מטרת הפעולה:
- הכרות עם מה שנמצא סביבנו
- הכרה של המושג מחזור, חשיבות המחזור וכיצד יכולים לבצע בפעול?
- יישום מחזור
עזרים:
- תמונות משחק- לפני ואחרי
- משחק מירוץ שליחים-פריטי מחזור
- משחק מירוץ שליחים- 3 גיגית/ קרטון
- קטע – לחלק לחניכים כצ’ופר
- נקודת בונוס- חומרי יצירה
מהלך הפעולה:
- נתחיל בכמה שאלות שנפנה לחניכים..
-נשאל מה זה מחזור? האם יש כאן חניכים שממחזרים? אם כן, מה?
-נשאל מה הם מכירים שעשוי מחומרים ממוחזרים?
– ניתן להם לחשוב למה חשוב למחזר ומה מטרת המחזור?
- משחק מי לפני ומי אחרי?
נראה לחניכים תמונות של מוצרים שונים ונבקש מהם להתאים איזה חומר נוצר מאיזה חומר
רעיונות לתוצרים: (מומלץ להביא כתמונה ולא כמלל)
שקיות פלסטיק –> יריעות פלסטיק בתעשיית החקלאות, כבלים לתקשורת
אריזות פלסטיק קשיח (אקונומיקה, סבון כלים וכו) –> אדניות
אריזות פלסטיק חד פעמי –> פליז
אריזות שימורים–> ברזל לענף הבניה
בקבוק זכוכית –> מוצרי זכוכית חדשים
אריזות קרטון דק –> קרטון גלי (של ביצים וכו)
אריזות קרטון עבה–> קרטונים
- כל פח והתוכן שלו
אחרי שראינו שסביבנו יש הרבה מוצרים ממוחזרים- שעברו עיבוד ואפשר להשתמש בחומרים שלהם שוב וליצור דבר חדש- נבין איך אנו ממחזרים, נכיר את הפחים השונים וצבעיהם ואיזה אריזות זורקים לאן.
פח כחול- נייר וקרטון
פח כתום- אריזות פלסטיק, מתכת וקרטוני משקה
פח סגול- אריזות זכוכית לסוגיו
נביא דוגמאות של מוצרים וניתן לחניכים לומר לאיזה פח הם היו משליכים אותו על מנת לראות שהבינו
- משחק המחזור
הכנה טרם הפעולה-
נביא מראש מוצרים שונים שיש למחזר- דפים, קופסאות, קרטונים, שימורים וכו..
נחלק את המוצרים ל2 קבוצות וכל קבוצה נסמן את המוצרים שבו ב2 צבעים שונים.
נכין 3 פחי מחזור – כחול , סגול, כתום (זה יכול להיות קרטון/ גיגית או כל דבר אחר)
בפעולה עצמה-
נחלק את החניכים ל2 קבוצות שכל קבוצה יש לה צבע משלה וחומרי מחזור בצבע המיוחס לה.
נסביר לחניכים שאנו משחקים מירוץ שליחים שמתנהל כך:
כל קבוצה עומדת בטור שליד ראש הטור נמצאים הפריטים למחזור שלהם ובמקום המיועד (לדוגמא 5 מטר) קדימה יש את פחי המחזור.
כל פעם החניך הראשון בטור לוקח פריט אחד מבין הפריטים ורץ לפחים- עליו לשים את הפריט בפח הנכון.
וכן חוזר עד שנגמרים הפרטים לקבוצה הראשונה.
לאחר שאחד מהקבוצות מכריזה שהיא סימה המדריך ניגש לפחים ובודק איזו קבוצה הצליחה להכניס יותר פריטים לפחים המיועדים.
הקבוצה המנצחת היא הקבוצה שהתאימה יותר פריטים לפח הנכון.
- הציווי בל תשחית-
- נצטוונו בתורה על איסור בל תשחית בעת מלחמה מול אויב יש איסור להשחית עצי פרי-
“לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר, רַק עֵץ אֲשֶׁר תֵּדַע כִּי לֹא עֵץ מַאֲכָל הוּא אֹתוֹ תַשְׁחִית”.
ומבאר החינוך את “שורש” המצווה: “שהוא כדי ללמד נפשנו לאהוב הטוב והתועלת ולהדבק בו, וזהו דרך החסידים ואנשי מעשה אוהבים שלום ושמחים בטוב הבריות ומקרבים אותן לתורה, ולא יאבדו אפילו גרגר של חרדל בעולם, ולא כן הרשעים אחיהם של מזיקין שמחים בהשחתת עולם והמה משחיתים”.
נסביר לחניכים שאפילו בשעת מלחמה מול אויב יש ציווי לא לכרות עצי פרי משום השחתה. ספר החינוך מסביר מה רעיון המצווה- להדבק בטוב ולשמוח בבריאה ולא להזיק ולהשחית אותה. אלא להתפאר בה ולשבחה.
- רעיון למדריכים משקיעים:
הכנת יצירה עם החניכים- כמה דוגמאות
- מעמד לעטים- גליל נייר/ קופסאת שימורים
- עיסת נייר מדפים ממוחזרים
סיכום:
בפעולה למדנו על חשיבות המחזור, מה ממחזרים ומה מטרת המחזור.
הכרנו את הפחים השונים הקיימים והבדלנו מה מיועד לכל פח.
למדנו מאיפה מגיע איסור בל תשחית והפנמנו את הצורך בשמירה על הבריאה על מנת להדבק בטוב שניתן לנו ולשמר אותו.