לכל חניך, ובמיוחד חניכי צמי”ד ישנם את הצרכים והאתגרים שלהם, ולכן הרעיונות שנכתבו כאן הם כללים, וכל מדריך/ה יעשו את ההתאמה לחניך/ה הספציפי שלהם.
העקרונות הכתובים בדף הקודם מתאימים גם לכאן: חזרתיות, עקביות, הדרגתיות בבניית הפעולה, והמחשה של הנאמר.
את כל הרעיונות שכאן אפשר לבצע גם בצורה של לייב וגם בצורה מקוונת, בזום מול מחשב. חלק גדול מהפעילויות אפשר גם לבצע בשיחת טלפון פשוט, או שיחת ועידה.
רעיונות לפעילויות לפי שמות החג:
-
חג הקציר– לצייר לצבוע אלומות שיבולים, ללמוד על פעולת הקציר, כיצד נעשית וכן על פעולות חקלאיות שונות תוך שימוש בסרטונים תמונות והדגמות.
-
חג הביכורים– להעמיק על שבעת המינים, מיהם, מה הייחודיות שלהם, דף צביעה, לעשות סעודת אמנים עם שבעת המינים, לספר על טקס הבאת הביכורים לבית המקדש ולהציג אותו.
-
חג השבועות- להכין לוח סולמות וחבלים, בן 49 משבצות, כאשר כל משבצת מייצגת יום בספירת העומר מפסח עד שבעות, תוך שילוב שאלות ומשימות הקשורות לחג השבועות. ניתן עשות זאת גם בצורה מקוונת בזום- כאשר הלוח יהיה בקובץ וורד או כמצגת, תוך שימוש בשיתוף מסך.
-
חג מתן תורה– ניתן לספר את הסיפור של “ריב ההרים” על איזה הר תינתן התורה וללמד מסר של שחצן וגאוותן תוך מתן דוגמאות מחיי היומיום (יש מצגת יפה על הסיפור הזה בפורום מדריכים/ות משלבים/ות) בנוסף ניתן להעמיק במצוות שונות, או להסביר על חשיבותה של התורה.
ניתן לערוך חידונים שונים, למשל חידון קהוט, יש גם חלק מוכנים באינטרנט
באתר “ילדים בסיכוי” יש מגוון ענק של פעילויות לשבועות
פעולה לחג השבועות – חסד ונתינה:
פתיחה
בחג השבועות בולט מוטיב החסד. אנחנו קוראים את מגילת רות, במגילת רות בולט מוטיב החסד- שרות גומלת עם נעמי, ושבעז גומל עם רות ונעמי. גם מתן תורה הינו חסד של ה’ איתנו.
• הפעולה בנויה כך שניתן להעביר אותה גם בפורמט לייב, וגם בפורמט של זום, כל אחד יעשה את ההתאמות למצב של השבט סניף, וכן למצב של חניך הצמי”ד.
שלב 1 – חסד כבסיס לעולם-
• נשאל את החניכים מה 3 הדברים שהכי חשובים בעולם, ושבלעדיהם אי אפשר להתקיים.
• לאחר שהחניכים יענו, נסביר בע”פ את המשנה: “על שלושה דברים העולם עומד: על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים”. נפשט ונסביר כי חסד הוא אחד מהערכים פעולות שחשובות מאוד לעולם,
ניתן לשאול את החניכים מדוע, ולהסביר יחד איתם כי כאשר אנחנו עושים חסד אנחנו נותנים אחד לשני וכך העולם יכול להתקיים.
נרחיב על כך בהמשך.
• חשוב כבר בהתחלה לחשוף אותם לנושא הפעולה על מנת לתרום להבנה של מהלך הפעולה. מתן כותרת לפעולה עוזר לפקס את הבנת החניכים, בהתאם לעיקרון ההדרגתיות.
שלב 2 – אישיות-
• נשחק את המשחק “אישיות”- חניך אחד בוחר דמות והאחרים צריכים לנחש באמצעות שאלות כן
ולא מיהי הדמות שאותה בחר החניך. המדריך יבחר את הדמויות- דמויות הקשורות לפעילות של
חסד, למשל אברהם אבינו, קומונרית, שם של מישהו ומחיי החניך וכו’. חשוב שהחניך יכיר את
הדמות שנבחרה.
