חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחלקת הדרכה

נושא: אישי התנ"ך
סוג פעילות: זוםמשחקפעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

רחל אמנו (פעולה)

מטרות
  • ללמוד מרחל אמנו לא להתייאש מהחושך והקשיים ולהמשיך קדימה.
עזרים
  • לוח סולמות וחבלים על פי ההוראות בשלב א’
  • תלבושות להצגות

 

 

שלב א-אני נופל וקם?!
נכין מראש לוח גדול למשחק “סולמות וחבלים”, אך בלוח יופיעו חבלים בלבד, כלומר תהיה אפשרות רק לנפילה בחבל ולא לטיפוס מהיר בסולם…
נשחק עם החניכים במשחק הלוח, ונבחן את תגובותיהם ל’נפילות’ הרבות לעומת ההתקדמות האיטית,
נורה לחניכים להתמיד ולא להתייאש ולהפסיק. לחילופין- אם רוצים משחק מפעיל יותר ניתן לבחור משחק שדורש התקדמות
ו”להפסיל את החניכים פעמים רבות כך שיהיה עליהם לחזור ולהתחיל מהתחלה.
לדוגמא: לשחק דג מלוח ולומר לחניכים פעמים רבות שראינו אותם צועדים ושעליהם לחזור לקו ההתחלה.
בסיום המשחק נשאל את החניכים: במה המשחק היה שונה ממשחק רגיל של ‘סולמות וחבלים’ (/דג מלוח) ?
איך הרגשתם במהלך המשחק? (כדאי להזכיר להם את התגובות שלהם)
מה אנחנו עושים בחיים כשיש קשיים ונפילות ואנחנו לא מצליחים לראות את סוף הדרך?
נשמע את תשובות החניכים ונעבור לשלב הבא.

 

שלב ב’: רחל- אמא של הדרך:
רחל אמנו עברה בחייה ניסיונות רבים בהם היה עליהם להמתין זמן ארוך ולהתמודד עם ציפיות שאינן מתממשות.
כיצד התמודדה רחל עם השנים הרבות בהן היתה רק ‘בדרך’ ובציפייה?
נבקש שני מתנדבים שיציגו לפני השבט 3 הצגות קצרות המביאות בצורה נסתרת את חייה של רחל,
נסביר לשאר החניכים כי בסיום ההצגות יהיה עליהם לגלות מי היו הדמויות עליהם דיברנו בהצגה.
(ניתן גם לשחק בעצמנו את הדמויות או לחלק לחניכים 3 דפים עליהם נרשום את הסיפורים בצורה נסתרת כפי שמופיע להלן,
ועל החניכים יהיה לגלות במי עוסקי הסיפורים)
הצגה ראשונה:
בחורה מדברת עם בחור ואומרת לו שהיא רוצה להתחתן כבר, הבחור עונה לה שהוא לא יודע מה לעשות כי אבא שלה לא יסכים עכשיו לחתונה.
הבחורה עונה: “אבל אני מחכה כבר שבע שנים לחתונה שלנו, זה יקרה יום אחד??”
הצגה שנייה:
אישה ניגשת לבעלה ואומרת לו: “בעלי, אינני יכולה כבר, כל הנשים סביבי יולדות ומגדלות ילדים ורק לי אין ילדים.
עשה משהו, לפני שאמות מצער!” כעבור זמן: מילדת ניגשת לאב שעומד ומחכה ואומרת לו:
“יש לי שתי בשורות, אחת טובה והשנייה לא כל כך… דבר ראשון: מזל טוב, אשתך ילדה בן שני,
אך הבשורה הפחות טובה היא שלצערנו אשתך נפטרה במהלך הלידה…”
הצגה שלישית:
אישה מתפללת: ריבונו של עולם! הבנים שלי נמצאים במצב קשה! הם זקוקים לרחמיך,
אני רואה אותם בדרך הקשה והכואבת שהם עוברים… אנא שמע לתפילתם!”
בסיום ההצגות נבדוק אם החניכים הבינו מיהם הדמויות ונחזור על הסיטואציות שראינו:
רחל אמנו ממתינה לחתונתה עם יעקב, לאחר שבע שנות ציפייה, נישא יעקב ללאה אחותה
ורק לאחר שלבן הסכים שיעקב יעבוד אצלו שבע שנים נוספות תמורת נישואיו לרחל יכלו השניים להתחתן.
רחל אמנו מתפללת שנים רבות לילדים, כאשר לאה והשפחות יולדות כולן ילדים.
רחל אומרת ליעקב “הבה לי בנים, ואם אין מתה אנוכי” (בראשית ל’). לבסוף נולדים יוסף ובנימין אך עם לידת בנימין- נפטרה רחל.
רחל קבורה על אם הדרך, כואבת את כאבם וצרותיהם של בניה בני ישראל בגלות ומתפללת עליהם לפני ריבונו של עולם.
נשאל את החניכים: ראינו את הקשיים והייסורים שעברה רחל בדרך, כיצד התמודדה רחל עם הניסיונות והנפילות בחייה?
נראה כי על אף הקשיים איננו מוצאים שרחל מתייאשת, להפך היא תמיד מתפללת, ממשיכה לנסות, לקוות ולהאמין!

 

שלב ג’- הדרכים שלנו:
בשלב זה ננסה לקשר את מה שדיברנו לחיים שלנו על ידי שיחה ובירור עם החניכים.
נבקש מהחניכים שיתנו דוגמאות מהחיים שלהם לדברים שהם רוצים ולא מצליחים, ניסיונות או קשיים שיש להם.
מובן שכל חניך ישתף ברמה בה הוא מעוניין, הקשיים יכולים להיות קשיים שגרתיים יותר כמו לימודים ויכולים להיות קשיים אישיים יותר.
גם נושא תיקון המידות והתקדמות אישית רלוונטי וכדאי להזכיר אותו בהקשר זה.
נשאל את החניכים כיצד הם מתמודדים עם דברים שלא הולכים, כאשר הם מרגישים שהם ‘תקועים בדרך’,
נקיים שיח פתוח עם החניכים. נסכם בחיזוק ונאמר: לכולנו יש קשיים, לפעמים קלים ולפעמים קשים כשל רחל אמנו.
מרחל אנחנו לומדים איך להתנהל כאשר אנחנו עדיין בדרך. רחל מציינת את הדרך. דרך של אמונה, תפילה ותקווה.
בסופו של דבר, בזכות העובדה שרחל מנסה ולא מתייאשת היא זוכה גם להבטחה של הקב”ה “יש תקווה לאחריתך”, הגאולה עוד תגיע!
צ’ופר
כדאי לחלק לחניכים את מילות השיר “אני נופל וקם”,
במידה והחניכים מכירים את השיר אפשר לשיר אותו יחד.
נופל וקם שב”ק ס’
הדרך ארוכה ומפותלת
אני נופל וקם
אף פעם לא אפסיק ללכת
אני נופל וקם
עובר גשר ועוד גשר
אני נופל וקם
כמה ארוכה היא הדרך
אני עומד איתן עם ראש מורם.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

לפעולה זו לא צורפו קבצים

פוסטים נוספים

פרשת אלישע והשליש (פעולה)

פעולה עוסקת בעם סגולה.
החניכים יבינו שהקשר של עמ"י עם ה' הוא חיבור נצחי שלא תלוי במעשים של עמ"י,
וזה בגלל המיוחד שבנו .

דילוג לתוכן