פעולה 2- המחוייבות שלי לפעול למען הארץ
מטרה
החניכים יבינו שא"י שייכת לעם ישראל, וירגישו אליה חיבור טבעי.
עזרים:
- דפים וכלי כתיבה
- חיילי משחק
- מקורות ושאלות (מצורף בנספחים)
- צופר (מצורף בנספחים)
שלב 1
מספרים לחניכים על סניף אחד בתנועה שפעל תמיד בגינה ציבורית. יום אחד גילה אחד החניכים מבנה ריק בסביבה, ובהתייעצות עם הקומונר הסניף עבר למבנה הריק. ה"סניף" החדש, טופח ע"י החניכים וצוות ההדרכה, היה מרווח (חדר לכל שבט, חדר הדרכה, חדר…). לאחר כמה חודשי פעילות הגיע למקום אדם שטען שהוא בעל הבניין, והוא מבקש מחברי הסניף להתפנות. התפתחו דיונים סוערים (חברי הסניף: אנחנו כאן הרבה זמן, שיפצנו והחזקנו, למה הוא בה רק עכשיו, הוא נטש את הבניין… ואילו בעל הבניין טוען שהוא הבעלים החוקיים של הבניין, וכו' וכו'…
שואלים את החניכים מה דעתם? למי שייך המקום? מה הם היו עושים? -בסופו של הדיון, סביר להניח כי השופטים יפסקו לטובת בעל הבניין. נגיע עם החניכים להבנה, שלא משנה מה יסברו החניכים – השאלה המהותית היא למי שייך הבניין, ובמקרה הזה – לאותו אדם.
שלב 2- תחרות שירי ארץ ישראל
כל קבוצה מקבלת דף ובתוך 5 דקות צריכה לכתוב כמה שיותר שירי ארץ ישראל. המנצחת-הקבוצה שכתבה יותר שירים.
אפשר לעשות את זה בסגנון "לא נפסיק לשיר"- כל קבוצה בתורה צריכה לשיר איזה שיר משירי ארץ ישראל. אסור לחזור על שירים ששרו, קבוצה שהגיע תורה ובמשך חצי דקה לא מצאה שיר לשיר נפסלת.
שלב 3
נחלק לכל חניך דף ריק וכלי כתיבה ונבקש מהחניכים להניח את כף הרגל שלהם
על הדף ולצייר אותה. ניצור על הרצפה מעין "מסלול" המורכב מצעדי החניכים ובין הצעדים נניח ארבעה מקורות שהכנו מראש, כאשר המקור הראשון מונח בתחילת המסלול.
ניקח חייל משחק ונניח אותו על כף הרגל הראשונה,
ונסביר לחניכים את ההוראות:
על כל מקור ישנן שתי שאלות,
כל תשובה נכונה מאפשרת לחניכים להתקדם מספר צעדים.
את מספר הצעדים יש לקבוע תוך כדי המשחק עפ"י מספר כפות הרגליים המונחות- אורך המסלול..
חשוב לשים לב שלא נפספס את המקורות עצמם ולתכנן שלאחר כל שתי שאלות החייל ינחת על המקור הבא.
צופר
וכשהלב מן השירה מתמלא ומשתוקק אל ארץ ישראל
אור גדול אזי נמשך והולך מקדושתה של הארץ עליו
ומשירת העשבים נעשה ניגון של הלב
(רבי נחמן)