• נסביר כי הדמויות שבחרנו למשחק הן דמויות שעושות חסדים שונים. נשאל את החניכים: אנחנו
גם עושים חסדים ביומיום שלנו? נוביל את החניכים לסיפור חסדים יומיומיים שהם עושים כמו
לעזור לאמא, לשמור על האחות, לזרוק את הזבל, לוותר לחבר וכו’, וכך נדגיש לחניכים כי כל אחד
יכול להיות גומל חסדים, כמו אברהם אבינו, כמו הדמויות השונות אותן ניחשנו במשחק האישיות.
משחק האישיות תוך קישור לשאלה על החניך משתמש בעיקרון ההדרגתיות- להתחיל ממשהו
רחוק העושה חסד ובהדרגה להגיע אל החניך עצמו כעושה חסד, וכן בעיקרון החזרתיות על
המוטיב של ביצוע החסד.
• לחניכים ברמה גבוה יותר ניתן גם לפרוש תמונות שמות של אנשים מפורסמים שונים- חלקם
זמרים ושחקנים, וחלקם אנשי חסד, לשאול את החניכים- מי יותר חשוב? ולהוביל אותם
לכך שאנשי החסד הינם חשובים ותורמים פעולותיהם.
שלב 3 –החסד שבמגילה-
• נספר את סיפור המגילה בצורה בהירה ופשוטה. אפשר לתת לחניך לספר ולעזור בחלקים בהם
מתקשה, אפשר להיעזר בסרטונים ביוטיוב או בטקסט כתוב בפשטות.
• במהלך סיפור המגילה נדגיש את נקודות החסד שבו: רות שהולכת עם חמותה- נעמי, ועוזרת לה
ולא עוזב אותה, ובעז, שעוזר לרות ונעמי בכך שמאפשר לרות ללקט שיבולים אצלו בלי הפרעות
מצד הנערים, וכן שדואג גם לנעמי.
• ניתן להשתמש בהמחשה, ולהכין הצגה על המגילה כולה או להמחיז רק את החלקים המדברים
על החסד, על מנת להדגש אותם. כמו כן ניתן לתת לחניכים לצייר את מקרי החסד. העיבוד של
הצגה ציור סיפור חשוב מאוד לחניך על מנת להפנים את המסר ולעבד אותו בצורה מיטבית.
ההכרות הקודמת של החניכים עם הסיפור עוזרת ותורמת להבנה מעמיקה שלו מזווית המבט של
החסד דרך פעולה זו- בהתאם לעיקרון החזרתיות.
סיכום
• נאמר לחניכים כי החג השבועות מתקרב,. חג שבועות הוא חג של חסד- בחג
זה קיבלנו את התורה, שזה מעשה חסד שה’ עושה איתנו, שהוא נותן לנו את
התורה הקדושה, ובתורה מוזכר פעמים רבות חשיבות החסד והעזרה לזות. גם
במגילת רות אותה קוראים בשבועות מופיעים הרבה חסדים כמו שראינו.
• את הסיכום הזה נוציא מהחניכים באמצעות שאלות מנחות שונות, כמו: איזה
חג מתקרב? מה קיבלנו בחג הזה? נכון, את התורה, זה חסד שה’ עושה איתנו!
מה כתוב בתורה? איך צריך להתנהג לאחרים? שצריך לעזור להם?… איזה
מגילה קוראים? איזה מעשים ראינו שיש במגילה? וכ’ו’…
עשיית חסד-
• נעשה יחד עם החניכים מעשה חסד. נצייר ציור איחול על מנת לשלוח לילדים
חולים לקהילות יהודיות בתפוצות.
• השלב של העשייה עצמה בעל משמעות רבה, החניך מרגיש כי הוא מיישם את
מה שלמד, וזה נותן לו הרגשה טובה שאחרי שהוא למד על החסד וכמה הוא
חשוב- הוא גם עושה אותו בעצמו, בהתאם לעיקרון ההמחשה, וכן בהתאם
לעיקרון ההדרגתיות- בו מתחילים מהסבר, וסיפור עד שמגיעים לעשייה עצמה.
• נדגיש לחניכים כי פעולת החסד היא יומיומית, הקשבה לאמא, שטיפת כלים,
ללמוד עם חבר למבחן, לחייך לשכן בבוקר – כל אילו חסדים קטנים שמרכיבים
חיי חסד שלמים! אנחנו רוצים ליצור לחניכם תחושה של מסוגלות לעשות חסדים.