חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עם ישראל

מחלקת הדרכה

נושא: בין אדם לחברו
סוג פעילות: משחקפעולהפעולת בלת"מ
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, קלילה, שבת

“ובחרת בחיים” – לבחור נכון לבחור לחיות בריא. (פעולה)

שלב א’:

נקרא עם החניכים את הפסוק הראשון בפרשת ראה: “ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה, את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה’ אלקיכם… והקללה אם לא תשמעו אל מצוות ה’ אלקיכם…” ובהמשך: “החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה – ובחרת בחיים

 

נשאל את החניכים – אם מציעים לנו כוס רעל וכוס מים – האם נכון לאומר שבחרנו לשתות מים?!  זה לא באמת בחירה? מה הכוונה שהתורה אומרת לנו לבחור בחיים במקום במוות?!

 

שלב ב’

נציג בפני החניכים מספר סיטואציות מהחיים:

 

סיטואציה 1

את נכנסת לסופר, ואת ממש ממש ממהרת, אמא שלך תקועה עם העוגה שהיא הכינה לכבוד הסניף ובדיוק באמצע ההכנה היא גילתה שחסר לה משהו ואם לא תחזרי מהר כל העוגה תיפול ותהרס. את רצה מהר בין המדפים אוספת את המוצרים ואז נתקעת בקופה אחרי מישהו שקנתה חצי סופר וקופאית קצת מבוגרת ואיטית.

את בקושי מצליחה לעמוד בלי לזוז והנה סוף סוף הגיע תורך, את כבר שמה את המוצרים על המוצרים על המסוע ופתאום נדחפת ילדה בגילך, עוקפת אותך ובלי לבקש זורקת לך בחצי חיוך יש לי רק כמה דברים קטנים…

 

מה את עושה?

 

סיטואציה 2

במהלך ערב כיתה מגישים מלא שוקולדים, שתיה מתוקה, רוגלכים, חטיפים – בצד יש מגש עם ירקות ובקבוק מים – מה אתה אוכל?

 

סיטואציה 3

את וחברה שלך החלטתן לעשות פעמים בשבוע בימים שני וחמישי  הליכה בשביל הבריאות – הצלחתן כבר חצי שנה לא להפסיד אפילו פעם אחת.  יום חמישי פתאום היא מתקשרת אליך ואומרת לך שממש קר בחוץ, ולא מתחשק לה לצאת מהבית.

מה תעשי- תשמרי על הקביעות ותצאי לבד או שתוותרי הפעם?

 

סיטואציה 4

הגעת לבית אחרי יום מתיש בלימודים, עוד 45 דקות יש לכם פעולה בסניף ואתה רואה את הכיור מלא בכלים ובסירים משבת… מה תעשה? תשטוף כלים או תלך לנוח?

 

 

נראה ביחד עם החניכים שלרוב הבחירה האוטומטית שלנו היא דווקא הבחירה הקלה, זו שלא דורשת מאמץ.

לרוב נבחר לכעוס או להרים את הקול כשעוקפים אותנו במקום לוותר ולתת  לה לעקוף, או להעיר לה בצורה נעימה אבל אסרטיבית שאת ממש מצטערת אבל את ממהרת.

לבחור במתוק במקום בבריא –

בנוחות של הבית והחום במקום המאמץ והקור שדורשת ממני ההליכה

 

למדריכים בשבטים צעירים שמחפשים משחק או הפעלה – אפשר לשלב משחק שמשלב זריזות ותגובה מהירה – כמו חתול ועכבר או את המשחק שבו חניך א מניח את הידיים שלו על הידיים של חניך ב, חניך א מנסה להפוך את היד ולתת מכה ליד של חניך ב’ וחניך ב’ צריכךלהרחיק את היד במהירות.
בדרך כלל אנחנו לא מגיבים מתוך מחשבה מודעת, מתוך בחירה אלא תגובה מהירה, להימנע מלהיפסל / לקבל מכה.

לסיכום:

כשהתורה מדברת על בחירה בחיים היא מדברת בדיוק על זה  – לבחור בקל זה לא בחירה. זה כניעה לחולשה זמנית למרות שאנחנו יודעים שזה לא טוב לנו.

כשאני שומר על אורך חיים בריא – באכילה, בפעילות ספורטיבית, אני כביכול “מפסיד” הרבה דברים, מתוק, נוחות, פחות מאמץ. אבל בטווח הארוך אני “מרוויח” חיים מלאים יותר, שמחים יותר, בריאים יותר.

התורה מורה לנו לא לבחור בקל – אלא לבחור בטוב!

 

נסיים בקטע קצר מהרמב”ם:

הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי ה’ היא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה! לפיכך צריך האדם להרחיק עצמו מדברים המאבדים את גופו” משנה תורה, הלכות דעות הלכה א

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

ילד שמח

עבדו את ה’ בשמחה (פעולה)

פעולה עוסקת בשמחה המעידה על אהבה ולכן עשיית מצוות בשמחה מבטאת את אהבת ה’, השמחה גם ממריצה אותנו בעשייתנו.

הטבעת

המשחק עוסק בנושא “התקדמות”
משחק חוויתי עם מסרים שונים

דילוג לתוכן