יעקב אלימלך קשתיאל, סניף עלי

נושא: בין אדם לחברו
תת נושא: בין אדם לחברושמירת הלשון
סוג פעילות: חומרי העשרהמשחקסיפור או משלפעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: קלילה

כחה של מילה (פעולה)

מתאים ל:  יום חול, שבת


 


 



עמודים נוספים שיכולים לעניין אותך:


לא תלך רכיל- שמירת הלשון בזמן מוגדר (פעולה)


איך להשתמש בדיבור (פעולה)


 


 





  • החניכים יבינו את חומרת איסור לשון הרע


  • הבנה של חשיבות תשומת לב לכל מעשה ודיבור.

 


 


שלב 1


המדריך יפתח את הפעולה ויגיד שמעכשיו אסור לאף אחד לדבר, ואם למישהו יש מה לומר שישמור אותו ויגיד אחר כך. (אפשר להוסיף קצת טעם, להגיד לחניכים שהבאתי לכל אחד מפתח שכל אחד ינעל את הפה ויחזיר לי או משהו כזה)


החניכים ישחקו כמה משחקים שקשה לשחק בלי לצעוק ולהתווכח. (לדוג'- תופסת, אקווה קווה, שני כלבים ועצם וכו')


 


ולאחר מכן המדריך ירשה לחניכים לפתוח את פיהם ולדבר. ככל הנראה החניכים כבר לא יהיו להוטים להגיד מה שהיה להם להגיד.


 


 


שלב 1


החניכים ישחקו טלפון שבור.


 


 


שלב 3


המדריך יספר לחניכים סיפור ומשל:


איש אחד הלך פעם ברחוב בעיר והנה פתאום הוא רואה ליד איזו מסעדה עוצר רכב שכתוב עליו שהוא מוכר בשר חזיר או שאר טריפות רח"ל, והנהג של הרכב נכנס לדבר עם בעל החנות, לוחץ לו יד ומדבר בחבריות. האיש התפלא כי המסעדה היתה מוחזקת ככשרה והחליט ללכת לר' משה פיינשטין לשאול אותו מה לעשות, והרב פיינשטין אמר שהוא לא יכול לאסור את החנות בלי שידע בוודאות שהוא מוכר טרף.


אותו אדם אמר לחבריו שהוא לא אומר להם מה לעשות רק שיידעו שכך הוא ראה שקרה. לאט לאט השמועה הופצה ופחות ופחות אנשים הגיעו לאכול במסעדה. בעל המסעדה ירד מנכסיו וסגר את המסעדה מצבו התדרדר ובסוף הוא נפטר מעגמת נפש ל"ע.


לאחר כמה שנים עובר אותו איש ליד איפה שהיתה המסעדה והנה הוא רואה את אותו רכב שמוכר טריפות. הנהג יוצא מהרכב ושואל אם הוא יודע מה שלום בעל המסעדה שהיתה פה ברחוב. אמר לו האיש כי הוא ירד מנכסיו ונפטר. הנהג נאנח ואמר 'כמה חבל, אתה לא יודע איזה אדם טוב הוא היה, פעם נתקע לי הרכב כאן, נכנסתי אליו הוא האיר לי פנים נתן לי שתייה ועזר לי, אח"כ הגעתי אליו שוב ושוב הוא דיבר איתי בלבביות ושמחה'


האיש ששמע את זה הזדעזע כולו ולא ידע היכן לקבור את עצמו… הוא קלט לאיזה נזק גרם לשון הרע אפילו ללא שהוא אמר ממש שבעל החנות מוכר טריפות.


 


ועוד סיפור- אדם אחד בא אל רב העיירה ושאל 'מה יכולות כבר להזיק כמה מילים לא טובות שאני אומר על חבר?' אמר לו הרב 'תעלה בבקשה לראש הגג ותקרע כרית נוצות' האיש הסכים. אותו יום היה יום עם הרבה רוח, והנוצות התפזרו לכל עבר. חזר האיש אל הרב. אמר לו הרב 'עכשיו צא בבקשה ואסוף את כל הנוצות!' השיב האיש כי הדבר בלתי אפשרי, שכן הן התפזרו בכל העיר. אמר לו הרב 'כך גם לשון הרע, יכול להיות שתאמר משהו קטן ואי אפשר לדעת לאן הוא יגיע'


 


 


סיכום


המדריך יסביר לחניכים שלפעמים יש מילה לא יפה או לשון הרע "עסיסי" שממש רוצים להגיד באותה שניה, וצריך להתגבר, כמו שהתגברו במשחק הראשון-  ואז ראו שזה לא היה כל כך הכרחי. וצריך להיזהר במיוחד כשמדובר בלשון הרע שיכול להזיק כל- כך…


מהמשחק טלפון שבור בו התחלנו עם מילה אחת ועד סוף הסבב- המילה הפכה למילה אחת,  ומהסיפורים אפשר ללמוד מה הכח של העברת מידע. כל אחד מעביר ומשנה טיפ טיפונת, בלי כוונה עד שבסוף זה מופץ לכל עבר ועלול לגרום לעוגמת נפש וטעויות קריטיות


 


 



תיוג: לשון הרע, רכילות, שמירת הלשון, דיבור נקי, הפצות, איסור לשון הרע, דיבור, כוח הדיבור, רכילות, בין אדם לחברו, לשמור על הפה, לשמור על הלשון, לשמור על הדיבור, שמירה על הדיבור, לא תלך רכיל בעמך, להכניס למודעות את נושא שמירת הלשון, החפץ חיים.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

להכיר את המנקה

בחיים אנחנו פוגשים המון אנשים. כולם חשובים. הם ראויים לייחס והדאגה שלנו.

גאווה יהודית (פעולה)

החניכים ע"י משחק ושיח יבינו החובה – ללכת לפי האמת והעקרונות בהם אנו מאמינים ולא להתבייש בה .