הפעולה הבאה– פרפר חי או פרפר מת?
מטרת הפעולה:
החניך יתחבר בצורה חוויתית למערך ויסתקרן: מה יהיה בהמשך?
פתיחה
בתחילת הפעולה המדריך יגיד לחניכים שהמטרה שלהם היא להגיד בסוף הפעולה מה הנושא שלה.
שלב 1
נתחיל במשחקים כיפיים המשלבים ידיים.
רעיונות למשחקים עם ידיים: תופסת כיפים, עידודים, מישוש חפצים בעיניים עצומות, מעגל כוח, זרם, אקווקווה.
נקווה כי בשלב זה החניכים כבר עלו על המוטיב החוזר ונשאל: מה נושא הפעולה? (אפשר להעלות את השאלה רק בשלב זה, ואז החניכים יצטרכו לשחזר מה שיחקנו, או לפני המשחקים, ואז במהלך כל הפעולה החניכים יעלו על הנושא. התשובה כמובן, ידיים!)
שלב 2
עכשיו, כשכבר הבנו את הנושא של הפעולה, ננסה לעשות דברים בלי ידיים. נקשור לחניכים את הידיים מאחורי הגב (אפשר לחלק מהחניכים או לכולם) ונטיל עליהם משימות: פירמדה אנושית, להעביר חפצים מצד אחד של החדר לשולחן בצד השני (שלא יוכלו סתם לגרור עם הרגליים) וכו'.
נסכם: הידיים שלנו משמעותיות מאוד.. כמעט כל החיים שלנו אנחנו משתמשים בידיים.
שלב 3
נפרוש נייר רצף על הרצפה, והחניכים יצטרכו לכתוב "זה בידיים שלנו" אבל רק בצורות שהם עושים עם הידיים. כלומר, הם יניחו את היד על הנייר רצף, יציירו את הקווי מתאר שסביבה, (אפשר להניח את הידיים בכל צורה שהיא) ויצטרכו ליצור את המילים "זה בידיים שלנו" על הנייר.
נערוך דיון: מה נמצא בידיים שלנו? מה זה אומר "זה בידיים שלנו" מה זה "זה"? האם הכוונה כפשוטו, לדברים שנמצאים אצלנו ביד?
צ’ופר
לסיום הפעולה, כל אחד יכין לעצמו צמיד (אפשר בכל מיני דרכים) מומלץ שיהיה כתוב עליו "זה בידיים שלנו" המשימה תהיה להישאר עם הצמיד כל זמן המערך, בלי להוריד! (אפשר להבטיח פרס בסוף..)