצד ברמה הסניפית והתנועתית ניתן לפעול כדי לקדם את העניין.

 

 

ניתן להוריד את העזרים מהנספחים שבתחתית העמוד

  • מפת עולם עם כמויות היהודים לפי ארצות (מומלץ להדפיס בA3)
  • אחוזי התבוללות בכל איזור (לגזור מראש כדי להניח על המפה)
  • קטגוריות
  • דף לימוד

 

 

 

 

1. היכרות עם הנתונים:

 

נניח על הרצפה את מפת העולם, ונשאל את הקבוצה מה לדעתם אחוזי ההתבוללות בכל אזור. נניח על המפה את הנתונים המתאימים.

 

2. בירור- במה שונים חיים של אדם בחו"ל מאדם שחי בא"י?

נפזר על הרצפה קטגוריות, ונעשה סבב- כל אחד צריך לבחור קטגוריה אחת, ולומר מורכבות שיכולה להיות בתחום הזה בתור אדם שגר בחו"ל. עיקר הדברים שיעלו יהיו הבעייתיות של השפעת הסביבה.

בסיום הסבב ננסה לתת כותרת-מהי ההתמודדות של יהודי הגר בחו"ל?

 

3. לימוד-"הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה"

הלימוד מבוסס על שיעור של הרב אריאל פרג'ון, https://www.yeshiva.org.il/midrash/4740

חשוב מאוד לקרוא אותו מראש כדי להבין לעומק. אם החב"ב ברמה גבוהה, אפשר להכניס רעיונות נוספים ומקורות נוספים מתוך השיעור.

מטרת הלימוד, היא לחדד את העניין שלא רק בהבנה שלנו השכלית יש קשיים בחו"ל, מצבים מורכבים ולכן עדיף לחיות בארץ. אלא שצריך לחיות בארץ כי זה מה שהקב"ה רוצה מאתנו, לשם התורה מכוונת אותנו ולכן עלינו לפעול לכך בכל הכח, ולעשות כל שביכולתנו כדי להביא עוד יהודים לארץ, ולעזור למי שכאן.

נקרא את הקטע הראשון, ונקשה- הגענו למסקנה שעיקר הבעייתיות במגורים בחו"ל היא השפעת הסביבה וכד'- אז איך הגיוני שעדיף לגור בא"י בעיר של עכו"ם? ננסה לקבל תשובות.

כדי לענות על השאלה, נקרא את המקור השני- שגם בו מופיע הביטוי "אין לו אלוה".

ראשית, נסביר את המשותף בין אדם הגר בחו"ל, לאדם העוסק בתורה בלבד (בלי גמ"ח)- שניהם מצמצמים את הקשר עם הקב"ה לעולם הרוחני בלבד, ולא נותנים לו ביטוי בעולם המעשי, ולכן התוצאה הישירה של זה היא "אין לו אלוה"- שע"פ רש"י המשמעות היא מיעוט ההשגחה האלוקית- גם הקב"ה פחות משתתף בעולם הגשמי של אותו אדם.

 

4. הקשיים של העולים בארץ

אחרי כל הנקודות שהעלינו, למה לא כל יהודי התפוצות עולים לארץ?

נעלה בדיון קצר את נקודות ההתמודדות של העולים המגיעים לארץ, אפשר להיעזר בקטגוריות שבהן השתמשנו בחלק 2 של הפעולה.

 

5. אז מה התפקיד שלנו?

נתייחס ל2 תחומים:

התחום הראשון- ההתמודדות של היהודים בתפוצות, והתחום השני-ההתמודדות של העולים החדשים בארץ.

בכל תחום נחשוב איך אפשר לקדם ולפעול-

ברמה הסניפית? ברמה החב"בית? ברמה התנועתית?

-לנהל את הדיון לפי דף הסיכום- על מנת שתוכלו למלא אותו אח"כ.

 

 

 

החיים בחו"ל הם חיים מורכבים, ויהודי צריך לחיות בא"י- לא רק כי מסוכן בחו"ל, אלא כי זה מה שהתורה דורשת מאתנו, מכיוון שחיים בחו"ל הם חיים חסרים, שבהם אי אפשר לחבר את החומר אל הקודש.

מנגד, ראינו כמה מורכבים החיים בארץ לעולים חדשים, בכמה קשיים הם נתקלים, וזה דבר שמרתיע ומעכב יהודים רבים מלעלות לארץ.

לכן מוטלת עלינו האחריות- גם לדחוף ולעודד עליה, וגם לסייע לעולים בהתאקלמות, ובכל מה שזקוקים לו בארץ.

 

מקורות להרחבה והעמקה:

https://www.israelhayom.co.il/article/533923

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4860860,00.html

http://www.mda.gov.il/Information/Pages/WorldJewishPopulation.aspx

 

 

 

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

ערב ביסלי

ערב עוסק באחדות וגיבוש.
משחקים חוייתים שסובבים סביב ביסלי.

הכותל הזה..

צנחנים בוכים זו בהחלט נקודה ראויה לציון.. זה מאורע שלא קורה כל יום.
מתי ואיך זה קרה?

דילוג לתוכן