מעשה אבות- לוגו

אביטל כהנא

נושא: אמונה בעצמי
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: גלעד-הראל (ג-ה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, קלילה, שבת

לא עליך המלאכה לגמור (פעולה)

מערך פעולות מעשה אבות

 "לא עליך כל המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להיבטל ממנה"

עזרים:
  • דפים עליהם כתוב:
    • ליישב את ארץ ישראל
    • לבקר חולים
    • לנקות את ארץ ישראל
    • לעזור לזקנים
    • ללמוד תורה
    • לכבד הורים
    • לעזור לעולים חדשים
    • לתת צדקה לעניים
  • עדשים או סוכריות ( פי 5 ממספר החניכים)
  • כסאות כמספר החניכים או פוליגלים / קרטונים בגודל שחניך יכול לעמוד עליו
מהלך הפעולה:

המדריך יפרוס את הדפים על הרצפה ויחלק לכל חניך 5 סוכריות או עדשים והחניכים צריכים לשים אותם על הדברים שהכי חשובים בעיניהם (מותר לכל חניך  לשים יותר מעדש אחד על כל דף)

החניכים יעשו מעגל שכיבה – כל חניך יישב על הכיסא וישים את הראש שלו על הבטן של החניך מימינו, כך שנוצר מעגל. המדריך יוציא כיסאות מהמעגל בהדרגתיות עד שכל המעגל עומד "באויר".

מסכמים: אין דבר יותר חשוב. כמו במעגל שכולם נשענים ותלויים אחד בשני – אם מישהו אחד לא עומד אז המעגל נופל.. אבל כל אחד צריך לעשות את מה שמתאים לו. יש אחד שיודע לשבת וללמוד הרבה זמן, הוא ילמד תורה. מי שיש לו הרבה כוח והוא חזק הוא יכול לשמור על עם ישראל. ככה כל אחד לוקח את הכוחות שה' נתן לו ופועל איתם הכי טוב שאפשר.

החניכים ישחקו מעגל כיסאות – כולם עומדים על הכיסאות והמדריך מוציא כיסאות בהדרגתיות. החניכים צריכים להצטופף על הכיסאות ואם מישהו נופל כולם נפסלים.

החניכים ישחקו לעבור את הנהר: כל אורך החדר הוא עכשיו "הנהר" כלומר – אי אפשר לדרוך עליו בלי לטבוע – ורק משני הקצוות ליד הקיר יש שטח קטן שהוא הגדה. המטרה של השבט היא לעבור את הנהר, באמצעות כיסאות. המעבר בנהר יהיה רק על כיסא, שלצורך העניין הוא "רפסודה" או "סירה" לכל חניך יהיה כסא וכל פעם החניך האחרון בטור יעבור לכיסא של החניך שלצידו כדי לפנות את הכיסא שלו, הוא יעביר את הכיסא לחניך שלידו וזה לחניך שלידו וכן הלאה עד שהכיסא יגיע לראשון, והוא יניח אותו בתוך הנהר ויעבור אליו. אם כיסא נשאר בלי חניך יותר משניה, הוא "נסחף" עם הזרם והמדריך לוקח אותו והחניכים צריכים להסתדר עם כיסא אחד פחות. אם חניך נופל מהכיסא הוא טובע בנהר וכולם נפסלים וצריכים להתחיל מהתחלה. (אם אין כיסאות אפשר לשחק את המשחק עם חתיכות פוליגלים או קרטונים.) המטרה היא להגיע לקצה השני של החדר – לגדה השנייה, בלי שאף אחד יפול.

החניכים יקבלו משימה: להשיג כמה שיותר שעונים.

מסכמים-

כל מעשה קטן משפיע. לפעמים אנחנו חושבים: זה שאני אתן עכשיו שקל לעני הזה מה זה יעזור? יש עוד מיליון עניים בעולם! חוץ מזה – זה רק שקל. אבל אנחנו צריכות לדעת שכל מעשה משפיע. כמו השעונים – כמה שעונים הצלחנו להשיג? תחשבו אם כל השבטים בארץ היו משיגים שעונים, כמה הם היו משיגים? מלא!! ככה כל המעשים שלנו מצטרפים ובסוף יוצא משהו ענק!!

נותנים לחניכים עוד משימה: להתחיל לספור עד מיליון. מין הסתם הם יגידו: בחיים לא נצליח… וכו'. זה אומר שהם לא הפנימו את המסר. אמרנו להם להתחיל לספור עד מיליון. ואמרנו שכל מעשה קטן משפיע! הן היו צריכות בסה"כ להתחיל… וזה פשוט מאוד…

אפשר להראות לחניכים את הקומיקס של פרשת עקב בספר פרשת בבא של שי צ'רקה, הרעיון שמופיע בו:

איך בנאדם יכול להספיק לקיים את כל התורה הארוכה הזאת?

אף אחד לא דורש ממך להספיק! משל למלך, ששכר פועלים. הוא אמר להם: אני רוצה שתעבדו על מילוי הבור הזה ואני אשלם לכם על כל יום עבודה! הסתכלו הפועלים על הבור, הוא היה עמוק מאוד מאוד.. הם לא ראו את סופו… בחיים לא נצליח למלא את הבור הזה! חשב אמר אחד מהם. אז מה? שאל השני. המלך אמר שישלם לנו על כל יום של עבודה, לא על מילוי הבור! גם הקב"ה לא דורש מכל אחד מאיתנו לקיים את כל התורה, אלא לקיים מצוות ככל שנוכל ועל כך אנחנו מקבלים שכר..

 

מקריאים את המשנה+טיפצ'יפור:

הוא היה אומר, לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה.

אם למדת תורה הרבה, נותנים לך שכר הרבה.

ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעולתך.

ודע מתן שכרן של צדיקים לעתיד לבוא. (אבות ב' ט"ז)

טיפצ'יפור: כל מעשה קטן שלנו משפיע! אנחנו מוסיפות בכל מעשה עוד אור וטוב בעולם

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן