איש באוטו

מחלקת הדרכה- ידידיה מיכאלי

נושא: זהירות בדרכים
תת נושא: זהירות בדרכים
סוג פעילות: פעולה
מתאים לגיל: חב"ב (ט ומעלה), נווה-נחלה (ו-ח)
רמת פעילות: יום חול, עמוקה, קלילה, שבת

מי נתן לך רשיון (פעולה)

פעולה 2- הוראות הפעלה לדרך
פעולה 3- הפרעות קשב וריכוז
פעולה 4 – לחיות ברוגע
פעולה 5- הכח אצלי!

מטרות:
  • החניכים ילמדו על העקרונות הקיימים בשימוש בדרך בזמן רכיבה על כלים זעירים, ועל הסכנות הקיימות בה. וילמדו לשים לב לעקרונות אלו כאשר הם משתמשים בדרכים.
עזרים:
  • כסאות כמספר החניכים
  • קטעי עיתונות (מצורפים בנספחים)
שלב 1- משחק "כסאות נופלים"

המדריך יבקש מהחניכים לעמוד במעגל, כאשר כל חניך אוחז בכיסא שנוטה על שתי רגליו האחוריות בלבד, כך שאם יעזבו אותו הוא ייפול. וכעת המדריך נותן את ההנחיה הבאה: כאשר המדריך אומר את המילה "ללכת", כל החניכים יצרכו לזוז כיסא אחד ימינה, כאשר המדריך אומר את המילה "אוטו", כל החניכים יצרכו לזוז כיסא אחד שמאלה, כאשר המדריך אומר את המילה "רמזור", החניכים יעשו סיבוב במקום בו הם עומדים.

המטרה היא לעשות את כל הפעולות הללו ללא שהכיסא ייפול לרצפה. חניך שהכיסא שלו נפל – יוצא החוצה עד לסוף הסבב, ומצטרף בסבב הבא.

כעת המדריך יגיד את המילים לפי הסדר, והחניכים יצטרכו לבצע את הפעולות שהוגדרו. לאחר מכן המדריך ישנה את הסדר של המילים, לדוגמא "אוטו, רמזור, ללכת, ללכת רמזור, ללכת, אוטו, ללכת, רמזור". כאשר המשימה היא לא להתבלבל בין המילים ובין הפעולות שצריך לבצע. ניתן לעשות זאת בהדרגה בקצב מהיר יותר ויותר.

העברת המסר:

כמו שלכם היה קשה לעבור ממצב של תנועה אחת לתנועה אחרת באופן פתאומי, כך קשה גם בזמן הדרך לשים לב לכל השינויים שמתרחשים תוך כדי תנועה, וזה יוצר סכנות חלילה. לכן חשוב להיות זהירים וערניים בזמן השימוש בדרך כשאנחנו רוכבים על כלים זעירים.

שלב 2- דיון

המדריך ישאל את החניכים, "מה לדעתם הדבר הכי מסוכן בזמן השימוש בכלים זעירים ברחוב, על המדרכה או בשפת הכביש"?

החניכים יענו תשובות שונות: להיתקל בהולכי רגל, לעצור בפתאומיות, שינוי המהירות בין מכוניות לבין כלים זעירים בזמן הנסיעה בכביש, נהג מכונית שמתייחס אליך כאל רכב וצופר – ויכול לגרום לבהלה, וכד'.

המדריך יאסוף את התשובות וישאל שאלה נוספת: "כיצד לדעתכם אתם יכולים להימנע מאותם סכנות"?

גם כאן החניכים יענו את דעתם והמדריך יסכם זאת: זהירות, ערנות, מודעות, וכדו'.

שלב 3- סיפורים ושיתוף

המדריך יקריא לחניכים את הכותרות הבאות (מתוך העיתונות):

"שלמה חלפון נסע בשבוע שעבר באופניים חשמליים נגד כיוון התנועה וקיבל דוח על סך 500 שקלים ו6 נקודות, על -אף שאיננו מחזיק ברישיון נהיגה".

"נער שרכב על אופניים חשמליים התנגש ברכב מאחור ונפצע באורח בינוני. מתנדבי איחוד הצלה מסניף בני ברק העניקו לו טיפול רפואי ראשוני, ולאחר מכן הוא פונה בניידת טיפול נמרץ לבית החולים תל השומר, כשהוא סובל מחבלה בראשו. נסיבות התאונה ייבדקו על-ידי המשטרה".

"ילד כבן 11 נפגע על -ידי רכב חולף, כאשר רכב על אופניו החשמליים ופונה לבית החולים קפלן במצב קל".

"יעד רפאל בן ה 11 הסיע חבר מבית הספר על אופניים חשמליים ואיבד את שיווי המשקל. בגלל הנפילה הוא ספג קרע חמור בטחול – שהעמיד אותו בסכנת דימום פנימי".

