עם ישראל

אביטל כהנא

נושא: אחדות וגיבוש
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

ראש חודש שֵׁבֶט (פעולה)

פעולה ראשונה במערך חודש שבט

עזרים:
  • לוחות למשחק הלוחות (נספח 1)
  • כתר / קשת למשחק הכתרים
  • דפים עם המילים למשחק הכתרים (נספח 2)
  • שאלון לחניכים  (נספח 3)

 

שלב א':

החניכים ישחקו משחק הלוחות:  יתחלקו לשתי קבוצות, כל קבוצה מקבלת לוח ובו טבלה עם 9 מילים. כל מילה אצל קבוצה אחת היא בעלת מילה מקשרת משותפת עם המילה שנמצאת באותו מקום בלוח של הקבוצה השנייה. לדוגמא: במשבצת הראשונה (הימנית ביותר מלמעלה) כתוב לאחת הקבוצות את המילה "פך" הקבוצה צריכה לעלות על זה שהמילה המקשרת היא "שמן" ולקבוצה השנייה כתוב "זית". כך יוצא פך – שמן – זית. אחת מההגדרות תהיה חודש – שבט – דביר (המילים המודגשות הם המילים שנמצאים בלוחות)

רעיונות למושגים מחיי הסניף: עמוד – דום – לב ^ חודש – ארגון – המורים ^ תפילת – מנחה – קטנה ^ לעד – חיה – טורפת ^ תנועת – אריאל – שרון ^ חבריא – בית – הספר ^ מסע – פסח – שני ^ חידון – תנ"ך – שלם ^

לשבטים קטנים יותר אפשר להקל – לכתוב להן אם המילה היא הראשונה או האחרונה (חודש היא הראשונה – כלומר המילה המקשרת באה אחריה, ודביר היא המילה האחרונה, כי המילה שבט באה לפניה) או לעשות בלי מילה מקשרת אלא רק זוגות של מילים: עמוד – דום חודש – שבט שבט – דביר, וכן הלאה. זה הרבה הרבה יותר קל…

שלב ב':

החניכים ישחקו במשחק הכתרים. כל פעם חניך אחר לובש "כתר" מנייר, אנחנו שמות עליו מילה, והחניך צריך לנחש את המילה בשאלות של כן ולא. המילים: אינדיאנים – ראובן – דביר – חודש

כשמסיימים את כל המילים, פורסים את ארבעתם על הרצפה.

אומרים לחניכות שהן צריכות למצוא את המילה המקשרת – מילה שמתאימה לכל הארבעה.

המילה היא – שבט. מסבירים להן כי עכשיו, לכבוד חודש שבט נעשה חודש שבט. ננסה להבין יותר מה זה שבט. זה כמו כיתה? זה כמו שבט אינדאנים? או שבט ראובן? מה ההבדל בין שבט לסניף? מה אנחנו עושות בתור שבט? מה המטרות שלנו? מי בשבט ומי לא? אחרי שנעשה דיון קצר אפשר לחלק לחניכות שאלון קצר. זה זמן מתאים לשאלון לחניכות , או לשאלון יותר ממוקד על נושא המערך. אפשר שהן יעשו את השאלון בפעולה או שיעשו את זה כ"שיעורי בית" לפעולה הבאה, כדי שיבואו מוכנות להמשך המערך…

רעיון לשאלון:

מה זה שבט בשבילי? _____________________

אני חלק מהשבט? _______________________

מה המטרה של השבט? ___________________

למה קוראים לזה שבט? ___________________

מה אני הכי אוהבת בשבט? _________________

למה יש שבט? __________________________

השאלון המוצע הוא קצת חופר, אבל אם רוצים לעודד את החניכות לעשות אותו בכל זאת אפשר להכריז שמי שתענה את התשובות הכי טובות תקבל פרס, או שבכללי בין העונות יוגרל פרס שווה. או אפילו שכל מי שעונה על השאלון מקבלת פרס בפעולה הבאה… מה שמתאים לכן ולתקציב.

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

ערב פרה

ערב חווייתי עם משחקים שקשורים לפרה.

דילוג לתוכן