"בצילום של התאונה שאירעה לפני כמה שבועות, נצפה הרוכב במצב מסוכן מאוד. נהג המכונית עשה את דרכו מרחובות לראשון לציון. כאשר נכנס לעיר, חצה את צומת הרחובות ז'בוטינסקי והרצל ברמזור ירוק והמשיך בנסיעה. אלא שאז הגיח רוכב הקורקינט שנסע בניגוד לכיוון התנועה וחתך לצד השמאלי של הכביש. נהג הרכב ניסה לבלום ולסטות לצד אך לא הספיק, ופגע בעוצמה ברוכב הקורקינט. כתוצאה מהפגיעה עף הרוכב באוויר והתגלגל כמה פעמים עד שנחת על הארץ. למרבה התדהמה הרוכב הצליח לעמוד על רגליו, ובהמשך התברר כי סבל רק מחבלות קלות יחסית . בוחני התנועה של מרחב שפלה הגיעו לזירת התאונה, חקרו את הנהג ואת רוכב הקורקינט, ולאחר שצפו במצלמות הרמזור הגיעו למסקנה, כי נהג הרכב אינו אשם בתאונה. לאחר סגירת התיק אמר הנהג, כי בכוונתו להגיש תביעה אזרחית נגד רוכב הקורקינט בגין הנזק שנגרם למכונית".

"נטשה, תושבת אשדוד, הייתה עדה אמש לתאונה וכך היא מספרת: "עמדתי ליד הצומת בניסיון לתפוס מונית והילד נסע לכיווני על האופניים במהירות מופרזת וניסה להפחיד אותי כאילו הוא בא לדרוס אותי. כמובן שזה היה רק ניסיון להרשים, אבל המהירות שהוא נסע בה הייתה מסוכנת לו ולכל הולכי הרגל מסביב, ולרגע באמת האמנתי שהוא יפגע בי בטעות. הוא נסע ממש מהר! הוא המשיך לנסוע לכיוון הצומת, כשאני נותרתי כועסת על זה שהוא נוסע כך ושזה היה טיפשי מה שעשה לי עכשיו. והדבר הבא שראיתי זה אותו מתפרץ לכביש ונפגע על- ידי מכונית. התופעה הזאת מתרחשת לא מעט, בני נוער שמנסים להרשים, לא חובשים קסדה כמו שהם מחויבים, וחושבים שהם שולטים בכביש ובעצמם ויכולים לשלוט בקלות במהירות שבה הם נוסעים. הילד הזה לא היה מספיק לעצור בחיים במהירות שבה הוא נסע. המהירות המופרזת סיכנה את החיים שלו ואת החיים של הולכי הרגל האחרים".

כעת המדריך ישאל את החניכים: האם מישהו ראה פעם התנהגות דומה בה ילד/מבוגר התנהגו בצורה מסוכנת בזמן רכיבה על אופניים/קורקינט? האם ומה החניך הגיב לסיטואציה? האם יש מישהו שמוכן לשתף את כולם בסיפור דומה שקרה לו באופן אישי?

שלב 4 – משחק "האסוציאציה"

נבקש מהחניכים למצוא סביבם כמה שיותר פריטים המסמלים דברים שיכולים לשמור על ביטחונם בכביש:

לדוגמא: חגורה של המכנסיים – חגורה ברכב. משקפיים – לנהוג רק אם אתה רואה טוב. טלפון – לא מסמסים תוך כדי נהיגה. חלון – לא מוציאים את הגוף מחלון בזמן נהיגה בכביש. שמש – יכולה לסנוור את הולך הרגל או הנהג ולגרום להם לא לראות את הצעד הבא.

אפשרות א' – חניך שיביא את מספר הפריטים הרלוונטיים – יקבל פרס קטן (ממתק וכד').

אפשרות ב – כקבוצה עליהם להגיע למספר פריטים מוגדר מראש (למשל 20), ואם מגיעים כולם מקבלים יחד צ'ופר נחמד  (בקבוק שתיה, חטיף וכדו').

סיכום:

הכביש והדרך מלאים באתגרים שיכולים לסכן אותו, בדגש על הפתאומיות שעלינו להגיב לכל סיטואציה, ראינו מספר דוגמאות לדברים שיכולים חלילה לגרום לסיכון, ולמדנו כיצד להיזהר מהם וכיצד למנוע מראש מצבים אלו, כך שנוכל להשתמש בדרך בבטחה.

העשרה למעוניינים

צפייה ודיון משותף:

אם מתאים לפי אופי החניכים ולפי הזמן, המדריך יראה את הסרטונים הנמצאים בקישורים הבאים:

סרטון 1- רוכבי אופניים חשמליות כמעט נכנסים ברוכב אופנוע
סרטון 2- מכונית עוברת בירוק וכמעט דורסת רוכב אופנים שפורץ לכביש

בסרטונים אלו מתועדות כמעט תאונות של נערים המשתמשים באופניים חשמליות בכביש. אחרי הצפייה המדריך יערוך דיון, מדוע לדעתכם הנערים התנהגו באופן הזה? מה היה עוזר לנערים להימנע ממצב כזה? מה אתם מקבלים על עצמכם בעקבות הצפייה בסרטונים אלו?

נהנתם מהתוכנית? נשמח לתגובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבצים מצורפים

פוסטים נוספים

משחקים

קצב שמות

משחק שמות נחמד,
חניך קורא בשמו על פי קצב ואז בשם חברו,
החניך שקראו בשמו צריך להגיב בזמן ולעשות אותו דבר.

דילוג לתוכן